Hej, Jeg er lidt i tvivl her, og håber i kan hjælpe mig. 1.) Som hobbyvirksomhed vil man falde ind i en gråzone hos SKAT. Kan det passe at man derfor ikke behøver at være registreret som firma (med cvr nr og alt det der) så længe man har et erhvervskonto? 2.) Når man har et erhverskonto uden cvr-nr, under hobbyvirksomheden (uden cvr. nr.), vil dette vurders af SKAT til at være virksomhedsdrivende? 3.) Man har altid en juridisk administrator tilknyttet kontoen, samt andre individer tilknyttet kontoen - alle sammen med deres cpr-numre. Den juridiske administrator har to former for indtægter: hans personlige samt hobbyvirksomhedens. Kan det passe at SKAT kender til dette? Og i andre sammenhænge vil man kunne se forskellen på disse indtægter på f.eks. selvangivelsen? Altså at andre instanser samt tredie parter kan skelne mellem de personlige samt hobbyvirksomhedens indtægter (enten på papir eller hvis de tager kontakten til SKAT - da SKAT burde kende til disse?). 4.) Er det sandt at enhver (som tilknyttet hobbyvirksomheden) er i stand til at kvittere for f.eks. en honorarkontrakt som er udstædt i hobbyvirksomhedens navn? 5.) Er det sandt at man ikke kan fordele hobbyvirksomhedens indtægter samt udgifter på alle de tilknyttede i hobbyvirksomheden, så de respektive tilknyttede skal erklære hobbyvirksomhedens omsætning i deres selvangivelse? Hjælp påskønnes ENORMT! på forhånd mange tak, dwood.
|
dvwood:Jeg er lidt i tvivl her,
Det er jeg såment også - ikke så meget om reglerne men mere om der er tale om en eller flere ejere.
Først og fremmest har det INGEN betydning i relation SKAT om du har en erhvervskonto eller ej når vi taler registrering af en virksomhed. Her er det afgørende om du/I har en omsætning på mere end 50.000 kr. over en periode på 12 måneder.
dvwood:Når man har et erhverskonto uden cvr-nr, under hobbyvirksomheden (uden cvr. nr.), vil dette vurders af SKAT til at være virksomhedsdrivende
Nej. Det kan dog indgå i en helhedsvurdering.
dvwood:3.)
Det kan i princippet ses på de indberetningskoder banken har overfor SKAT. Men vær alligevel opmærksom på om beløbet indgår. Der kan ske fejl fra både Bankens og SKAT's side.
dvwood:4.)
Nej. Er der flere ejere af virksomheden er der tale om et I/S og der reguleres tegningsretten i I/S-kontrakten.
dvwood:5.)
I et I/S påfører den enkelte deltager sin del af resultatet i sin egen selvangivelse. Hvis man gør som du nævner vil det samme resultat blive beskattet flere gange.