Note to my self: Husk at sige god ide til "Elektrikeren" |
Note to self: Find nu for dælen tid til at snakke med revisoren en gang imellem...
Og til trådstarter - beklager eventuelt hijack af tråden.
Note to self: Find nu for dælen tid til at snakke med revisoren en gang imellem... Og til trådstarter - beklager eventuelt hijack af tråden. |
Det er jo relevant for trådstarter skulle man næsten tro. Det man kan sige er
Om dette i sig selv er tilstrækkkeligt til en beslutning om at etablere selskab er nok tvivlsomt. Taler vi om en person der er gift vil der kunne trækkes ca. 90.000 kr. ud i udbytte til 28% beskatning. Det svarer når man indregner selskabsskatten der er betalt i selskabet til en beskatning på ca. 49% (udbytte er i modsætning til løn ikke fradragsberettiget i selskabet). Dvs. vi taler om en skattebesparelse på ca. 12% eller 10.000 kr. årligt. Det skal jo holdes op imod meromkostninger/administration vedr. løn til en selv, udgifter til ATP, barselsfond m.v. Samtidig er det nok mere oplagt for de fleste at bruge revisor på et ApS end i en enkeltmandsvirksomhed.
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Fin anskueliggørelse, Bent - men med selskabet følger muligheden også for videreuddannelse og så vidt jeg har forstået muligheden for investeringer (omend det absolut ikke er noget jeg har sat mig ind i). Men til gengæld forsvinder muligheden for at låne i virksomheden. |
Du tænker på reglerne i ligningslovens 31 formentlig som kun gælder lønmodtagere. Man kan her komme rimeligt langt også i den selvstændige virksomhed, sålænge man bevæger sig indenfor den branche man selv opererer i. Derimod er det rigtigt at man i et ApS kan anbringe pengene i aktier også. I en virksomhedsordning kan man ikke investere i aktier men kun i obligationer, samt investeringsbeviser og andre typer værdipapirer der beskattes efter lagerprincippet. Samtidig kan man i et APS via aktiekøb foretage investeringer i andre selskaber. Eventuelt via et overliggende holdingselskaber og man har meget mere fleksible og lempeligere muligheder for at optage nye medanpartshavere og i sidste ende at sælge virksomheden (forudsat at køber vil erhverve ApS'et fremfor den rene aktivitet). |
Hej igen alle, Tak for de mange og informative svar. For lige at svare på dit spørgsmål omkring stiftelsen af aps'et. Den primære årsag er den begrænset hæftelse. Jeg er klar over at udgiften til revisor bliver større, men omvendt så kigger jeg også på den lange bane og har en vækststrategi. Derudover så tiltaler det mig at jeg juridisk er adskilt fra selskabet. Det er min forståelse at der nogle gange kan opstå sammenblandinger af den uheldige slags, netop ved beskatning i enkeltmandsvirksomheder. Jeg ønsker om muligt minimal sammenblanding. Der er også en relations effekt overfor mine kunder at det er et selskab de handler med og selvom det ikke er dokumenteret så lyder det i mine ører mere seriøst. Jeg er fået øjnene op for investeringsmulighederne og evt. medanpartshaver og dette styrker min beslutning, igen set på den lange bane. Jeg beklager at jeg tilsyneladende giver de klassiske forklaringer på hvorfor et selskab kontra en virksomhed men uden at støde nogen, så ser jeg (en selskabsstruktur) som et uundgåelig punkt på et senere tidspunkt og så ønsker jeg blot at starte fra den rigtige fold.
|
Det lyder som at det er noget du har gjort dig meget gode tanker om. Særligt det her med optagelse af evt. medanpartshaver/investorer taler for en selskabsløsning. I modsætning til en personligt ejet virksomhed (der herved bliver et interessentskab) kan optagelse af nye investorer som medanpartshavere ske uden skattemæssige konsekvenser for dig via nytegning, også via nytegning til en bragende overkurs. Hæftelsen er selvfølgelig også et argument og kan være det hvis vi taler om udsatte brancher men i forhold til långivere vil man angiveligt blive mødt med et krav om personlig kaution hvorved man er ligevidt.
|