Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forhandlere til nyt produkt - hvordan?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er temmelig uerfaren indenfor afsætning i den fysiske verden idet jeg primært har beskæftiget mig med webtjenester og webkoncepter. Men nu er jeg ved at bevæge mig over i den fysiske verden og jeg har derfor en række spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med.

Herunder et par antagelser:
Lad os sige at jeg har et produkt - et særligt designet askebæger fx - som jeg gerne vil have ud i nogle designbutikker. Jeg har identificeret butikkerne, og jeg har lavet et antal prototyper af produktet som med 95% nøjagtighed afspejler det endelige produkt (enkelte detaljer i indpakningen osv. bliver måske ændret senere).
Lad os også antage, at jeg har lavet en forhåndsaftale med en kinesisk producent, og at jeg har tilkendegivelser fra dem ift. leverancen af det første parti. 

Mine spørgsmål er følgende:

- Hvad er den typiske aftale man laver med butikker som skal sælge ens produkt? Hvilke avancer forventer de at kunne tage på designprodukter (i 150-300 kr klassen i udsalgspris).

- Vil butikkerne forlange at se det endelige produkt, eller vil det være nok med en prototype, for at lave en eventuel aftale om salg af produktet?

- Hvordan binder man en butik til at aftage x antal af produktet? Laver man en særlig kontrakt herom?

- Det overordnede spørgsmål er: kan jeg timingsmæssigt gøre hvad jeg forsøger at gøre - at jeg forsøger at sikre at jeg har salgskanalerne og aftalerne FØR jeg får produceret første parti af varen. 

Jeres erfaringer er MEGET velkomne. Det kan være I har prøvet noget lignende. Måske har I nogle tricks og kender de største pitfalls. Det kan også være at I sidder og ryster på hovedet fordi jeg er helt afsporet. Eller måske tænker I "det lærer man altså den første uge på handelsskolen".
I alle tilfælde vil jeg meget gerne høre nærmere. Skriv endelig også direkte til mig på sachse@retropeak.com hvis I foretrækker det.

Mange hilsner

Andreas Sachse 

Andreas Sachse, MAIK (upcoming livstils-produktbrand i Danmark og udlandet)
www.bymaik.com

Fra Århus
Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:22

Hvis du har en prototype, så få taget nogle supergode billeder, og se om du ikke kan få det omtalt på nogle lækre magasiners shopping-sider.

Når man kan vise, at der er interesse/efterspørgsel på et produkt, så bliver forhandlere meget nemmere at snakke med.

Held og lykke

Camilla

Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Skrevet kl. 15:41

Det er en rigtig god ide Camilla.

Jeg kan godt se fornuften i at skabe omtale af produktet først, og dernæst kontakte potentielle forhandlere - de er selvfølgelig mere interesseret i at tage produkter ind, som der er efterspørgsel på, og det kan man sandsynliggøre ved at vise omtalen i magasinet.
Tak for tippet!

Andre der har nogle tanker og ideer? 

Hilsen

Andreas Sachse

www.bymaik.com

Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Skrevet kl. 00:25

Hej igen Camilla

Ville blot sige, at jeg vendte din ide med en bekendt som mente, at det kan blive overordentligt svært at få produktet i et magasins shopping-sider, hvis der ikke er angivet en forhandler (og dette er jo svært når det kun er en prototype). 

Hvad er din kommentar til dette? Har du erfaring med at få prototype-produkter i magasiner?

Mvh.

Andreas Sachse

www.bymaik.com

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:39

Det er meget dumt at få omtalt et produkt der ik forhandles nogen steder. Som et gammelt ordsprog siger "man skal smede, mens jernet er varmt" og det er meget sigende. Husk på at folk der læser modemargasiner enten køber produktet kort efter at have set det i bladet, eller os glemmer de det. Hvis de vil købe men ik kan købe det, vil de blot glemme det, da der kommer et andet lækkert designet produkt på markedet og alt den gode eksponering er gået tabt.

Så få produktet i handlen inden du begynder at arbejde på omtalen...

Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Skrevet kl. 08:16

Hej Fashion-Seller :)

Tak for din kommentar som går i tråd med nogle af mine egne bekymringer.

Fashion-Seller:
Så få produktet i handlen inden du begynder at arbejde på omtalen...

Ja, det lader til at det er vejen frem, men det betyder jo desværre også, at man må tage den initielle omkostning up-front og få produceret et antal varer, som man kan have på lager, klar til at blive solgt.

Min ide var egentlig, om man kunne gøre det omvendt: få afsat et antal varer til butikker/forhandlere, og dernæst få tingene produceret. På den måde ville man jo reducere risikoen væsentligt.

Mvh.

Andreas Sachse

www.bymaik.com

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:21

Du kan sikkert godt enten selv gå i marken, eller sende en sælger i marken. På den måde kan du opnå nogle preordre, og få en ide omkring hvor stor en mængde, der skal laves i første produktion.

Men som altid i denne verden, så må der satses før der vindes. Og stoler du selv på produktet, hvorfor så ik tage risikoen? Hvor der er en risiko, er der altid 2 udfald. Og der gælder det bare om, at få success udfaldet ;D

Men klø endelig på, evt med hjælp fra en sælger.

Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Skrevet kl. 08:31

Hej igen

Du har helt ret: der skal også satses hvis man vil vinde! Men god ide evt. at få lidt hjælp fra en sælger - det er ikke min kernekompetence at sælge, så det må man jo hyre sig til :) Kunne være helt perfekt med et par pre-orders, så risikoen reduceres en smule.

Tak for dit input. Jeg har kastet mig ud i et helt nyt felt her, så det er godt med nogle staldtips :)

Vi stoler sådan set ret meget på produktet, men ville gerne kunne gå videre uden at poste for mange penge i det. Men dét må vi muligvis genoverveje, kan jeg høre.

Hilsen

Andreas Sachse

www.bymaik.com

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:39

Altså for at få en ide om mængden, der skal produceres, er du/i nødtil at forelægge produktet for nogle butikker og evt lave noget presalg. For ellers er det svært at vide om første produktion skal være på 1000, 15.000 eller 300.000 stk. Så for at mindste risikoen, ville jeg helt klart hyre en sælger og se hva en sådan person kunne få afsat.

Produktion er jo vigtig for, hvis det tager 8-10 uger at få varerne hjem, så skulle der jo gerne være et reserve lager til at forsyne de butikker, som sælger produktet. Tvivler på at nogen butikker vil tage produkter ind, hvis de kan risikerer meget lange leveringstider. For dem er det dømt til fiasko. De har absolut intet at vinde...

Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Skrevet kl. 23:41

Jeg kan sagtens se mening med det du skriver, og de kommentarer jeg selv kommer med afslører vist med al tydelighed, at jeg er total novice på det her område. 

Man kunne jo godt lave et lille pre-sale til nogle udvalgte butikker, hvor man henter et mindre parti hjem, og så efterfølgende bruge denne reference ifm. salg til andre butikker. Men ja, en sælger vil nok kunne lukke nogle aftaler - eller i hvert fald sætte nogle møder/præsentationer op. 

Måske jeg alligevel skulle finde en bog, som kan introducere mig for de overordnede begreber indenfor afsætning...eller også skal jeg bare se at få fingeren ud og få lavet produktet færdigt, lave aftaler med producenter, hyre nogle sælgere, og så kommer ud over rampen :D

www.bymaik.com

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)