Så står jeg over for en skildevej hvad angår bil i forbindelse med at jeg nu går fra at være "lønslave/deltids selvstændig" til 100% selvstændig:
A) Beholde den bil min kone og jeg nu har og give mig selv kørepenge fra virksomheden (ca. 2.000 kr om måneden).
B) Lade virksomheden lease en ny bil som kommer til at koste virksomheden det samme ydelse som det nuværende månedlige afdrag til banken.
I situation A har vi regnet ud at vores nuværende bil koster os gennemsnitligt 5.000 kr om måneden - alt inklusiv. Det vil - groft regnet - kræve at jeg hiver 10.000 kr. ud af virksomheden hver måned (5.000 til skat, 5.000 til bil) for at dække biludgiften.
Situation B er, at vi vil blive beskattet af fri bil (knap 5.000 kr. om måneden) men til gengæld kan virksomheden betale alle udgifterne til bilen. Jeg vil derved skulle kunne nøjes med at trække de 5.000 kr. ud som skattevæsnet skal have for fri bil - set i forhold til de 10.000 kr. Jeg ved dog så også godt at udgifterne til bilen som virksomheden skal betale skal tages med i regnestykket.
Men umidlbart ser løsning B ud til at være den bedste/billigste set i forhold til hvor mange penge der skal ud af virksomheden for at betale den ene eller den anden løsning.
Er der andre som har gjort sig den erfaring - og har nogle guldkorn at dele ud af?
/Jesper
|
Jesper
Vælger du løsning A , vil jeg mene at der skal trækkes kr. 8000,- ud af firmaet
( kr.2000,- i godtgørelse samt yderligere yderligere kr. 3000,- til bilen, samt kr. 3000,- til skatten )
udfra de kr. 2000,- mdl i godtgørelse forventer du et kørselsforbrug for firmaet på ca 8000km årligt.
Nu ved jeg jo ikke hvilken stand nuværende bil er i, men er denne nogenlunde ok ville jeg mene
at det mest fordelagtige vil være at vælge løsning A , her skal du nok også være opmærksom på
nuværende bils værdi i forhold til evt. restgæld, er der ikke den store friværdi i nuv. bil.
vil du skulle ud og finansiere evt. udbetaling i forbindelse med leasing, så rent likviditets mæssig tror
jeg det billigste, med det trods alt lave forventede kmforbrug vil være at luske rundt i nuv. bil