Hej Jeg har fundet et par komponenter som ud fra brugerens IP-nummer kan se hvilket land han kommer fra. Dette ville jeg bruge til at automatisk lede brugeren ind på den sprogversion som passer bedst til hans land. Desuden er det kun et enkelt produkt som vi mener kan sælges internationalt pt. og vi vil her forsøge os med lidt prisdifferentiering. Derfor er det vigtigt at danskeren ikke kan se, hvad vi sælger det til hvis det var en afrikaner som var interesseret i produktet. Det vil sige alle kan skrive www.christiansen-medico.com og indholdet vil da afhænge hvilket land de kommer fra. Dette er der ikke noget problem i. Problemet er hvordan Google vil reagere på dette? Vil Google kun se den amerikanske version og vil den mistænke os for manipulation? Kan det gøres på en "søgemaskinevenlig" måde? PS: Ingen I begynder at skrive om stavefejl mv. så vil jeg sige at siden er under opbygning og vi er slet ikke begyndt at kigge på SEO på siden endnu. Vi skal have ovenstående på plads først. |
> Kan det gøres på en "søgemaskinevenlig" måde?
Det korte svar er: Nej!
GEO-targeting er en af de værste ting du kan kaste dig ud i, i forhold til søgemaskiner. Jeg har gennem de sidste mange år siddet med mange store internationale virksomheder, med samme problem. Der findes ingen perfekte løsninger på det.
Lige meget hvordan du vender og drejer GEO-targeting vil det enten betyde at du slet ikke bliver indekseret, eller at du løber en stærkt forøget risiko for, at det opfattes som spam af søgemaskinerne.
Grundlæggende set er "problemet" at søgemaskinerne kun har et globalt indeks - sådan lidt forenklet sagt, samt at du aldrig kan vide fra hvilket land de crawler fra. Så hvis du laver GEO targeting på alle, kan du aldrig vide hvilken version søgemaskinerne bliver tvunget til at se - og hvad de ikke kan komme til at se.
Så kan du naturligvis vælge at undtage alle de store søgemaskiner (f.eks. via deres agent name) fra din GEO-targeting, så de kan komme ind alle vegne. Problemet er så, at når brugerne klikker sig ind fra Google, får mange af dem noget helt andet (p.g.a. din GEO-targeting af dem) end Google så, og det opfatter både de og mange af deres brugere som spam. Det kan man så mene om hvad man vil, men det er de kedelige kendsgerninger.
Så lidt firkantet sagt må du vælge imellem søgemaskinerne eller GEO-targeting. Hvad er vigtigst for dig?
Vælger du GEO-targeting kan du naturligvis godt forsøge dig med nogle af de mere risikable strategier. Du skal så bare ikke gøre dig alt for afhængig af den organiske trafik fra søgemaskinerne for det kan meget let gå galt.