Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den glade iværksætter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Hvor er det bare et fedt forum det her! Jeg er lige sagt mit gamle job op og vil nu forsøge mig frem her.

Jeg vil gerne have mig en enkeltmandsvirksomhed.

Mit spørgsmål er lidt om jeg kan "holde" penge i firmaet, et eksempel:

Januar måned:

Omsætning: 10.000

Udgifter af varer: 4000

Markedsføring: 2000

Overskud: 4000

Skal jeg så få de 4000 udbetalt og betale skat og så næste måned atter betale 2000 til markedsføring? Eller kan jeg "holde" penge i firmaet og så udbetale 2000 og gemme 2000 til markedsføring næste måned.

Et andet lille spørgsmål, må jeg gerne betale min teenage pige på 13 snart 14 år for at pakke pakker, og er der grænser for hvor meget jeg må betale hende?

Mvh.

Den glade mand :-)

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 21:43

god vind :) glade mand

Tilmeldt 25. Apr 09
Skrevet kl. 21:49

SimonTHK:

god vind :) glade mand

Jo tak, håber på lidt svar :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:49

Velkommen til Amino.

haraldsshop:
Et andet lille spørgsmål, må jeg gerne betale min teenage pige på 13 snart 14 år for at pakke pakker, og er der grænser for hvor meget jeg må betale hende?

Så længe din datter ved indkomstårets begyndelse ikke er fyldt 15 år, har arbejde i din erhvervsvirksomhed, skal lønnen ikke medregnes ved opgørelsen af hendes skattepligtige indkomst, og du kan ikke fradrage lønnen til hende, jf. KSL § 5, stk. 3.

Lønnen skal stå i rimeligt forhold til hendes arbejde.

haraldsshop:
Skal jeg så få de 4000 udbetalt og betale skat og så næste måned atter betale 2000 til markedsføring? Eller kan jeg "holde" penge i firmaet og så udbetale 2000 og gemme 2000 til markedsføring næste måned.

Du kan godt holde pengene i firmaet. Afhængig af om du indgiver forskudsskema vil du få nogle girokort til acontoindbealing af skat. Din endelige skat afhænger af dit overskud når året er omme.

Tilmeldt 25. Apr 09
Skrevet kl. 21:53

Klovn:

Velkommen til Amino.

haraldsshop:

Så længe din datter ved indkomstårets begyndelse ikke er fyldt 15 år, har arbejde i din erhvervsvirksomhed, skal lønnen ikke medregnes ved opgørelsen af hendes skattepligtige indkomst, og du kan ikke fradrage lønnen til hende, jf. KSL § 5, stk. 3.

Lønnen skal stå i rimeligt forhold til hendes arbejde.

haraldsshop:

Du kan godt holde pengene i firmaet. Afhængig af om du indgiver forskudsskema vil du få nogle girokort til acontoindbealing af skat. Din endelige skat afhænger af dit overskud når året er omme.

Hej,

Tusind tak for svaret, undre mig lidt over det du siger om min datter, har læst et par tråde herinde om nogen unge iværksættere der kan få deres forældre til at oprette virksomhed og lønne deres børn, det vel lidt det samme her?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:57

haraldsshop:
Tusind tak for svaret, undre mig lidt over det du siger om min datter, har læst et par tråde herinde om nogen unge iværksættere der kan få deres forældre til at oprette virksomhed og lønne deres børn, det vel lidt det samme her?

Kildeskattelovens § 5, stk. gælder indtil det år hvor din datter fylder 15. Fra det år hvor hun fylder 15 år er spillereglerne anderledes, da indkomsten så skal på hendes egen selvangivelse. Dertil kommer at systemet i forhold til egne børn er mere restriktivt end hvis det var naboens børn. En regel der er lavet for at undgå forældres misbrug af deres børns frikort.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:56

Det man gør i sådanne situationer er jo netop at alliere sig med naboen der er i samme situation. De ansætter ganske enkelt hinandens børn. Dog skal man være opmærksom på at det kan tilsidesættes hvis realiteterne kommer frem i lyset og netop derfor kan det ikke anbefales. Samtidig skal man være opmærksom på de arbejdsretlige regler.

Vedr. det med virksomhedens overskud og opsparing så går ovenstående på selve året og den løbende indtjening i året. Står du ved årets udgang med noget overskud som ikke er hævet kan du opspare det til en foreløig skat på 25% men det er kun optimalt hvis du ellers skulle svare topskat af dette overskud.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)