Det er korrekt at du kan fratrække udgifter fra din indkomst ved selvstændig virksomhed. Problemet er hvis SKAT mener at der ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed vil du regnskabmæssigt kunne trække dine udgifter fra men vil skattemæssigt få disse begrænset til 0 kr.
Eksempelvis du tjener 5.000 dkk - har udgifter for 10.000 - resultat et underskud på 5.000 dkk.
Da virksomheden ikke er erhvervsmæssig kan du ikke fratrække underskuddet.
HVIS
SKAT modsat mener, at der er tale om erhvervsmæssig virksomhed vil du kunne modregne underskuddet direkte i din personlige indkomst og dermed reducere denne.
Med den sparsomme oplysning men med udgangspunkt i din omsætning er det min opfattelse, at det som du selv er inde på er tale om ikke-erhvervsmæssig virksomhed.
ok - ville et evt. underskud så kunne videreføres til året efter - altså hvis jeg f.eks. købte en pc til kr. 10.000 og kun tjente 5.000 om året, så ville jeg vel slet ikke skulle betale skat, før jeg havde tjent de 10.000 kr?
Undskyld hvis jeg er lidt tung i det - det er lidt nyt for mig det med virksomhed.
så med andre ord skal jeg ikke købe for mere, end jeg har tjent?? Kan man vente med at købe til allersidst på året, så man ved, hvor meget han kan trække fra??
Men alligevel popper der et par spørgsmål op - f.eks. skal det angives som B-skat?
Det er efterhånden et pat år siden jeg har set en dansk selvangivelse men mener det er rubrik 20 du skal bruge. (Tjekker lige op i morgen - hvis ikke jeg bliver overhalet af en anden Amino)
mortenholm:
Og kan jeg købe noget nu og fratrække sidste års indtægt - jeg trak nemlig ingen udgifter fra sidste år - men skal tingene være købt sidste år??
Ja - skal være købt i samme kalenderår. Så din indkomst fra 2008 som du selvangiver nu skal du have købt for i 2008.