Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopi af hjemmesidetekster - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 9. Aug 08
Indlæg ialt: 9
Fra  Psykolog Jacob Mosgaard Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gennem den nye e-pusher brugt et link til en side der tjekker copycats. Jeg har her opdaget, at der er en, som har cut'n'pastet temmelig meget tekst fra flere sider på min hjemmeside.

Jeg er på den ene side smigret over, at han finder teksterne gode - det gør jeg også selv. Han er heller ikke på nogen måde en direkte konkurrent - jeg er psykolog i København, og han er terapeut på Fyn, som arbejder efter samme terapeutiske retning som jeg.

Men:

1) Han henviser / citerer mig ikke

2) Google kan vist ikke lide den slags duplicate content, selv om det ikke er på samme hjemmeside. Er det korrekt?

Så mit spørgsmål er: Hvad skal jeg gøre:

- Bede ham om at citere mig med relevante links til min hjemmeside, eller

- Bede ham om at ændre i teksten, så Google ikke smider os ned af listen

- Betragte det som noget alvorligt eller blot en uheldig ting. Jeg mener, jeg synes det er dårlig stil, men måske også tegn på at ville brygge en hurtig hjemmeside sammen

Fra Frederikssund
Tilmeldt 1. Feb 08
Indlæg ialt: 485
Skrevet kl. 21:00

Hej

Ville kontakte ham og bede ham om eventuelt at ændre i teksten og så henvise til dig som kilde..

MvH Kristoffer

Fra København
Tilmeldt 15. Jul 07
Indlæg ialt: 101
Fra  SMM Skrevet kl. 23:53

Hvis det kun er mindre uddrag som er kopieret, skal du bede ham om at citere dig og linke til dit site.

Hvis det handler om hele sider, skal du bede ham om at fjerne de kopierede tekster. Som du selv skriver, risikerer du at dine sider ryger ud eller i hvert fald nedad.

Kopiering af hele tekster er ulovligt og du kan som sidste udvej pudse en advokat på ham.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 09:01

SEO Cowboy:
Som du selv skriver, risikerer du at dine sider ryger ud eller i hvert fald nedad.

Hej SEO Cowboy

Så hvis jeg kopierer alle tekster fra min nærmeste konkurrent over på et andet site (et der oprettet til foremålet eller mit eget) så ryger konkurrenten ud af google eller "eller i hvert fald nedad"?

Kunne du ikke prøve at forklare lidt nærmere om den situation?

Mvh

Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:06

Hvis en konkurrent tager dine tekster, så vil hans side ikke blive ranket på dem pga. dublicate content. Du vil sidde med trumfen.

Du kan tage kontakt til ham og sige at du er smigret over at han har taget dine tekster, men hvis han vil opnå noget i søgemaskinerne, så skal han skrive sin egen.

Hvis han så er ligeglad med det, så kan du så bede ham om at fjerne dem eller han kan føre videre samtale med din advokat.

Så du har givet ham en chance først.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:07

SEO Cowboy:

Som du selv skriver, risikerer du at dine sider ryger ud eller i hvert fald nedad.

I forbindelse med din signatur, så vil jeg meget gerne have en forklaring på ovenstående :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 15. Jul 07
Indlæg ialt: 101
Fra  SMM Skrevet kl. 10:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

To sider med ens indhold er dublicate content.

Dublicate content opfattes af søgemaskinerne som et forsøg på at få to sider med samme indhold indekseret, hvilket af søgemaskinerne opfattes som spam og dermed bliver straffet.

Søgemaskinerne vil i første omgang gå ind og prøve at vurdere hvilken tekst som er den originale, dette gøres bl.a. på baggrund af artiklens publiceringsdato og domænets oprettelsesdato.

Lad os tage et par eksempler:

Site A har skrevet de originale artikler, site B har kopieret dem.

Site A har et nyt domæne, site B har et gammelt domæne: Her er der risiko for at site A ryger ud/ned

Domænerne er omtrent lige gamle: Her vil original artiklen fra site A med stor sandsynlighed blive vurderet som den originale.

Site A er et gammelt domæne, site B er nyt: Her vil site B (eller de kopierede sider) ryge ud.

Der kan sagtens gå år før søgemaskinerne reagerer og det er ikke sikkert at de reagerer, men der er risiko for at de gør, og den risiko vurderer jeg ikke er værd at tage.

Alt hvad man publicerer på nettet af originalmateriale er ophavsmæssigt beskyttet, derfor vil man i en evt. retssag stå temmelig stærkt, problemet er bare at en sådan retssag vil løbe over flere år og i den periode vil siderne være ude.

Et andet kriterie i søgemaskinernes vurdering af hvilken tekst, som er den originale vil de se på helheden på sitet, men da der i dette tilfælde er tale om to psykologsites, vil denne faktor være mindre brugbar.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 10:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SEO Cowboy:

To sider med ens indhold er dublicate content.

Dublicate content opfattes af søgemaskinerne som et forsøg på at få to sider med samme indhold indekseret, hvilket af søgemaskinerne opfattes som spam og dermed bliver straffet.

Søgemaskinerne vil i første omgang gå ind og prøve at vurdere hvilken tekst som er den originale, dette gøres bl.a. på baggrund af artiklens publiceringsdato og domænets oprettelsesdato.

Lad os tage et par eksempler:

Site A har skrevet de originale artikler, site B har kopieret dem.

Site A har et nyt domæne, site B har et gammelt domæne: Her er der risiko for at site A ryger ud/ned

Domænerne er omtrent lige gamle: Her vil original artiklen fra site A med stor sandsynlighed blive vurderet som den originale.

Site A er et gammelt domæne, site B er nyt: Her vil site B (eller de kopierede sider) ryge ud.

Der kan sagtens gå år før søgemaskinerne reagerer og det er ikke sikkert at de reagerer, men der er risiko for at de gør, og den risiko vurderer jeg ikke er værd at tage.

Alt hvad man publicerer på nettet af originalmateriale er ophavsmæssigt beskyttet, derfor vil man i en evt. retssag stå temmelig stærkt, problemet er bare at en sådan retssag vil løbe over flere år og i den periode vil siderne være ude.

Et andet kriterie i søgemaskinernes vurdering af hvilken tekst, som er den originale vil de se på helheden på sitet, men da der i dette tilfælde er tale om to psykologsites, vil denne faktor være mindre brugbar.

Og det er - tegn for tegn - en 100 % korrekt forklaring!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:39

Thomas Rosenstand:

Og det er - tegn for tegn - en 100 % korrekt forklaring!

Ok.... Det var bare ikke det der blev sagt i starten. Især ikke det med hvis kopidomænet er ældre :) Så lærte jeg noget nyt idag.... 

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 08
Indlæg ialt: 9
Fra  Psykolog Jacob Mosgaard Skrevet kl. 22:27

Tusind tak for jeres forklaringer og råd. Jeg tror den høflige og smigrede kontakt er den bedste til en start - dt er jo heller ikke helt løgn, at jeg er smigret.

Men det ser også ud til, efter hvad I skriver, at det nok primært vil gå ud over hans site, ikke mit, hvis altså Google opdager det. Men jeg må være på den sikre side, jeg er ret afhængig af hjemmesiden.

Og så er der jo min professionelle stolthed - der ligger faktisk tid og seriøse overvejelser bag de ord, jeg har valgt.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)