Jeg spekulerer også over hvad de forskellige shops bliver solgt til. Er det mon til den pris de er sat til - og hvis ikke - hvor meget længere ned er de så gået?
Der er flere shops hvor jeg tænker at prisen er sat alt for højt - og jeg ville ikke engang give det halve for dem. Alligevel kan man se at de har haft måske 30 henvendelser. Men de fleste er nok bare mere nysgerrige end reelt interesserede.
Hvordan virksomheden bliver markedsført, er vel i princippet ligegyldigt. Hvad den genererer af omsætning og ikke mindst overskud må være det bedste fingerpeg til at starte med.
Men her kan der igen være investeringer og lign. som gør overskuddet mindre. Vi havde selv et år hvor vi foretog en større flytning og indretning af ny lagerhal. Til en flytning er der enorme udgifter - bare det at få alarmer op at køre osv. Derudover investerede vi i Navision økonomisystem og det rev også lidt i foret... Så det år var der en del penge ude som var gået til videre udvikling af virksomheden - og som må anses for at have tilført den værdi fordi de ansatte kunne gøre tingene på mindre tid.
Når man begynder at tænke på at sælge, vil jeg mene at man skal »gøre virksomheden klar til salg«. Det vil sige minimere alle de omkostninger man kan - og i det hele taget skære ind til benet og få tjent en masse penge på bundlinien. De sidste par års regnskaber vil være altafgørende for et godt og indbringende salg.
Hvis ellers google søgeresultater og konverteringsgraden er ok - så tror jeg ikke det har anden betydning end at det vil være nemmere at afsætte shoppen. Hvis en mulig køber kan se formålet med at udvide og forbedre shoppen - så vil han naturligvis skulle investere i det. Det koster - og han kender ikke resultatet på forhånd. Det er den satsning køber tager.
Så min mening er at man selv skal sørge for at optimere sin shop mest muligt inden salg - så får man klart den bedste pris. De som forsøger at sælge en shop »med stort potentiale for den rette« holder ikke. Det er det samme som at sælge en bolig som et »håndværkertilbud«.... og så forventes det at den er billig - for der skal ligges en masse tid og kræfter i.
Mange hilsener Helle