Hejsa! Jeg prøver mig med en ny tråd omkring en varm kartoffel - de mange penge som nogen kan se i MLM contra de mange indlæg hvor diverse MLM-sælgere nærmest hånes for at bringe dette tema ind i rekrutteringen (eller i hvert fald skal ligge ryg til de værste aversioner imod MLM). Personligt er det mit hovedpunkt i forbindelse med rekruttering - og det er det jeg gerne vil forklare, fordi jeg ser det skudt ned gang på gang (nogen skal jo ta´ bladet fra munden...). MLM handler om penge, ligesom almindelig arbejde, traditionelt iværksætteri, e-handel og alt mulig andet gør. Vi elsker penge. Nogen siger at de ikke gør, men personligt tror jeg ikke at det passer. Efter min mening dækker denne kommentar så godt som altid over at vedkommende bare ikke ved hvordan man eksempelvis tjener det dobbelte af hvad han/hun pt. skraber sammen. Og ingen kritik af det - sådan tror jeg bare at det hænger sammen. Penge er for mig en positiv størrelse som jeg vælger at tro alle gerne vil have. Derfor er jeg heller ikke bange for at nævne pengene i min rekruttering - faktisk vil jeg hellere indlede min snak med folk på dette emne (når jeg rekrutterer - ikke ved "almindelig salg"). Faktisk har jeg et par standard spørgsmål som jeg oftest bringer på banen så tidligt som muligt - hvad tjener du pt? - hvad tror du at du kan tjene? Hvad er du værd? Og jeg bruger det til en ting - jeg skal se om vedkommende er interesseret i penge? Og om vedkommende kan, vil og tør tænke "uden for boksen" (sin normale sfære). Dette er en kæmpe barriere - hvad vi kan forestille os i vores fantasi. Min erfaring er, at du skal kunne se det i fantasien for overhovedet at kunne nå det. Og her tror jeg at vandene deler sig lidt. Rigtig mange mennesker har meget svært ved at se deres løn/indtjening udvikle sig eksplosivt. De har ingen anelse om hvad de i virkeligheden kan tjene. Årsagen er - efter min mening - meget simpel: de ved ikke hvordan det skal gøres. Spørger nogen mig hvad jeg tror de eller man kan tjene i MLM, så vil mit svar være - det du er værd. Og det kan være meget lidt og det kan være meget stort. Kan du tjene 10 mill. kroner om året - ja. Kan alle gøre det? Personligt tvivler jeg (hvilket jeg også siger til folk). Jeg ved at nogen siger i teorien, men jeg køber den ikke. Men det kan ikke gøres uden det rette produkt! MLM alene gør ingen mennesker rige. Så jeg fortæller selvfølgelig også om mine produkter. Men først efter at jeg har konstareret interessen for pengene. Min forretning - og dermed også min passion - er sundhed/velvære (energi, overskud, forrebyggelse af sygdom på kroppens præmisser). Og så snakker jeg om hvordan mine produkter og MLM sammen kan føre til en given indtægt (hvad vedkommende kan forestille sig). Herefter kan folk selv vurdere om min mulighed er det de har ledt efter - og oftest stille et hav af spørgsmål, som selvfølgelig bliver besvaret efter bedste evne. Og jeg finder alt frem til folk jeg overhovedet kan skaffe (når de ønsker det) - jeg gør alt for at de kan træffe et valg de selv føler er velfunderet. Men rekruttering til en forretning handler om penge. Salg derimod handler om at hjælpe andre mennesker (med mine produkter). De to ting er for mig vidt forskellige og gribes an på fuldstændig forskellig vis. Afslutningsvis - i et forsøg på at holde tråden fri for "venner og familie"-snakken - så udgør ovenstående mit rekrutteringsgrundlag. Og ingen i min familie falder indenfor det. Og sådan ønsker jeg at bygge mit netværk op, så jeg anbefaler absolut ingen at "jagte" venner og familie (medmindre de har sådanne som falder indenfor). Lad mig høre din mening om emnet - penge og rekruttering. Så må jeg jo se om jeg kan svare og "forsvare" min holdning (og forhåbentlig være en god ambassadør for branchen). |
Penge.... (tabu i rekruttering eller?)
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Hilsen Anders |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Hej Anders Fuldstændig enig - produktet er det som skal generere de penge jeg taler om. No doubt what so ever! En større debat omkring hvem der har de bedste produkter og dermed størst markedspotentiale osv. vil dræbe amino (hvis alle melder ind med produktbekrivelser), så det tror jeg ikke vil tjene noget formål. For mit eget vedkommende handler det om min egen samvittighed og ære - jeg ville aldrig rende med et produkt som tilnærmelsesvis var varm luft. Ej heller med en forretning som laver sine penge på registreringsgebyrer. Jeg selv var en hård nød at knække i sin tid (da jeg "blev rekrutteret"). Så jeg vil undlade en produktbeskrivelse for egne produkter her på siden - ikke fordi den ikke findes eller jeg ikke kan den - men fordi jeg bevidst ønsker den med pengene i fokus. Bemærk at jeg altid i mine møder fortæller om produkterne - ingen bondefangeri i min butik. Om nogen vil kan man jo starte en tråd omkring produkterne i diverse MLM firmaer - i så fald vil jeg gerne fortælle om Nikken´s produkter. Flere kommentarer omkring penge som rekruttering? |
Nu ved jeg godt at det ikke ligefrem er i MLM branchens ånd, men lad os sige at jeg ville starte en webshop, kunne jeg så blive oprettet som forhandler af eks. dit produkt, og udelukkende sælge det i min webshop? Alså undlade at bygge netværk, men bare sælge produkter, og bruge MLM firmaet (eller min upline) som en hvilken som helst anden leverandører? Bare en tanke jeg fik, og 100% et teoretisk spørgsmål (da jeg ikke p.t. har i sinde at drive en webshop)... mvh Carsten |
Hej Carsten Hvis jeg snakker om mit eget produkt/firma, så er den løsning ikke tilgængelig endnu i Europa. Altså en direkte bestilling og betaling til firmaet. Og det at lave din egen vil kræve en godkendelse fra Nikken, fordi de skal sikre sig at du ikke kommer med forkerte påstande omkring produkterne på din hjemmeside. Jeg vil umiddelbart tro at de vil være meget strikse. Men teoretisk kan folk godt vælge den løsning - atså bare have en ekstra indtægt fra eget salg, som så er sat i mere eller mindre smart system. Nikken arbejder på en sådan ydelse til distributører (de har jo også opdaget internettets fortræffeligheder). Var det svar på dit spørgsmål? |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)