Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Her er min research og forslag (lettere forklædt)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jul 06
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 02:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit koncept: et lavpris flyselskab til nyere destinationer. Min bedste vurdering på hvorfor især Sterling ikke flyver dertil, er at deres fly er for store, så FLY-DK (arbejdsnavn) skal flyve med et mindre fly.

- - - - - - - - - - - - - - - -- - -  - -

Destination A+B

Har tilsammen over 1700 passager om ugen. Mindste pris næsten 2,5k. I dag flyvers der lavpris fra Berlin og 3 andre tyske byer til A fra 1,6k. De 3 er kommet til i år. Til B flyves dertil fra Oslo, til ½ pris i forhold fra København, besparelse over 1000 dkr.

FLY-DK vil tage 13% af det nuværende marked med en snit besparelse på 1k. Der er delvis monopol på hver rute. En fast udbyder, SAS beflyver den med en et par enkelte direkte afgange, ellers via mellemlanding.

Destination C

Over 1300 passager om ugen. Når monopolet kører tilbud, vil de kunne matche FLY-DK priser. Men normalt vil man i snit kunne spare 200 kr på en retur, estimeret. FLY-DK vil få knap 6% af det nuværende marked.

Destination D

Endnu en monopol rute. Også med 1300 om ugen. FLY-DK  vil være 25% eller 400 kr billigere end monopolets billigste i snit  En del billeter vil være til ½ pris. FLY-DK vil få knap 9% af det nuværende marked.

Destination E

Også en monopol rute fra CPH. Her ca. 2000 om ugen. FLY-DK  vil være 25% eller 400 kr billigere end monopolets billigste. Igen billigere billeter vil blive tilbudt. FLY-DK vil få knap 10% af det nuværende marked. Her er der ofte et kapacitetsproblem. Har venner fra landet. Fx rundt om påsken ± 10 dage, udsolgt, på nær business.

Destination D+E beflyves af Ryanair fra Sverige.Ellers er Ryanair i landene med D & E samt G+H.

Destination F

Forefindes ikke direkte flyvning til i dag, men er et stort land, der har afskaffet visum pligt. Danmark har en del arbejdere fra landet og store investeringer. Har en stor, smuk hovedstad. Landet/byen er vel en 1/3 af A+B. Adskillige rejsebureauer sælger billetter hertil, men med en mellemlanding i forskellige byer. Hvis 30% af A+B er målstokken, så vil FLY-DK  få knap 7% af markedet.

Destination G+H evt. I

Er fra samme land. Destination G beflyves hver dag af 2 selskaber. Ingen af dem er er lavpris, tværtimod. Destination H er jeg erfaret at Sterling er startet til. Det ser ud til med succes, da første ledige billet er ultimo september. Til destination G vil FLY-DK flyve til ½ pris i forhold til billigste, nogle gange mere. Besparelse på over en 1k.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 09:48
Hej dette er sgu sindssygt spændende, måske det mest spændende jeg har set herinde og det ser ud til at du har undersøgt det godt.

Flyver en del og er altid glad for konkurrence

Dog har jeg et par spm.

- Har du overvejet at flyve med eksempelvis baltiske fly/piloter, det sparer jo en del på lønnen.Mener piloterne får omkring 25K om måneden.

- Har du overvejet at flyve fra Roskilde, det er ikke sikkert det er billigere, men med små fly kan det jo nok lade sig gøre. Og det kunne måske betyde andre benefits for kunderne, såsom billigere parkering, hurtigere check-in mm.

- Husk at der er en grænse, tror det er 50 sæder, hvor du skal have ekstra stewardesse.

Nogle af destinationerne er relativt beskedne, og du vil kun tage en lille % sats, vil du flyve flere gange om ugen så, eller bare en gang ugentligt?

Tilmeldt 31. Jul 06
Skrevet kl. 10:48
Ja

RKE er overvejet, da deres afgift 'kun' hedder 80 kr pr passager mod minimum 128 i CPH. De har dog handicappet af begrænset miljøovertrædelser samt begrænset tid i told og pas, men det kunne vel forhandles hvis man kom med x antal 1000 kunder.

I to andre lande, arbejdes der også med en anden lufthavn end nuværende. Den ene bruges fx af Ryanair 45 minutter fra hovedstaden, og er mere centralt placeret i landet. Den anden er i en stor by ( a la London, hvor SAS og den store udbyder flyver til eksemplvis Heathrow, så flyver den tyske lavpris selskab der til lufthavn der modsvare  'Luton/stansted', dog er der den forskel at denne lufthavn ligger ikke længere væk end 'heathrow' i forhold til city.

Med min data kan de 25K godt passe, men kun som startløn, imod de 30k i DK. Personligt er jeg hamrende ligeglad, bare de kan flyve og passe deres arbejde.(indenfor de gældende regler, med max. 900 timer pa).

Og jo der en grænse ved 50 - 100 -150 for henholdvis 1-2-3 fligth attentents. Og det er da også en ERJ-145 eller en CRJ-200 der arbejdes med. Og ved at leasing prisen pr måned er 1/100 af den pågældende værdi af flyvet.

En secret jeg ikke kan unlock er at CRJ skulle være billigere i drift end ERJ, men det er samme motor, samme størrelse og ERJ er ca. 3 mill. $ billigere i nypris.

Med hensyn til procent satsen, så er det også for mig et spørgsmål om at være realistisk. Der vil være kunder fx. erhvervskunder, der har andre prioteter, også fx. diplomater og embedsmænd.  Jeg tror mere på privat personer (fx. mig selv, der udenlandsk gift, aupairs, udenlandske arbejder der skal hertil, eller hjem på besøg.

Oven i nævnte tal kommer der Eurolines. Folk (inkl mig selv har prøvet at tage dem for at spare penge), men kan man matche deres priser, så tror jeg også på at man kan flytte kunder fra bus til fly. Sekundært viser alle destinationer der har fået lavpris, at der kommer en vækst (og der en uden undtagelser, selv til/fra Bukarest og Sofia) på mindst 10%, ofte 20-40%. 

Tak for ros.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 10:54
Spændende

Tænkte også mere på Roskilde hvis man kunne tilbyde nogle goder (det er jo snart dyrere at parkere i Kastrup end at flyve), men klart 50 kr. at spare i afgift pr. billet er ok.

Flyver aldrig Ryanair, gider ikke lande på landet, men hvis logistikken er god er det måske ok.

Mht. Baltikum, var det mest i relation til at jeg læste at når SAS ruter blev ikke rentable skiftede de dem til deres baltiske datterselskab, hvor gennemsnitslønnen for piloterne var 24 K, mod vidst 60 eller 70 i DK.

Tilmeldt 31. Jul 06
Skrevet kl. 11:11
Jo, der er gratis P i Roskilde.

De er hæmmet af at det er CPH der ejer dem. Med en udvidelse på 200 meter af startbanen, flytning af deres skoleflyvning til ??? (hvorved støjgener vil gå væk), så kunne det blive en rigtigt god forretning, med lavpris flyvene der lander der. Endeligt kunne de også tage noget af presset væk fra CPH, når der er run på charteren.

især er det mig uforståeligt, når CPH indrømmer at der tidspunkter, hvor de ikka kan tilbyde gates, altså et kapacitets problem.

--

Forskellen på de 60-70 og de 25 er en PR stunt, der skal retfærdige gøre lukning af ruten. Men jo SAS har vist nok lige opkøbt indtil 49,9% af Airbaltic (Letland & Lithauen) og har vist nok 2/3 af Estonia Air. Jeg kan den forbindelse nævne et selskab der ikke har problemer med indtjeningen, Russiske Aeroflot. I 2005 havde i et overskud på over 9 millarder kroner, året før næsten 12.

Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 16:27
Dato: 8/1/2006 10:47:32 AM Forfatter: K.B. Nielsen

En secret jeg ikke kan unlock er at CRJ skulle være billigere i drift end ERJ, men det er samme motor, samme størrelse og ERJ er ca. 3 mill. $ billigere i nypris.

CRJ har højre pilot og forsikring omkostninger.

"Per seat" omkostninger på begge to er stadigvæk for højt.  Med høj oile priser, du er bedre med Dash-8 eller ATR.

Tilmeldt 31. Jul 06
Skrevet kl. 20:26
Hej Andy

Tak for linket. kender godt samme for 2004.

Det eneste det gør, at det bekræfter min kalkulation. Med udgangspunkt i en CRJ-200ER. (den max. afstand der skal flyves vil være 17-1800 km), hvilket også udelukker turbopropper som Q-8, ATR eller 140''eren.

Hvis vi siger at snittet pr fuel/H er 330 Gal. = 1221 L. Jeg har kalkuleret med 1250 L.

M.h..t til leje: ses bort fra Pinnacle air, så er et snit på ca. 100.000 $, jeg budgetere med 110.000$/mdr.

Og ser vi overordnet BH cost så er den på 13-1400 USD. Jeg regner med over 1700 USD. dog for den airborne tid. med med en turn-around tid på 20 minutter. Med en fator på 1,1 eller 1,15 for forholdet mellem BH/air born vil det give mig en BH på mellem 1550 og 1600 USD. Men anser også at der er nødvendigt, da forholdene i Danmark er mindre gunstige for flytrafikken og at at lønningerne er højere herovre.

Jeg regner dog også med en lidt højere load faktor (76%) = et snit på 38 solgte billeter pr afg.

Jeg kan fortælle at Cimber air står som udlejer af CRJ-200 dog LR, og jeg emailede for at få bekræftet BH cost, men direktøren svarede at det var en hemmelighed. (håber ikke du er ham, eller relateret til Cimber air).

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 469
Skrevet kl. 21:48

Meget spændende indlæg jeg faldt over i søgningen. Nogen der ved hvad der er sket i denne sag?

Har ikke selv en kæft forstand på lufttrafik, men sad i dag og så noget om Easy Jet der var startet med et fly og en afgang fra luton til glasgow, og retur 3 gange dagligt. Og det 7 år senere var ca. 50 fly. Og tænkte det faktisk var imponerende. Så sad jeg og regnede lidt for sjov. Kan man sælge 100 billetter dagligt (ved 4 enkeltture, er det kun 25 passagerer pr. vej) til en pris på 995 kr. Så er det faktisk på årsplan 36 millioner! Og tænkte, kunne man dog ikke få piloter og fly osv for det. Det er sgu da mange penge ind. Men som sagt aner jeg ik en kæft. Og søgte så herinde for sjov. Og så blev jeg nysgerrig efter hvad der er sket i denne sag?

MVH
Hans Pedersen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)