Vi har en fyr der de sidste par måneder nogle gange om ugen smider 5-6 ordrer inde på vores hjemmeside. Ordrerne svinger mellem 500 kr- til flere millioner kr.
Var det bare ordrer der ikke påvirkede andre ting, kunne vi bare slette dem, men problemet er bl.a også:
Personen går gennem vores affiliate systemer på hjemmesider der har vores banner, så vi skal hele tiden ind og annullere ordrerne, for ikke at komme til at betale %'er, og 10% af 4 mio., bliver også til penge :)
Det ødelægger vores tal i google analythics, så der går lort i alle statistikkerne. Kan man iøvrigt slette tal derinde? Har ikke kunnet finde det nogen steder.
Vores lagersystem skal hele tiden rettes tilbage.
Ordrerne kommer fra samme IP-adresse hver gang. Er det muligt at få bopæl hos politiet? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se hans fjæs, hvis jeg kom og bankede på. Vi er ikke oppe at skændes med nogen. Hvis det er en der keder sig, der ikke kender os, hvorfor bliver han ved hos os? Spekulerer på om det kan være en konkurrent, men det er jo håbløst at sige.
Nogen forslag til hvad vi kan gøre? Måske blokke ip'en på en eller anden måde?
Ja, du kan blokere IP'en, men hvis din "gæst" finder ud af dette, så kan vedkommende jo f.eks. bare bruge en anden computer. Derfor vil dette nok være skruen uden ende, lidt ligesom hvis man prøver at blokere for spam ved at udelukke bestemte mailadresser.
Men hvis du vil blokere for vedkommendes IP, så vil det nemmeste nok være at gøre det via htaccess, medmindre din shop indeholder en funktion der kan blokere en IP.
Jeg vil give PWM helt ret. Hvis chikanen kommer fra samme ip-adresse, vil jeg også anbefale dig at blokere ip-adressen. Har du dit site liggende på en Windows server med IIS, kan du blokere den specifike "gæst".
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
Har du dit site liggende på en Windows server med IIS, kan du blokere den specifike "gæst".
Ja, jeg glemte selvfølgelig at nævne at mit løsningsforslag kræver adgang til Apache og tilladelse til at bruge htaccess.
Måske kan nogle advokater eller lign. fortælle om der har været tilfælde hvor man med succes har fået politiet/retssystemet til at kigge på sådan en sag. For som jeg skrev i første indlæg, så er en blokering af en IP jo ikke det bedste, hvis "gæsten" bare hopper rundt på forskellige computere med forskellige IP-adresser.
I tillæg til mit første indlæg vil jeg også nævne, at hvis du har muliged for at lave en blokering med htaccess, så opret også en fejl403-side hvor der står noget i stil med "Siden kan ikke vises i øjeblikket" eller endnu bedre "Siden er lukket". Så kan du måske få "gæsten" til at tro at du simpelthen har lukket din side, og så gør han ikke mere ved den sag. Problemet er dog, at hvis andre med samme IP så besøger din side, så vil de ikke kunne se din shop. Men det er nok heller ikke specielt sandsynligt at det skulle ske.
Betal 4 sort-klædte rockere til at 'banke på hans dør' - så bliver det eneste han bestiller fra jeres hjemmeside nye underbukser, hvis I forhandler det ;-)
Ej, spøg til side. Denne sag kan godt gå under chikane og hvis idioten bruger sin egen hjemmecomputer (hvilket virkelig ville gøre manden/drengen dummere end dum) kan politiet sagtens finde frem til hans adresse via hans udbyder. Så ja - anmeld det til politiet.
Btw: Kan jo selvfølgelig også være en kvinde/pige - beklager manchauvanismen ;-)
Btw: Kan jo selvfølgelig også være en kvinde/pige - beklager manchauvanismen ;-)
Har selv taget mig i det :). Jeg har bare svært ved at se en kvinde sidde og lave noget så barnligt :).
Tak for svarene. Tror jeg vil prøve om jeg kan blokke ip'en i første omgang. Synes i første omgang politiet har vigtigere ting at tage sig af, men på den anden side, kan vi ikke bruge, nogle af de værktøjer vi har til at se, hvordan tingene går. Så det er temmelig belastende.
Jeg har emailet ham/hende 1 gang, hvor jeg skrev vi havde låst hans IP, så medmindre han er totalt idiot, så vil jeg tro det foregår fra skolen, bibliotek eller andet offentligt sted.
Nu fik jeg at vide hos TDC det var en privatperson, så vi har fået hans IP blokket, og håber det stopper ved det. Jeg snakkede med politiet, og de sagde det skulle være en skriftlig anmeldelse. Men der har været ro siden fredag, så håber vi den holder. Tak for hjælpen. Jeg fandt ud af det var TDC gennem det link, og kontaktede dem.
Jeg ville lige goere dig opmaerksom paa, at en ordre er en bindende aftale paa samme maade som en kontrakt. Dvs. i yderste tilfaelde kan du tage gengaeld og haenge personen op paa hans bestillinger og kraeve betaling.
Hvis fogeden har nuppet hus og hjem, burde chikanen hurtigt holde op.