Hej Dejlige AMINOER Jeg læste her til morgen en artikel på ekstrabladet.dk om en afgørelse i klagenævnet for domænenavne der undrer mig en smule. Sagen er at en mand i 2000 har registreret et domænenavn laerkevang.dk fordi han havde en gård + paint ball klub med samme navn (i 2004 registrere han så også lærkevang.dk). I 2007 får ARLA så den ide at lanchere et brand kaldet LÆRKEVANG og derefter virker det som om de mener at retten til domænerne er deres. I hvert fald nævner artiklen intet om at de skulle have tilbudt manden penge for at overdrage domænerne. De kræver domænerne af manden, der efterfølgende i trods ligger links ind til uafhængige mejerier ud på siderne. De klager til klagenævnet for domænenavne, og får utroligt nok medhold, hvorefter manden har 14 dage til at overdrage domænerne. Det går over min fantasi at man skulle kunne miste et domænenavn fordi at en gigant opfinder et brandnavn uden at have en genemtænkt online strategi på plads, og derefter vinder en klagesag selv om domænet har eksisteret i 7 år før deres opfindelse. Taler det virkeligt SÅ meget imod manden at han for at "drille" ARLA lagde links op til uafhængige mejerier, der så giver ARLA en argumentation der hedder "jammen vi har brugt XXX millioner på markedsføring af lærkevang, så hvis der nu er et domæne der hedder laerkevang.dk der linker til uafhængige mejerier bliver forbrugerne forvirret (misledt)" Der ville min besked bare være "Ja, Einstein, I har ikke gjort fodarbejdet godt nok. Host op med flere penge, og giv manden et tilbud han ikke kan modstå, og næste gang i finder på et nyt brand navn, så sørg for at få disse ting på plads INDEN i laver kampagnerne." Er jeg helt forkert på den ?
-Karsten |
Nej du er slet ikke forkert på den!
Jeg håber ikke at det generalt er sådan her! og det blot er et enkelt tilfælde.
Det syntes jeg ikke man kan være bekendt og gøre.
- Også endda at forbrugerrådet giver ARLA medhold?
hmm, det lyder underligt.