Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad siger I til www.thechristians.dk - site for reklamebureau

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

@Anders

Er sådan set enig i din betragtninger om detaljer - jeg kigger selv meget efter det. Men det gør min målgruppe ikke, så ikke nødvendigt her. Men overvejer stadig at be it-nørderne om at lave mulighed for forstørrelse af hver enkelt annonce.

Tak for hjælpen

chr

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Apr 09
Skrevet kl. 10:37

@Anders

Er sådan set enig i din betragtninger om detaljer - jeg kigger selv meget efter det. Men det gør min målgruppe ikke, så ikke nødvendigt her. Men overvejer stadig at be it-nørderne om at lave mulighed for forstørrelse af hver enkelt annonce.

Tak for hjælpen

chr

@Rikke

Grundliggende tror jeg, at vi to er meget uenige. Jeg mener netop, at grunden til at så mange reklamebureauer er pressede er, at de påstår at de kan alt muligt andet end deres kernekompetencer. Det bliver enten gennemskuet af kunderne eller også viser det sig, når kampagnerne ikke har effekt. F.eks. er det helt ude i hampen, når bureauer påstår de kan forretningsudvikle - hvor er branchens kompetencer indenfor produktudvikling, corporate finance osv osv. Der er måske 10 bureauer i Danmark der reelt kan tilbyde dette. Vi er dog helt enige i, at reklame først og fremmest skal virke - man får ikke kunstner-ambitioner med i købet hos os. (Hvilket vi faktisk også skriver direkte under "Mere om The Chr.", kan jeg glæde dig med :-)

... så ved du sikkert også, at de rigtig store kunder går mere op i det strategiske oplæg til annoncen - end selve annoncens udformning og indhold. Derfor vil jeg virkelig anbefale dig at skrue lidt ned for "de kreative" og lidt op for "det strategiske". ... På den ene side og på den anden side ...ved ikke helt hvad du mener med at kunderne går mere op i det strategiske oplæg til annoncen. Men for vores vedkommende er vores kompetencer primært det kreative, vores kunder ved typisk godt hvad de vil opnå og hvordan målgruppen nås,  omend vi selvfølgelig diskuterer justeringer af strategier -derfor har vi fokuseret mest på det kreative.

Kundelisten er jo sådan set den du ser ude i venstre side ...

Det med netværksbureau ryger snart ud - min mødebooker støder også på modstand hver gang han nævnet det, så det fungerer åbenbart ikke. Synes ellers efterhånden flere og flere bruger begrebet, men så må vi jo bare vente på det bliver et buzz-word ;.)

Tak for din tid 

chr

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:07

Christian P. Olsen:

Kundeudtalelser fraråder jeg af den simple grund, at selv almindelige forbrugere efterhånden - heldigvis - har gennemskuet at de er totalt utroværdige glansbilleder. Og da min målgruppe har er erfaring med marketing, ved de det med garanti. Og jeg er ked af at sige det - selv de kundeudtalelser med store firmanavne under, kan du ikke stole på. Jeg har - under tvang og højlydte protester - skrevet en del af dem selv. Måden det foregår på er, at de to firmaer laver en aftale om, at det ene firma må bruge det andet firmas navn i en case. Herefter skriver det første firma så selv teksten der skal rose det og får det godkendt hos andet firma. Og medmindre der decideret står at direktørens kone er grim, lægger firma 2 navn til hvad som helst. 

Ej det mener du da vel ikke alvorligt?! Selvfølgelig vil der være nogle få virksomheder imellem, som er så useriøse, at de kan finde på at gøre sådan.. Men det er da forhåbentligt et få-tal. Hvis det er en stor virksomhed (som dine kunder jo er) med en masse tilfredse kunder i bagagen, behøver man jo heller ikke digte en tilfreds kunde - men kan jo bare spørge én af de tilfredse kunder, om de vil medvirke.

Vi har da fx. kundereferencer på vores side og jeg kunne da aldrig nogensinde drømme om at digte dem - óg som virksomhed kunne jeg da aldrig nogensinde drømme om, at lade en anden virksomhed bruge vores navn i en falsk omtale, for selv at få en reference i bytte - Den dag hvor det bliver nødvendigt at digte en omtale for at få en god én - så lukker jeg butikken!

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 22:55

Hej Christian - igen:-)

Ja, der er vi så godt nok enormt uenige! Det var da egentligt meget pudsigtSmile

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan du kan sige, at "det er ude i hampen når bureauerne påstår de kan forretningsudvikle". Har I slet ikke kontaktchefer/konsulenter ansat i jeres bureau?

Det er jo ikke tilfældigt at en kontaktchef som regel er uddannet Cand Merc. og lign. Langt de fleste af dem kunne ligeså godt sidde i ledende stillinger i større virksomheder. Så jeg kan slet, slet ikke give dig ret i, at det er de færreste bureauer som kan tilbyde kunderne den strategiske sparring.

Måske er jeg farvet af min egen erfaring. Men jeg har bare aldrig nogensinde haft en kunde som kunne stille sig tilfreds med selv at skulle komme med forarbejdet og bare lade os komme med den kreative ide. Vi har heller aldrig nogensinde kunnet vinde en bureaukonkurrence mod fx. Kunde, hvis ikke vi stillede med et toptunet strategisk team, der kunne modspille og sparre på niveau med ledelsen hos kunden.

Når vi fx skulle lave film for Matas, så ville vores kreative blive fuldstændigt jordet af deres direktør på 2 sekunder - hvis ikke kontaktchefen lige havde leveret 2 timers oplæg om den strategiske baggrund for hvorfor de overhovedet skulle køre TV og hvad målsætningen med det var.

Men...dit bureau og dine kunder lyder til at være sammensat helt anderledes - og det skal der jo i den grad også være plads tilBig Smile

Jeg bliver bare lidt kontrær når du påstår at reklamebureauer ikke kan levere forretningsstrategi....for i min verden er det ultimativt den vigtigste force et bureau har at tilbyde. Uden det ville man jo nærmste bare være en tegnestue.

/Rikke

Fra København
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 263
Skrevet kl. 23:13

ComputerLab:
Når jeg hører firma navnet, tænker jeg at der ligger noget religiøst bag... Men det er måske ligemeget.

Jeg tænkte præsis sådan. Men jo mere jeg tænker over det jo mere genialt er det, men et navn som folk husker. Og jeg husker jeres navn fordi det er så specielt

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Apr 09
Skrevet kl. 08:59

Hej igen

Altså mere uenige er vi sådan set ikke - du skal bare lige huske, at vi kun er 3 - snart 4 - og derfor har vi p.t. en kreativ "slagside" uden deciderede konsulenter. Når vi forhåbentligt bliver flere, så skal der selvfølgelig også være plads til strategiske handelshøjskolefolk.

Måske ligger vi bare forskellige betydninnger i ordet "forretningsudvikling" -  i min verden er det et ord der betyder, at man kan give kvalificeret modspil til topledelsen om virksomheden om 5 år på alle niveauer - og der er det eddermame ikke nok men en skaldet Cand Merc. Men hvis forretningsudvikling "bare" er på delområdet kommunikation og måske også produktudvikling, så er vi da helt enige.

Generelt synes jeg problemet er, at begreberne er så flydende. F.eks. vil jeg vædde på, at spørger vi 5 forskellige mennesker med relation til branchen, hvad "strategiske sparring" er, så får vi 5 forskellige svar. Jeg har selv været på de helt store bureauer, og der er det faglige niveau for handelsskoledrengene i orden, men de bureauer vi indtil videre konkurrerer med er i laget under. Og der kan jeg eddermame godt love dig, at der bliver solgt meget oppustet vås til kunder der aldrig burde have haft råderet over et kommunikationsbudget. (Jeg har freelancet i en periode for en del mellemstore bureauer.) Jeg vil ikke selv være en del af denne underskov af halvstuderede røvere, derfor flasher vi ikke, at vi selvfølgelig har oparbejdet en vis viden og erfaring med strategi. 

Har du været på bureau, hvor man laver film for Matas, har i sikkert haft dygtige folk. Hvis I kan slå Kunde må i hvert fald det strategiske oplæg have været godt. Det er jo et af Danmarks bedste konsulentbureauer ... ;-)

Chr

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Apr 09
Skrevet kl. 09:07

Hej Jakodan

Nej, nej, rolig nu  -  jeg siger ikke, at de er opdigtede. Så grov er reklameverdenen heller ikke. Jeg siger bare, at alle - specielt i min målgruppe - ved det er urealistiske glansbilleder. Og igen - hvis du spørger neutrale folk, venner, familie, dig selv - tror de så på de cases de ser i f.eks. Rema1000 reklamerne, eller de andre skod-reklamer på tv, hvor man har klasket en skuespiller på til at rose et vilkårligt produkt. Nej det gør de ikke - hvorfor skulle nogen så tro på kundeudtalelser, bare fordi de ser dem på nettet.

Det eneste kundeudtalelser er godt for, er at man så kan vise sin kundes logo og dermed få troværdighed. For ligesom alle ved, at kundeudtalelser er bla-bla men alle ved også, at har man et andet firmas logo hængende, så er det fordi de er kunde og har været så tilfredse, at de har givet lov. Så skriv endelig kundeudtalelser - bare husk at gøre logoet for pågældende kunde meget synligt. For det er det eneste, der batter noget. 

Chr

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 11:20

Jeg mener bestemt at kunne høre på dig, at du enten er AD'er eller textforfatter (er det rigtigt??)....måden du omtaler "handelsskoledrengene" og negligerer de strategiske elementer i bureau-arbejdet er så typisk for de kreative på bureauerne rundt omkring. Al det "oppustede vås", som du kalder det, er altså det vigtigste i markedsføringsarbejdet. Så jeg vil da hellere se et bureau som kæmper for at skabe kompetencer på det område...end et bureau som klart melder ud, at det er ligegyldigt vås!

Og ja, det er det meget stort bureau jeg har min erfaring fra. Men kan vi så ikke godt blive enige om, at det nok er blevet så stort netop fordi det har det brede kompetence-grundlag?

I øvrigt skærer det i mit reklame-hjerte, at du kalder testimonial-spots for "skodreklamer". Alle og enhver i branchen ved udmærket, at de VIRKER!! Også selvom de ikke vinder priser og får fangrupper på facebook. Men generelt er det jo sådan, at reklamer der virker bedst, er dem der ikke er nogen, der gider snakke om. Mille fra Biva fx - eller Netto-spottene - eller L'Oreal - eller Gillette...osv.

/Rikke

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Apr 09
Skrevet kl. 23:19

jo den er god nok, jeg er tekstforfatter. Men jeg vil meget gerne have mig frabedt at den her diskussion kører ud i den sædvanlige handelsskole-drengene mod de kreative. Den diskussion gik af mode efter 9/11 krisen og de deraf følgende nedskæringer, som gjorde meget godt for vores branche.

Jeg har stor respekt for de handelsskole-folk, der reelt har noget at have det i, som er dygtige. Som kreativ kan jeg slet ikke leve uden deres hjælp. Der er bare ikke særlig mange af dem i reklamebranchen efter min bedste overbevisning, og slet ikke på niveauet under top15-20 og ned. Der er masser der kan alle teorierne osv., men ud af de ca 20 projektledere, som jeg har arbejdet sammen med, har jeg kun mødt 2-3 som udover at være strategisk dygtige også kunne se forskel på et godt og et dårligt kreativt koncept, en god og en dårlig annonce. Og kan man ikke kombinere de to ting, er man i mine øjne ikke en dygtig strateg, og hvad værre er - man risikerer (uforvarende) at vildlede sin kunde. På samme måde som et kreativt team der foreslår noget som er skidskægt, vildt og nyskabende men som ikke har en skid med produktet at gøre, i mine øjne ikke er dygtige kreativ - uanset antallet af evt. kreative priser, facebook-grupper osv.
Jeg håber da, at dit bureau er blevet stort på grund af, at de er dygtige, og måske er det fordi de har det brede kompetencegrundlag, fint med mig. Men helt generelt - bare fordi noget er stort, er det jo ikke nødvendigvis godt. Se for eksempel på Kunde & Co - landets største reklamebureau. Super-dygtige taktikere i toppen og - i hvert fald indtil for ca. 5 år siden hvor de ansatte Flemming Slebsager som kreativ direktør - pisse-ligeglade med slutresultatet, selve kommunikationen. De har eddermame lavet mange fremragende strategier som bare aldrig fik de eksekveringer og dermed de resultater, som produkterne havde fortjent. Wibroe Duckert og Partners derimod - de har altid kunnet begge dele. Det er idealet for mig. For de ser strategi og kreativitet som to ligeværdige elementer. (Og spøjst nok har de valgt at stå uden for hele pris-ræset)

Desværre må jeg sige, at dine argumenter om testimonials er alt for forenklede. (Hvad du sikkert også godt ved).  Ja, der er mange der handler i Nettos butikker, men kan du alene tilskrive det deres testimonials-reklamer? Mon ikke de super-lave priser og deres tilbudsaviser også har noget med det at gøre? Biva er lige gået på røven..,, blandt andet fordi de simpelthen ikke solgte nok. L´Oreal? Tager du som kvinde selv dem alvorligt? Køber du selv L´Oreal produkter fordi du tror på reklamerne? Gillette sælger røven ud af bukserne, men det er i meget høj grad, fordi de køber sig til de bedste pladser i supermarkederne og at en del af deres aftaler desuden indebærer, at supermarkederne skal holde konkurrenterne væk. (Jeg har freelancet hos Manipulation der laver Gillettes in-store.) 

Hvordan ved jeg så, at de IKKE virker, kan du så med god ret spørge - det er fordi jeg tit spørger til det hos almindelige mennesker, hvor 4 ud af 5 siger nej (er det i den finansielle sektor der procentdelen endnu højere og i forhold til ejendomsmægler griner folk decideret :-))) ) samt at jeg et par gange har siddet på den anden side af glasvæggen, når kampagner indeholdende testimonials eller cases er blevet testet. Medmindre man er i b-t-b for virkelig komplicerede produkter, og skriver fra fagmand til fagmand i detaljer er og bliver testimonials udtryk for kreativt OG strategisk armod!

“Reklamer der virker bedst, er dem ingen snakker om “- kan du give mig en forklaring på, hvordan det hænger sammen? Jeg har da klart altid haft det indtryk, at reklame handlede om at skabe opmærksomhed, så hvordan kan reklame ingen gider snakke om sælge mere? (For et par år siden blev der lavet en større undersøgelse af kampagnevinderne i Cannes. Den viste at 80% af vinderne havde solgt over gennemsnit i deres branche. Men det er måske bare kreativt spin?)

Drop skyttegravskrigen - uden kreativitet ingen opmærksomhed. Og uden strategi ingen relevans. 

Tak for hjælpen

Christian

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 15:55

Jeg tror vi må konstatere, at vi fundamentalt har vidt forskellige erfaringer med og opfattelser af branchen. Lad os stoppe ved det, inden diskussionen bliver alt for omfattende. Jeg er dybest set totalt uenig i alt det ovenstående du lige har skrevet - men det bliver simpelthen for dyb en diskussion, hvis vi skal øffe videre i det.

Mine kommentarer til dit indlæg var velmenende input baseret på min erfaring - og jeg håber du blot ser dem som netop det. Du kan forkaste ligeså meget du vil.

Jeg håber meget at Jeres koncept og arbejdsmetoder fungerer kanon for Jeres kunder - og jeg ønsker Jer al mulig held og lykke med bureauet.

Dbh. Rikke

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)