Jeg har lavet et fraflytningssyn med min udlejer den 16.04.2009. Det blev aftalt at vægge og loft males og gulvet lakeres. Prisen blev oplyst til ca. 8.000 kr. Jeg har lagt et depositum på ca. 30.000. Jeg har endnu ikke modtaget en refussionsopgørelse. Jeg ved at lejligheden er istandsat men udlejer fortæller mig at de endnu ikke har modtaget regninger hvorfor opgørelsen ikke kan laves. Det fremgå af lejekontrakten at lejelovens §98 stk. 2 er forlænget til 4 uger. Der er dog nu gået mere end 4 uger, men jeg kan ikke 100% gennemskue hvad §98, stk. 2 præcis betyder i mit tilfælde. Jeg håber I kan være behjælpelig med at belyse præcis hvad min ret er og hvad det betyder at 4 ugers fristen nu er overskredet. Lejeloven: § 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede. Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf. |
Det er vigtigt at opfylde pligten i §97, stk. 2 til at oplyse den adresse, som udlejer skal sende eventuelle krav til. Fristen i §98, stk. 2 begynder først at løbe, når den pligt er opfyldt. Fristen på to uger kan lovligt forlænges inden for rimelighedens grænser ved at skrive noget længere i lejeaftalen.
Reglen i §98, stk. 2 betyder i al sin enkelhed, at udlejer efter udløbet af fristen fortaber sit krav på, at lejeren erstatter eventuel misligholdelse af lejemålet. Vær dog opmærksom på, at det er godt nok, at udlejer har afsendt et brev med krav. Det er lejeren, der bærer risikoen for, om udlejers brev kommer frem.
Forudsat at din udlejer er ejeren af lejemålet (og altså ikke lejer) er du beskyttet af reglen i §7, stk. 1. Det betyder, du har sikkerhed i ejendommen før panthaverne for dit krav på tilbagebetaling af depositum. For at være omfattet af denne regel skal du anlægge sag mod udlejer inden et år efter lejemålets ophør.
Hvis du vil videre med sagen, skal den i Huslejenævnet. Hvis udlejer ikke giver lyd fra sig, kan du eventuelt sende den til inkasso først. Uanset hvad du vælger, er det god stil at give udlejer et kort brev med en frist til at betale. Hvis du vil sende sagen til inkasso, skal du iagttage reglen i Inkassolovens §10, hvor der bl.a. står, at debitor skal have en frist på ti dage.
Mvh.
Ulrik Guldbæk
Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.