Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

The Pirate Bay

Side 1 ud af 12 (113 indlæg)
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er mon Iværksætternes holdning til The Pirate Bay og dommen, der er faldet i dag i Sverige (og i øvrigt, dommen der faldt sidste år i Østre Landsret). 

Er man på de unge "iværksættere" (rebeller)'s side, eller på de store virksomheders?
Jeg synes, det kunne være interessant at høre. 

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes helt klart det er positivt at siderne sådan bliver lukket.

Jeg synes det er etisk forkert at der er så mange muligheder for at kunne downloade ting og sager, mener at det er på en eller anden måde at skide kundsterne et stykke. Hvis man vil se en film eller høre noget musik, skal man købe det.

Folk har copyright på filmene, jeg har ikke så meget forstand på hvilke regler der gælder i forhold til distribution af de forskellige ting og sager, men jeg vil helt klart mene at det er vil produktions selskaberne der bestemmer hvem der skal distribuere.

Men det er bare min holdning.

- David

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, men du skal forstå at siderne ikke bliver lukket. Først og fremmest er sagen jo anket, men at lukke siden var aldrig en del af retssagen. De 4 bagmænd var på bænken, ikke sitet som sådan. Selvom de ikke havde anket, var sitet ikke blevet lukket, med denne dom. 

Fra København
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 436
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt Lone, men det er jo et skridt i den retning. Pirate Bay er verdens stoerste fildelingsside, og naar bagmaendende bliver doemt med den mindste relation til deres projekt, viser det jo, at fildelingssiderne KAN komme i problemer.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes så, at det er et monumentalt skridt i den forkerte retning.  Det er jo ikke folk, der har downloadet ulovligt materiale, der har stået foran en dommer. Det er ejerne af en søgemaskine, der indekserer torrent-filer, der er fuldt lovlige der er blevet dømt til både fængsel og erstatningskrav. 

I mine øjne er det en usandsynligt smattet glidebane at bevæge sig ud på.

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er rigtigt mange fildelingssider som der ikke er sket noget med endnu. Vi skal sørge for at læse dommen så vi ved nøjagtigt hvad det er de er dømt for. Jeg mener at høre at det var fordi de havde tjent penge på det. For ingen bør kunne dømmes for andre brug. Så går det først helt galt.

 

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels - netopcom.dk:

Der er rigtigt mange fildelingssider som der ikke er sket noget med endnu. Vi skal sørge for at læse dommen så vi ved nøjagtigt hvad det er de er dømt for. Jeg mener at høre at det var fordi de havde tjent penge på det. For ingen bør kunne dømmes for andre brug. Så går det først helt galt.

 

Dommen kan læses her: http://ss27i01.stream.ip-only.net/webb/Defavgdok2.pdf
De er dømt for at "assistere brud på ophavsretsloven"

Det samme gør - for at tage en af de største - Google eksempelvis, men jeg tror ikke vi ser dem i retten lige foreløbigt.  

Med hensyn til pengene, nægter de 4 jo, at have haft overskud fra sitet, hvad man jo så kan vælge at tro på eller ej. Pengene (eller pengetilstrømningerne i øvrigt) er jo aldrig fundet. 

Tilmeldt 9. Oct 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone

Ja, det er en spændende diskussion. :-)

Jeg er nu ikke enig med dig. Min holdning er, at disse 4 bevidst bidrager til ulovlig fildeling. De downloader ikke nødvendigvis selv og kan selvfølgelig heller ikke straffes for andres gøren og laden. Men de gør det i aller højeste grad meget nemt og det er helt klart(!) at pointen med sitet er, at hente bl.a. ulovlige film. Undskyldningen med "at vi jo bare har en service, som det ikke rager os, hvad andre bruger til" - Det holder jo ikke.

Jeg var ikke klar over, at man ikke havde fundet pengene de har tjent. De 4 må jo kunne dokumentere, hvad pengene så er brugt på; opdatering af site, drift mv.. Spørger du mig, så ligger pengene da bare i ly et sted. Men det kan jeg jo selvfølgelig ikke sige eller vide mere om end dig.

At sammenligne Google med Pirate Bay synes jeg ikke holder. Google er informationsteknologi og kan henvise til sider som eksempelvis Pirate bay. At sætte lighedstegn mellem de to, finder jeg en smule absurd..

Hvad angår udviklingen, kunne jeg godt tænke mig, at distribution og salg af film, gik hen og blev mere som den nuværende situation for mp3-markedet. Altså i det hele taget bare mere frit.. Men Pirate Bays vej, er ikke den rigtige.

Venlige hilsner

Rolf

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om man synes det er i orden eller ikke i orden at downloade ulovlig musik og film, synes jeg absolut man bør tage stilling til hvad det rent faktisk er dansk ret har gjort. Siden er ikke blevet dømt for noget af svensk ret, og EU's domstole er ikke færdige med de sager der ligger mod Pirate Bay. Dette ignorerer dansk ret og laver en spærring af sitet. Jeg kunne forstå det, hvis sitet kunne spærres rent teknisk, og at det var det eneste site som stillede service'en til rådighed. Men sådan er det jo ikke.

Der findes bunkevis af lignende sites med links til ret meget de samme Torrent filer, og det tager en garvet bruger (eller en bruger som læser en hurtigt instruktion) et par minutter at åbne for sitet igen uanset hvilket selskab, der styrer eens bredbåndslinie. Der er teknisk set ingen reel begrundelse for at lave en spærring på den måde som dansk ret har idømt Cybercity at gøre det på.

Og hvad med alle de andre sider, som betragtes som lovlige? Blot fordi man har gode intentioner, er det vel stadig ulovligt? Man kan strippe lyden fra YouYube video'er på en lang række sites og hente det som en mp3 fil - og dermed stiller YouTube een i kontakt med alt det ulovlige musik som man har lyst til. Betyder det, at der skal spærres for YouTube? Og hvad med Google? Er de ansvarlige for de links man får ved en søgning? Selvfølgelig skal "pirateri" bekæmpes og ting skal foregå lovligt; men man skal bruge de rigtige midler, og jeg mener ikke at internet censur er det rigtige middel - slet ikke, når det ikke hjælper en disse.

En lille sidenote man kunne tænke lidt over er at Danmark, Kina og Kuwait er de tre lande som har spærret sitet. Fed båd Danmark har hoppet op i :o)

 

PS: Jeg er ikke tilhænger af ulovlige filer, da jeg gerne vil støtte de serier, film, musikere, etc. som jeg synes er fede.

Fra Odense
Tilmeldt 29. Mar 09
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

*Klapper*! Flot, hvorfor så ikke lukke google nu når de er igang? Uden at vide meget om lovgivningen på området, virker det latterligt at lukke Piratebay. Piratebay var for nogen en god lovlig service til at dele sit budskab og ikke mindst sin EGEN musik (det musik man selv har lavet). Det virker som en mærkelig og forkert dom. Og det er helt klart et skridt i den forkerte retning. Hvorfor så ikke bare lukke for alt internet over hele kloden? Der er jo en masse hamrende ulovlige sider ude på nettet, mén der er jo også de lovlige sider og det ville netop gå ud over dem, hvis man "lukkede for internettet". ? Kan i følge mig? Eller er jeg bare langt ude?

Feedbag.dk - Live support.

Side 1 ud af 12 (113 indlæg)