Jeg er i forbindelse med afslutningen på min uddannelse til serviceøkonom ved at lave en hovedopgave for Danmarks 3. største fitnesskæde der drejer sig om implementering af B2B i kæden.
Jeg mangler noget solid og brugbar information om reglerne for fitnessmedlemskaber. Jeg har tidligere set et par debatter på denne side, men siden at jeg er ret 'grøn' inden for skatteregler er der et par ting der forvirrer mig: Nogle snakker om at man kan 'trække fra' i skat - hvad skal dette præcist sige - at fradraget bliver større for den enkelte medarbejder? Derudover vil jeg gerne vide mere om reglerne inden for området, for hvis det alene drejer sig om hvorvidt medarbejderne beskattes af fitnessydelsen når de har modtaget den, kan virksomheden vel være ligeglad, dvs. at det er ikke fordi de kunne spare noget. Derfor går mit spørgsmål på om det alene drejer sig om hvorvidt medarbejderne skal betale skat af ydelsen eller om der også kan være andre direkte økonomiske fordele for virksomhederne?
Idet vi som kæde skal have en konsulent (undertegnede) til bl.a. at lave opsøgende salg, skal vi have anskaffet en bil til formålet. Også her er jeg ret grøn og vil derfor godt vide hvilke regler der er i lovgivningen på dette område, især med henblik på at bruge bilen til privat kørsel.
Jeg håber på jeres hjælp og siger tak på forhånd! Frank Axelsen |
Det er meget enkelt:
Hvis virksomheden betaler medarbejdernes fittness abonnement bliver medarbejderne beskattet af markedsværdien heraf. Dvs. det betragtes som løn til medarbejderne og derfor og kun derfor har virksomheden fradrag. Det er tilfældet lige så snart vi taler om Fittness uden for virksomhedens 4 vægge. Dvs. opretter virksomheden et fittness lokale internt i virksomheden udløser brugen/råderetten heraf ikke beskatning af medarbejderne. Den harværet lidt oppe i vælten. Bl.a. Don Ø. har talt for at man liberaliserede reglerne men der er ikke sket noget.
Bruger du kædens bil til privat kørsel bliver du beskattet af værdi fri bil.