Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse af webshop

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er 2 aspekter:

1) Hvilken omsætning/indtjening har sitet.

2) Hvordan bliver den markedsført.

Udfra disse faktorer kan man fastsætte en pris..

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Ja selvfølgelig skal man tage forventninger til fremtiden med i sin vurdering,  men det er ikke så nemt at fastsætte sin pris ud fra, hvem køber er. Jeg tror ikke Thorborg vil give mere end markedsprisen for en shop, bare fordi han måske kan udvikle den mere end en anden køber.

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spekulerer også over hvad de forskellige shops bliver solgt til. Er det mon til den pris de er sat til - og hvis ikke - hvor meget længere ned er de så gået?

Der er flere shops hvor jeg tænker at prisen er sat alt for højt - og jeg ville ikke engang give det halve for dem. Alligevel kan man se at de har haft måske 30 henvendelser. Men de fleste er nok bare mere nysgerrige end reelt interesserede.

Hvordan virksomheden bliver markedsført, er vel i princippet ligegyldigt. Hvad den genererer af omsætning og ikke mindst overskud må være det bedste fingerpeg til at starte med.

Men her kan der igen være investeringer og lign. som gør overskuddet mindre. Vi havde selv et år hvor vi foretog en større flytning og indretning af ny lagerhal. Til en flytning er der enorme udgifter - bare det at få alarmer op at køre osv. Derudover investerede vi i Navision økonomisystem og det rev også lidt i foret... Så det år var der en del penge ude som var gået til videre udvikling af virksomheden - og som må anses for at have tilført den værdi fordi de ansatte kunne gøre tingene på mindre tid.

Når man begynder at tænke på at sælge, vil jeg mene at man skal »gøre virksomheden klar til salg«. Det vil sige minimere alle de omkostninger man kan - og i det hele taget skære ind til benet og få tjent en masse penge på bundlinien. De sidste par års regnskaber vil være altafgørende for et godt og indbringende salg.

Hvis ellers google søgeresultater og konverteringsgraden er ok - så tror jeg ikke det har anden betydning end at det vil være nemmere at afsætte shoppen. Hvis en mulig køber kan se formålet med at udvide og forbedre shoppen - så vil han naturligvis skulle investere i det. Det koster - og han kender ikke resultatet på forhånd. Det er den satsning køber tager.

Så min mening er at man selv skal sørge for at optimere sin shop mest muligt inden salg - så får man klart den bedste pris. De som forsøger at sælge en shop »med stort potentiale for den rette« holder ikke. Det er det samme som at sælge en bolig som et »håndværkertilbud«.... og så forventes det at den er billig - for der skal ligges en masse tid og kræfter i.

Mange hilsener Helle

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

Hvad den genererer af omsætning og ikke mindst overskud må være det bedste fingerpeg til at starte med.

Omsætning og resultat er generelt gode indikatorer, men egentligt er det ikke muligt -- set fra mit synspunkt -- at opstille en generel formel for, hvad en virksomhed er værd, hvilket dine gode eksempler også viser. At sige 10x resultat eller 1x omsætning, som der bliver refereret til, bygger ikke på noget empirisk eller logisk grundlag.

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Thomsen:

Helle - houseofkids.dk:

Hvad den genererer af omsætning og ikke mindst overskud må være det bedste fingerpeg til at starte med.

Omsætning og resultat er generelt gode indikatorer, men egentligt er det ikke muligt -- set fra mit synspunkt -- at opstille en generel formel for, hvad en virksomhed er værd, hvilket dine gode eksempler også viser. At sige 10x resultat eller 1x omsætning, som der bliver refereret til, bygger ikke på noget empirisk eller logisk grundlag.

Det er jeg meget enig i. Det var også udfra den tankegang, at mit indlæg var ment. Jeg så også at Martin Thorborg prøvede at fremstille en 'Værdisættelse formel', men for webshops syntes jeg det er utrolig svært. Især fordi at markedet ændrer sig så meget, hele tiden. Derudover kan det være svært at måle fx. brand værdi for en webshop.

Men alt i alt, så gælder det vel bare om at finde en pris, som både køber og sælger er tilfredse med, så er alle jo glade.

Mvh.
Casper.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Blom:
Derudover kan det være svært at måle fx. brand værdi for en webshop.

Der er helt sikkert nogle webshops som er mere værd end andre - udfra en masse forskellige aspekter. Jeg tror heller ikke man kan lave en formel. Og brand-værdi er også noget værd. Men et eller andet sted... ville et godt brand så ikke automatisk afspejle sig i omsætning/overskud? At have en shop med et godt brand som er kendt - det skulle jo meget gerne give et godt salg også. Og hvis ikke det gør det - så er det måske bare ejeren selv der synes at han/hun har lavet en rigtig flot shop - med stort potentiale for den rette Surprise

Mange hilsener Helle

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle, du har helt sikkert ret i alt det som du skriver, ingen tvivl om det.

Og ja, den eneste formel man kan opstille er nok (Stort solidt brand = stort solidt overskud).

Sådan er det i hvert fald i 99 % af tilfældene.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre om nogle der har købt/solgt nogle hjemmesider på det seneste?

Mvh.

Casper.

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

Der er helt sikkert nogle webshops som er mere værd end andre - udfra en masse forskellige aspekter. Jeg tror heller ikke man kan lave en formel. Og brand-værdi er også noget værd. Men et eller andet sted... ville et godt brand så ikke automatisk afspejle sig i omsætning/overskud? At have en shop med et godt brand som er kendt - det skulle jo meget gerne give et godt salg også. Og hvis ikke det gør det - så er det måske bare ejeren selv der synes at han/hun har lavet en rigtig flot shop - med stort potentiale for den rette Surprise

Der burde i hvert fald være en sammenhæng på langt sigt. Ofte tager det blot tid, før man kan se værdien af et brand på bundlinjen. Tænk bare på Facebook, som vel er et af verdens største brands, men som ikke endnu har formået at udnytte dette til et resultat, der står mål med dette.

 

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)