Hej Aminoer Jeg søger en samarbejdspartner der kan trykke på glas og på en miljømæssig forsvarlig metode. Vi prioritere miljøet og kvaliteten højst! Skriv gerne nogle erfaringer - hvem skal vi spørge og hvem skal vi ikke spørge. Hej fra Søren |
Hej
Kommer an på hvad du mener med miljøvenlig.......???
I serigrafien/tampon tryk industrien, bruges der to typer farver.
Den ene er opløsningsmiddelbaseret, denne kan indholde isosoinater ell. epoxy. Og det er de mest holdbare farver som der findes. OG ja de er forurenene, og man gør netop meget ud af at begrænse, farve forbruget, mere fordi at blander man en tokomponent farve op, så er det affald bagefter. Og I sig selv så giver de nogle emisioner, da man blander det op med forskellige opløsningsmidler...det kan være alt fra xylen, til cycklohexanon...kommer an på hvilken mærke og type farve..... med mal koder fra 0-00 til 4-5 De lave mal koder er for retader, som er en langsom fortynder, der bruges til at farven ikke tørrer op på rammen. Mens man bruger en alm. fortynder til at gøre farven trykbar, til emnet. Vil sige et ru/sugende emne, tykfarve, mens en glat flade bruges en tyndere, sådan firkantet skåret ud, kommer også an på mønstret.
Og mange firmaer kører også med udskilder på deres renseanlæg, hvor man begrænser udslippet til kloak.
Den anden farvetype er UV-farve, disse ineholder begrænsede mængder af opløsnings midler, men tilgengæld indeholder de akrylater. Som også er er forurene, og kræver at man arbejder med handsker, da dette er meget, meget allagifremkaldende.E farver som hærder under en UV lampe. Og dette anses for at være fremtidens trykfarver. Dog findes der ingen UV farver som kan trykke på metal efter min viden. Dog til plast og glas. De har nogle små fejl disse farve, da dækningsgraden ikke er høj, dog vil en udenfor branchen ikke opleve den store forskel. Og så står de ekstrem meget, vil sige at man kan få problemer med at få en glat overflade...og her smider man så opløsnings midler i for at kompencerer, og det er ikke meningen med disse farver.
Så hvis det skal være neutralt, så skal det graveres, dette giver ingen farve, men er tilgengæld den mest miljø venlige, er sikkert også den dyreste.
Og nej jeg kan desværre ikke lave disse tryk, og det billigste er at få fat i et tampon trykkeri, da disse typisk laver dette, selvom mange serigrafi firma'er kan lave rundtryk.
/Kenneth