Tja, situationen er nu den, at jeg er havnet på kontanthjælp pga. diverse problemer. Jeg har - efter udgifter såsom Telia, Cybercity, licens og Stofa - godt 700 kr. til mig selv om måneden, og for det skal jeg købe mad osv.
Min fætter som arbejder i Jomfru Ane Gade i Aalborg er barbestyrer, og har lige tilbudt mig et job i weekenderne.
Mit spørgsmål er så, om det er muligt at tjene penge ved siden af kontanthjælpen, uden at man bliver trukket i det? Ligesom at man kan tjene et vist antal beløb efter SU.
Nu ved jeg ikke hvad satserne for kontakthjælp er, men kan du ikke næsten tjene det samme på at arbejde i weekenderne?..... weekenderne er vel lange i gaden.....?
Kontanthjælp er en sidste nødløsning, for dem der ingenting har. Har man selv formue eller kan tjene lidt er der naturligvis ingen grund til at samfundet (os andre) skal betale denne nødhjælp. Det er logikken i kontanthjælpen, og den forudsætning tror jeg de fleste grundlæggende er enige i. Kontanthjælp er ikke borgerløn - det er nødhjælp.
Hvis du kan passe et job i weekenderne i en bar, går jeg ikke ud fra du som sådan er uarbejdsdygtig. Derfor vil jeg også råde dig til hurtigst muligt at komme ud af det kontanthjælpssystem. Tag da det job i baren - du kan garanteret hurtigt få timer nok til langt at overstige det beløb du får i kontanthjælp. Og det er sgu da meget federe!
Jeg ved ikke om det er dit site du linker til, men hvis det er, så husk også lige at fortæl dem om reklameindtægter. For jeg ved at kommunerne (med rette) er meget på vagt overfor den slags. Juridisk set heder det socialbedrageri, hvis man "glemmer" at indberette indtægter" - og det straffes skide hårdt. Det er bestemt ikke risikoen værd. :)
Ja, prøv at lav et budget, hvori det indgår, hvor meget du som minimum skal tjene pr. måned for at få et større rådighedsbeløb? Herefter må du overveje, om du vil sige "Nej tak" til kontanthjælpen og alternativt arbejde i Jomfru Ane Gade. Natarbejde er hårdt :)
Du kan endda prøve at kontakte din bank for rådgivning - de kender som regel til satserne for kontanthjælp gennem deres formuerådgivere.
... Danmarks nye forum med spørgsmål og svar indenfor netop din økonomi. Har du spørgsmål vedrørende investering, pension, skat, finanskrisen eller den nye skattereform, så besøg www.finando.dk.
Yes, og det er vigtigt at huske. Nu ved jeg ikke hvor gammel spørger er, men da jeg var bartender og 27 år gammel, kunne jeg sgisme godt mærke, når weekenden var overstået - søndag aften = død på sofaen :-)
Det er hårdt at tjene til føden... Jeg er da lige så smadret efter en 16-timers dag foran computeren.
Svar til trådindehaver: Hvis jeg kunne skrue tiden 10 år tilbage, så ville jeg enten være bartender eller rejseguide. Jeg tror, det er et skide sjovt job og hvorfor ikke tjene til føden, samtidig med at man har det sjovt?
Synes du skal droppe kontanthjælpen og fyr den af som bartender torsdag, fredag og lørdag. Det giver sikkert mindst lige så meget og sikkert også mere end kontanthjælpen. Resten af ugen kan du så bruge på at ringe til de numre, du har fået af tøserne i weekenden
William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk
Reglerne er lidt anderledes, hvis du er på kontanthjælp pga. sygdom og du er under afklaring hos lægen(særpargraf et eller andet). Så vil du hvis du begynder at tjene penge ved siden af blive ligestillet med raske, og derved miste din plads i afklaringsforløb etc. samt sandsynligvis miste retten til kontanthjælp, fordi man kalder det socialt bedrageri(kommunen mener ikke du er så syg, som du udgiver). Det er hvertfald det jeg er plejet fortalt af min tidligere sagsbehandler i kommunen.
@Mikkel: Det bliver vist intet problem, da jeg faktisk ikke får indtjeninger fra mit site endnu. Jeg har vist 10 kr. fra adsense som ligger og sover indtil videre.
Jeg kan dog desværre ikke se jobbet som et levebrød, da lønnen drejer sig om 80 kr. fredag og lørdag i prøveperioden, og 90 kr. efter prøveperioden, hvor der heldigvis også kan forekomme hverdagsvagter.
Den bliver så lidt mere kringlet, men jeg kan godt se hvad Michelle mener... jeg aner så slet ikke hvem min rådgiver er lige nu, da jeg er blevet flyttet rundt 3 gange, men jeg må hellere kigge på indtægtsmuligheden samt snakke med kommunen før jeg gør noget.