Kære Amino'er jeg skriver til jer for at få noget inspiration og samtidig starte en debat. Der findes en del tråde herinde som omhandler markedsanalyser; hvordan laver man en markedsanalyse osv. Disse omhandler i høj grad produkter/serviceydelser hvor der allerede eksistererer et marked, men hvad hvis markedet ikke eksisterer og man har skabt et innovativt produkt, mao. Hvordan skaber man et marked som ikke findes? De fleste analyseværktøjer bliver jo mere eller mindre ubrugelige, da de i høj grad fokuserer på at agerer overfor konkurrenter etc. Spørgeskemaer osv. bliver også svære at analysere på da kunderne alt andet lige vil være skeptiske da de måske ikke har dette behov på nuværende tidspunkt. Et eksempel var da bilen i sin tid blev opfundet. Havde man spurgt kunderne ville de alt andet lige efterspørge en hest som kunne trække dobbelt så meget og ikke en firkantet tingest med 4 hjul som ville være besværlig da der jo ikke fandtes nogle veje. Jeg håber at dette giver mening for jer og I er velkommen til at bede mig uddybe hvis I ikke helt forstår hvor jeg vil hen. Ser frem til at høre fra jer og specielt Amino'er med noget praktisk erfaring som på en eller anden måde har skabt eller forsøgt at skabe et nyt marked hvor der ikke umiddelbart har været nogle konkurrenter. (ala blue ocean) C |
Hej C,
Har du mulighed for at fortælle lidt mere om produktet, så tror jeg nemlig det ville være nemmere at sætte sig ind i?
Måden man skaber et marked der ikke findes, er vel at overbevise forbrugeren at de ikke kan leve uden det pågældende produkt? Tænker f.eks. på dengang modetøj for alvor begyndte (70'er / 80'erne?), før der betalte man jo for kvalitet og tøj kostede højst sandsynligt det tøj kostede. Men nu om dage giver folk jo gladeligt 1200,- - 1400,- kr for et par jeans - selvom de kan få et par udmærket til 400,- kr. Gennem markedsføring og atter markedsføring er de jo blevet overbevist om at de ikke kan leve uden disse bukser og at de højst sandsynligt gør personen meget mere sexet og attraktiv.
All the best
Kasper Andreassen