Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan vi gøre noget ved online chikane?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, den slags er røv irreterende!

1) Du kan ikke fjerne tal fra Google. Men hvis du har mulighed for det, kan du i koden på dine sider lave en lille mule kode, der tjekker for visse konditioner, og så udelukker dit Google JavaScript, hvis de er opfyldt. Den første sådan kondition kunne være fjolsets IP.

2) Du kan som de andre nævner godt blokere hans IP på server niveau - men det kræver du har adgang til serveren og ikke bare bruger en hostet løsning.

3) Hvis du har adgang til at lave punkt 1) er det også muligt du kan lave en tilsvarende liste af undtagelser i dit shopping system - så han tror hans ordre går igennem, men bare ikke bliver eksekveret. Så tror han at han fortsat driller dig - uden at vide, at det gør han slet ikke

4) Du kan også, hvis du tør, returnere noget "alternativt" til hans IP når han prøver næste gang. "Alternativt" er så op til din fantasi, moral og forhold til lovgivningen :) .... Sjove billeder, sjove scripts, en lille virus ...

Du kan også logge og udelukke ham på andre måder, bl.a. gennem mere avanceret profiling. Men det er lidt nørded at sætte op :)

Fra Korsør
Tilmeldt 3. May 07
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 21:50

Der er lige noget som jeg ikke forstår!

Hvordan kan han lave rod i jeres lagersystem og lave falske ordre, hvis han ikke betaler?

Har i det ikke sådan at det hele først bliver sat i værk, FØRST når kunden har betalt?
Det ville da være den nemmeste løsning på problemmet, samt den mest logiske?

Derudover kan i vel sende en bemærkning til den affiliate broke som ham/hende evt. bruger. Det kunne evt. være persons affiliate konto?

Kevin Simper // Cykelrytter på fuldtid; Nørd på halvtid!

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 21:51

Det er en bindende aftale. Men jeg tror nu de fleste online butikker der også har mulighed for bankbetaling, har en del der aldrig betaler, men det er jeg ret sikker på er velmenende ordrer, hvor nogen så fortryder af den ene eller anden grund.

Det kunne jo være fedt hvis han blev dømt til at skulle købe varerne. Men benytter han sig så af returretten, vil jeg stå med en hel del på lager mildt sagt :)

Billigt Hundeudstyr Online

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:52

Simon S Larsen:

Jeg ville lige goere dig opmaerksom paa, at en ordre er en bindende aftale paa samme maade som en kontrakt. Dvs. i yderste tilfaelde kan du tage gengaeld og haenge personen op paa hans bestillinger og kraeve betaling.

Hvis bare det var så nemt, men man har 2 ugers fortrydelsesret jf. lov om fjernhandel. På nettet indgåes desværre ikke bindende aftaler, som i virkelighedens verden. Desuden kan aftaler i virkelighedens verden også ophæves af forskellige årsager uden at kunden kan hænges op på at aftalen i udgangspunktet var bindende og depositum indbetalt eller skriftlig aftale indgået.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:52

Simon S Larsen:

Jeg ville lige goere dig opmaerksom paa, at en ordre er en bindende aftale paa samme maade som en kontrakt. Dvs. i yderste tilfaelde kan du tage gengaeld og haenge personen op paa hans bestillinger og kraeve betaling.

Der er jeg ikke helt enig. Det afhænger af salgbetingelserne for den enkelte webshop. Jeg har kendskab til flere shops, hvor en "ordre"  bliver betragtet som et købstilbud, som først accepteres og bliver bindende i det øjeblik shopejeren har accpeteret købstilbudet - typisk ved at sende en ordrebekræftigelse.

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 22:01

Kevin:

Der er lige noget som jeg ikke forstår!

Hvordan kan han lave rod i jeres lagersystem og lave falske ordre, hvis han ikke betaler?

Har i det ikke sådan at det hele først bliver sat i værk, FØRST når kunden har betalt?
Det ville da være den nemmeste løsning på problemmet, samt den mest logiske?

Derudover kan i vel sende en bemærkning til den affiliate broke som ham/hende evt. bruger. Det kunne evt. være persons affiliate konto?

Det er heller ikke det værste problem. Alt det er vi ved at få flyttet helt ud af hjemmesidesystemet. Fungerer ikke specielt godt, men indtil nu har vi brugt shoppens lagerstyring. Han har godt kunnet bestille mere hjem end det vi har på lager. Det vil han bare have fået en besked om, at resten vil være i restordre et par dage. Fakturasystemet bliver der ingen problemer med. Det er kun fordi vi skal ind og tilpasse de "købte" varers antal, når han har været på spil. Men det er som sagt snart slut.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 22:10

To ting.

For det foerste vil en fortrydelse af koeb kraeve en personlig henvendelse enten via teleon, email etc. Dette goer jo saa, at personen i dette tilfaelde skal oplyse navn, hvilket produkt han har koebt osv. Dette gaelder naturligvis ogsaa paa nettet. Derudover skal koeber betale fragt hvis produktet er afsendt, dette gaelder ogsaa inden for fortrydelsretten

For det andet. En aftale kan ikke ophaeves af forskellige aarsager. En aftale kan kun ophaeves hvis der i ordren er beskrevet faktorer som ikke er naevnt i tilbuddet (priser og betingelser paa hjemmesiden). F.eks. rabat eller levering uden for betingelser. I et saadan tilfaelde kan saelger og kun saelger, ugyldiggaere ordren hvis han ikke kan leve op til disse krav.

Det du naevner, undskyld mig udtrykket, er noget pjat. Det eneste krav du som kunde har baade paa nettet og i "virkelighedens" verden, som du beskriver det, er reperation af produktet hvis fejlbart eller ombyttet, hvis vi har overskredet de 14 dage for netkoeb. Du har aldrig ret til at faa pengene retur, paa trods af at mange forretninger tilbyder dette.

Jeg har desvaerre ikke tid nu til at finde de forskellige paragraffer frem til dig. Men hvis du tvivler paa mit udsagn, vil jeg gerne saette et minutter af til at finde dem frem.

Simon S Larsen Purchasing analyst

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 22:13

Mikkel deMib Svendsen:

Ja, den slags er røv irreterende!

1) Du kan ikke fjerne tal fra Google. Men hvis du har mulighed for det, kan du i koden på dine sider lave en lille mule kode, der tjekker for visse konditioner, og så udelukker dit Google JavaScript, hvis de er opfyldt. Den første sådan kondition kunne være fjolsets IP.

2) Du kan som de andre nævner godt blokere hans IP på server niveau - men det kræver du har adgang til serveren og ikke bare bruger en hostet løsning.

3) Hvis du har adgang til at lave punkt 1) er det også muligt du kan lave en tilsvarende liste af undtagelser i dit shopping system - så han tror hans ordre går igennem, men bare ikke bliver eksekveret. Så tror han at han fortsat driller dig - uden at vide, at det gør han slet ikke

4) Du kan også, hvis du tør, returnere noget "alternativt" til hans IP når han prøver næste gang. "Alternativt" er så op til din fantasi, moral og forhold til lovgivningen :) .... Sjove billeder, sjove scripts, en lille virus ...

Du kan også logge og udelukke ham på andre måder, bl.a. gennem mere avanceret profiling. Men det er lidt nørded at sætte op :)

Har lige fået vores shopudbyder til at blokke IP-adressen. Det var som sagt den samme hver gang, og kom ifølge TDC fra en privat.

Jeg ville være helt tændt på at lave en masse pis der kommer tilbage til ham, som dig og PWM snakker om, og jeg ville hellere end gerne ringe på hans dør og se hans fjæs når han åbner, men bliver han væk nu, tror jeg det bliver ved det. Ellers vender jeg tilbage, så må i lære mig, hvordan jeg sender noget tilbage i hovedet af ham :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 22:15

Klovn:

Simon S Larsen:

Der er jeg ikke helt enig. Det afhænger af salgbetingelserne for den enkelte webshop. Jeg har kendskab til flere shops, hvor en "ordre"  bliver betragtet som et købstilbud, som først accepteres og bliver bindende i det øjeblik shopejeren har accpeteret købstilbudet - typisk ved at sende en ordrebekræftigelse.

Hvad aendrer det for koeber? Hans ordre er stadig bindende...du naevner det jo selv. Det er rigtig hvad du siger omkring koebstilbud, dette trick bliver bl.a. brugt af bilka, foetex etc. for at undgaa problemer med slagtilbud osv.

Bortset fra det, bekraefter du hvad jeg siger i dit indlaeg. Den eneste lile forskel er at koebstilbuddet kraever saelgers accept, men for koeber er det stadig bindende.

Simon S Larsen Purchasing analyst

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:20

Hej Simon,

Du har ret i, at det er nemmest, hvis det er at vedkommende blot henveder sig via mail og meddeler sin fortrydelse. Det kan han også gøre dagen efter inden varens afsendelse. Så vidt fortrydelsen.

Hertil kommer returretten, som du selv har beskrevet, så den behøver vi ikke bruge mere tid på.

En sælger kan i øvrigt ikke i enhver henseende ophæve en handel, hvis kunden har været i god tro.

Punkt 3 er, at du jf. Forbrugeraftalelovens paragraf 39, stk 2 kan ophæve en handel/aftale, når varen endnu ikke er leveret og få dit fulde indbetalte beløb retur, såfremt der ikke har været noget "bestemmende", der gør at du skal godtgøre sælger visse omkostninger. De fleste forbrugere kender heldigvis ikke dette punkt, men tro mig, at det gør alle advokater.

Flemming

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)