Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyres alle ansatte under disse tvangsopløsninger man hører om?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Mar 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa jeg har nogle ting jeg tænkte på som jeg meget gerne ville have afklaret, de er til en opgave :)

Fyres alle ansatte under tvangsopløsninger? Og hvad er deres rettigheder?

Kan revisoren eller kommunen gøre noget i denne situation?

Koster det noget at genetablere?

Og under hvilke paragraffer hører svarene til? :) Har lidt svært med at finde dem og ville være super hvis nogen gad hjælpe :) !

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:49

Hej Sasa,

Hvis en virksomhed tvangsopløses, så er der jo ingen virksomhed længere og ergo bliver medarbejderne opsagt. Ved en tvangsopløsning er der normalt ingen penge tilbage i kassen og hvis der er, så får medarbejderne løn i opsigelsesperioden. Hvis der ikke er nogen penge, så er det Lønmodtagernes Garantifond (LG), der betaler lønnen i opsigelsesperioden (dog max omkring kr 135.000 per medarbejder, tror jeg nok)

Revisor og kommune kan intet stille op, hvad angår medarbejderne. AF kan dog søge at hjælpe med at finde nye jobs til dem.

Hvad det koster at genetablere? Det afhænger af, hvad boet opgøres til og om kurator vil sælge det til dig.

Jeg ved ikke, hvor du slår den slags op, desværre.

Med venlig hilsen

Flemming 

Tilmeldt 28. Mar 09
Skrevet kl. 15:56

tusind tak for hjælpen, det afklarede en del, så er jeg klar til fremlæggelse imorgen :) !

Jeg tænkte på, når en virksmhed står til tvangsopløsnign, er der en måde at redde det på, ved at f.eks. indsende regnskabet, selvom det er sent eller er det et problem for virksomheden? :)

Og hvis du ville, kunne du tjekke min opgave igennem, betaler gerne :))))))

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:11

Hej Sasa,

Hvis en virksomhed står foran tvangsopløsning, så er det ikke sket uden forudgående skriftlige rykkere for regnskaber etc. Så man ville normalt ikke komme så langt ud, hvis det nemt kunne undgås ved at indsende regnskabet.

Jeg har vist ikke forudsætningerne for at "blåstemple" din opgave, og selvom jeg havde så ville det være mig imod, netop når der er tale om en skoleopgave. Havde det været en forretningsplan til din egen virksomhed eller andet, der ikke er karaktergivende, så ville jeg gerne have læst den igennem.

Held og lykke med opgaven.

Flemming

Tilmeldt 28. Mar 09
Skrevet kl. 16:16

Hejsa, tak for det hurtige svar.

Angående forretningsplan, så har jeg udarbejdet en, men føler der skal flere ting på og finpudses, og jeg ved ikke hvem man kan spørge om det? Vi har lige startet virksomheden, og vi har planer og alt det, men føler forretningsplanen er meget tynd.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der kan være flere forskellige grunde til at en virksomhed tvangsopløses.
Men typisk er det, som tidligere skrevet, fordi virksomheden har undladt at indsende sit regnskab. Der er mange konkurs-ryttere som netop benytter sig af denne teknik. De holder kreditorer m.m. hen så længe, at de kan blive tvangsopløst grundet manglende indlevering af regnskab, momsopgørelser m.m.

Hvis en virksomhed tvangsopløses, så er medarbejderne fyret. Men ligesom ved en normal konkurs, så går Staten - eller rettere; Lønmodtagernes GarantiFond - ind og dækker den løn som medarbejderne eller skulle have haft i deres normale opsigelsesperiode, hvis de var blevet afskediget helt normalt. Men det er faktisk ikke noget som sker automatisk. Det er noget man som medarbejder selv skal kontakte Lønmodtagerens GarantiFond får at få. Endvidere er der også et loft for hvor mange penge der dækkes. Hvis man f.eks. har en meget høj løn eller mere end 3 måneders opsigelsesvarsel, så er der et loft for hvor meget der kan udbetales.

Revisoren har intet med sådan noget at gøre. Revisoren har til opgave at rådgive og revidere virksomhedens økonomi. That's it.
Kommunen har heller ikke noget med det at gøre, før folk er decideret arbejdsløse (det vil sige ikke længere er dækket af deres opsigelse og/eller Lønmodtagernes GarantiFond) og heller ikke dækkes af A-kassen (hvis de er medlem af sådan en) Kommunen kommer først ind i billedet når vi er ude i kontanthjælp.

Om en virksomhed kan genetableres direkte ved jeg ikke. Men umidlbart vil jeg mene at det koster noget at genetablere en virksomhed som er under opløsning. Først og fremmest koster det, at alt genoprettes til normalt - det vil sige at eventuelle udeståender til kreditorer, SKAT m.fl. betales. Endvidere skal der betales diverse bøder m.m. fra staten. Men der er også nogen som gør det, at de lader den kulsejlede virksomhed blive opløst. Dernæst etablerer de en ny virksomhed under samme navn og så ellers begynder forfra. Men der er så også rigtig mange af disse, som finder ud af at det ikke nødvendigvis er en smart løsning, da kreditorer, kunder m.m. typisk har mistet tilliden og derfor enten ikke vil samarbejde længere, eller holder virksomheden i en meget kort stram snor.

Jeg håber at ovenstående kan bruges til din opgave Geeked.

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:19

En virksomhed kan genetableres inden tvangsopløsningen starter i skifteretten.

Det kræver regnskab samt perioderegnskaber samt erklæring fra revisor for going-koncern.

Det er naturligvis ikke omkostningsfrit, at få selskabet genetableret.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)