Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der grundlag for en enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er blevet tilbudt arbejde på konsulent basis hvor jeg skal skrive en regning/faktura til kunden. Det skal lige siges, at denne kunde bliver min eneste (i hvertfald i starten). Det drejer sig om en del arbejde i starten og derefter vedligeholdelse. Kan jeg som privat person udskrive en regning/faktura og så opgive det til skat? (Jeg regner ikke med at tjene over 39.500 kr. på et år).
Hvad jeg har læst mig frem til er, at hvis min kunde skal kunne trække momsen fra, så skal jeg selv være momsregistreret. Er det korrekt?
Jeg tænker også på de udgifter jeg vil få igennem brug af min private bil, telefon etc. vil det stadig kunne trækkes fra?

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh,
Kenneth 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:44

Hej

I denne situation behøver du ikke lade dig momsregistrere, og kunden skal ikke betale moms, og har derfor heller ikke brug for at trække noget moms fra. På fakturaen påfører du istedet dit cpr-nummer.

De udgifter der er direkte relateret til din indtægt, er fradragsberettigede.

/Michael

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:56

Hvis kunden skal kunne trække momsen ja så skal du momsregistreres og det vil også være en fordel da momsen jo er neutral for kunden og du herved får ret til at afløfte moms på dine omkostninger.

Men hvordan skal du fakturere kunden. Taler vi faste aftalte månedlige beløb, timebasis o.l. ? Spørgsmålet er jo om du overhovedet kan betragtes som  selvtændigt erhvervsdrivende eller du snarere er lønmodtager.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 19:15

Tanken med det hele er, at jeg bliver tilknyttet som konsulent. På nuværende tidspunkt har de en del projekter der skal afsluttes og derefter vil de bruge mig som supporter. Jeg skal skrive en regning/faktura til dem og de betaler den som vi aftaler det. De nærmere "regler" for hvordan jeg skal fakturere dem, det er ikke aftalt endnu, men jeg skal skrive mine timer og de materialer jeg har brugt.

Vi laver ikke en ansættelseskontrakt, så jeg forstår ikke hvad du mener med om jeg kan regnes som almindelig lønmodtager?

Det er noget jeg vil køre sideløbende med mine studier, så jeg tænker jo også på om der er mulige fradrag hvad angår telefon og bil etc. Det var egentlig der tanken opstod.

Jeg håber dette kan give et lidt bedre billede af hvad jeg mener, og tak for hjælpen til jer der har svaret. :-)

/Kenneth

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:40

kharder2dk:
så jeg forstår ikke hvad du mener med om jeg kan regnes som almindelig lønmodtager?

Det er det hyggelige med skatteret -  det har sine egne definitioner. Jeg er meget tilbøjeligt til at være enig med Bent i, at du med din beskrivelse i skatteretlig henseende er lønmodtager og ikke selvstændig.

Men tag et look på nedenstående link og se hvor du passer ind...

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1728042

Henrik

Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 20:14

Ok. Det link gav en hel del klarhed. Jeg kan se at jeg er honorarmodtager (jeg har ingen økonomisk risiko). Men så har jeg lige nogle andre spørgsmål.
De indtægter jeg kommer til at have, skal de skrives på min selvangivelse som personlig indkomst? De udgifter som jeg kommer til at have vedrørende min private telefon, bil og andet der er nødvendigt når jeg udfører arbejdet, kan de stadig trækkes fra i skat? Vil det være en idé at blive momsregistreret selvom det er friviligt (jeg kommer ikke til at tjene 50.000 kr. om året)? Skal jeg stadig sende et momsregnskab med min selvangivelse hvis jeg ikke er momsregistreret eller er der en idé i at blive det?

Jeg har en masse spørgsmål og jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp til at gøre dette klart for mig.

/Kenneth

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:29

kharder2dk:

De indtægter jeg kommer til at have, skal de skrives på min selvangivelse som personlig indkomst?

Skrives i feltet for honorar (vist nok rubrik 12)

kharder2dk:
min private telefon, bil og andet der er nødvendigt når jeg udfører arbejdet, kan de stadig trækkes fra i skat?

Der vil stadigvæk være mulighed for at fradrage de udgifter du har haft til at erhverve din indkomst.

kharder2dk:
Vil det være en idé at blive momsregistreret selvom det er friviligt

En momsregistrering vil ikke ændre på om du bliver kategoriseret som selvstændig erhvervsdrivende eller honorarmodtager. 

Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 20:55

Jeg er med på at en momsregistrering ikke ændrer på min "status". Men hvis der nu er noget jeg ikke har tænkt over der skulle gøre at det ville være en god idé at registrere mig.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)