Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Redirect afhængigt af land.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. May 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har fundet et par komponenter som ud fra brugerens IP-nummer kan se hvilket land han kommer fra. Dette ville jeg bruge til at automatisk lede brugeren ind på den sprogversion som passer bedst til hans land.

Desuden er det kun et enkelt produkt som vi mener kan sælges internationalt pt. og vi vil her forsøge os med lidt prisdifferentiering. Derfor er det vigtigt at danskeren ikke kan se, hvad vi sælger det til hvis det var en afrikaner som var interesseret i produktet.

Det vil sige alle kan skrive www.christiansen-medico.com og indholdet vil da afhænge hvilket land de kommer fra.

Dette er der ikke noget problem i. Problemet er hvordan Google vil reagere på dette? Vil Google kun se den amerikanske version og vil den mistænke os for manipulation? Kan det gøres på en "søgemaskinevenlig" måde?

PS: Ingen I begynder at skrive om stavefejl mv. så vil jeg sige at siden er under opbygning og vi er slet ikke begyndt at kigge på SEO på siden endnu. Vi skal have ovenstående på plads først.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9734
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

> Kan det gøres på en "søgemaskinevenlig" måde?

Det korte svar er: Nej!

GEO-targeting er en af de værste ting du kan kaste dig ud i, i forhold til søgemaskiner. Jeg har gennem de sidste mange år siddet med mange store internationale virksomheder, med samme problem. Der findes ingen perfekte løsninger på det.

Lige meget hvordan du vender og drejer GEO-targeting vil det enten betyde at du slet ikke bliver indekseret, eller at du løber en stærkt forøget risiko for, at det opfattes som spam af søgemaskinerne.

Grundlæggende set er "problemet" at søgemaskinerne kun har et globalt indeks - sådan lidt forenklet sagt, samt at du aldrig kan vide fra hvilket land de crawler fra. Så hvis du laver GEO targeting på alle, kan du aldrig vide hvilken version søgemaskinerne bliver tvunget til at se - og hvad de ikke kan komme til at se.

Så kan du naturligvis vælge at undtage alle de store søgemaskiner (f.eks. via deres agent name) fra din GEO-targeting, så de kan komme ind alle vegne. Problemet er så, at når brugerne klikker sig ind fra Google, får mange af dem noget helt andet (p.g.a. din GEO-targeting af dem) end Google så, og det opfatter både de og mange af deres brugere som spam. Det kan man så mene om hvad man vil, men det er de kedelige kendsgerninger.

Så lidt firkantet sagt må du vælge imellem søgemaskinerne eller GEO-targeting. Hvad er vigtigst for dig?

Vælger du GEO-targeting kan du naturligvis godt forsøge dig med nogle af de mere risikable strategier. Du skal så bare ikke gøre dig alt for afhængig af den organiske trafik fra søgemaskinerne for det kan meget let gå galt.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:20

Hej Christian

VAr dte en mulighed at skjule prisen indtil folk har oprettet sig med login? Det er der mange B2B sites der gør. Hvis ikke, så er jeg enig med Mikkel i at du må afveje om du ønsker at markedssegmentere eller at søgeoptimere til flere sprog. Du kan ikke samtidig have indhold indekseret i Google og så regne med at holde det skjult for nogle brugere.

Mht. til evt. straf fra Google er det vigtigste at søgemaskiner og brugere fra det samme land skal se det samme indhold. Dvs. at søgemaskiner fra Danmark skal se det samme som brugere fra Danmark. Det er ihvertfald det de selv har meldt ud, og det giver god mening.

Mvh Jesper Jørgensen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:35

> Dvs. at søgemaskiner fra Danmark skal se det samme som brugere fra Danmark.

Jesper, pointen er jo at det ikke kan lade sig gøre. Der findes INGEN danske søgemaskiner (af betydning)! Tror du Google.dk crawler fra danske IP'er? Det kan jeg så afsløre ikke er tilfældet.

Søgemaskiner er globale. Ønsker du at opdele verden i GEO-segmenter så kan du ikke bruge organisk optimering.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 20:50

Jeg tror vi er enige. Men der er to forskellige aspekter:

1) At få sit site indekseret på alle sprog af søgemaskinerne

2) At undgå en straf i forbindelse med et manuelt review

Det jeg referede til var at undgå at få straffet sit site. Jeg er ikke i tvivl om at Google har googlebots til internt brug i de lande hvor deres webspamteam har medarbejdere.

Skal sitet indekseres på flere sprog, så skal der være unikke URL'er til siderne på de forskellige sprog, det er uomtvisteligt, men har man iøvrigt det kan man godt redirecte brugerne hen på de sider der er gældende for deres land. Brugere såvel som søgemaskiner skal bare kunne navigere via almindelige links til de øvrige sprog. Men nej, så er det heller ikke rene GEO segmenter.

/Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:19

Jesper, jeg tror altså du har misforstået lidt hvordan det foregår. Google crawler globalt ikke lokalt og det uanset Googles web spam teams redskaber. Der findes ikke et dansk indeks - der er alene tale om filtreringer. Det er således noget vrøvl at snakke om "Danske søgemaskiner" for de globale søgemaskiner, som Google's, vedkommende.

Og du tager helt fejl, hvis du tolker Googles guidelines derhen, at "cloaking" er lokalt forankret. Sådan er det altså ikke - ALLE Googles brugere skal se det samme som Google. Ellers defineres det som "cloaking". Det burde du vide :)

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 21:40

Hvad med bare at vise prisen forskellig afhængig af brugerens ip, så du har siden på alle sprog, for både søgemaskiner og brugere, og hvis en dansk bruger så går ind på en svensk side, ser han det svenske indhold, men med danske priser?

Det har jeg ihvertfald små planer om at sætte igang på en af mine sites. Jeg har dog ikke gjort det endnu, så ved ikke om det skaber problemer :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:53

Selv den mindste form for brugertilpasning - så nogle brugere får noget andet end søgemaskiner, giver en højere risiko. Dermed ikke være sagt at man ikke skal gøre det. Tilpasning af prisen - og ikke andet, er en meget lille tilpasning, der som regel ikke vil udløse nogle seriøse problemer - men risikoen er der, og den er større end hvis man lader være.

Det er et spørgsmål om en simpel risikovurdering. Det vigtigste med sådan en er, at man ikke lyver for sig selv :)

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 00:39

well said! :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 09:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

Jesper, jeg tror altså du har misforstået lidt hvordan det foregår. Google crawler globalt ikke lokalt og det uanset Googles web spam teams redskaber. Der findes ikke et dansk indeks - der er alene tale om filtreringer. Det er således noget vrøvl at snakke om "Danske søgemaskiner" for de globale søgemaskiner, som Google's, vedkommende.

Du har ikke læst hvad jeg skrev eller også formulerede jeg mig dårligt. Nej, der er ikke et dansk index og ja indexet er globalt. Men hvis der sidder et webspam team i Irland, så kan du være sikker på at de også er i stand til at se hvordan et website leverer data til en Googlebot i Irland (uanset om de også indekserer derfra eller ej).

Mikkel deMib Svendsen:

Og du tager helt fejl, hvis du tolker Googles guidelines derhen, at "cloaking" er lokalt forankret. Sådan er det altså ikke - ALLE Googles brugere skal se det samme som Google. Ellers defineres det som "cloaking". Det burde du vide :)

Det er yderst interessant Mikkel for det er stik imod det Maile Ohye skriver på Webmaster Central Blog. Hun skriver:

• Geolocation: Serving targeted/different content to users based on their location. As a webmaster, you may be able to determine a user's location from preferences you've stored in their cookie, information pertaining to their login, or their IP address. For example, if your site is about baseball, you may use geolocation techniques to highlight the Yankees to your users in New York.

The key is to treat Googlebot as you would a typical user from a similar location, IP range, etc. (i.e. don't treat Googlebot as if it came from its own separate country—that's cloaking).
  • IP delivery: Serving targeted/different content to users based on their IP address, often because the IP address provides geographic information. Because IP delivery can be viewed as a specific type of geolocation, similar rules apply. Googlebot should see the same content a typical user from the same IP address would see.
  • >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Her er URL'en: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/06/how-google-defines-ip-delivery.html 

Er hun misinformeret om hvordan Webspam teamet ser på IP-delivery? Der må jo være mange websites der er straffet på baggrund af denne misinformation, så hvad kan vi gøre for at rette op på det? Og hvilke andre kilder har vi fra Google der fortæller om hvordan de ser på Ip-delivery?

/Jesper

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)