Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et marked som ikke findes???

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 07
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

jeg skriver til jer for at få noget inspiration og samtidig starte en debat.

Der findes en del tråde herinde som omhandler markedsanalyser; hvordan laver man en markedsanalyse osv. Disse omhandler i høj grad produkter/serviceydelser hvor der allerede eksistererer et marked, men hvad hvis markedet ikke eksisterer og man har skabt et innovativt produkt, mao. Hvordan skaber man et marked som ikke findes? De fleste analyseværktøjer bliver jo mere eller mindre ubrugelige, da de i høj grad fokuserer på at agerer overfor konkurrenter etc. Spørgeskemaer osv. bliver også svære at analysere på da kunderne alt andet lige vil være skeptiske da de måske ikke har dette behov på nuværende tidspunkt. Et eksempel var da bilen i sin tid blev opfundet. Havde man spurgt kunderne ville de alt andet lige efterspørge en hest som kunne trække dobbelt så meget og ikke en firkantet tingest med 4 hjul som ville være besværlig da der jo ikke fandtes nogle veje.

Jeg håber at dette giver mening for jer og I er velkommen til at bede mig uddybe hvis I ikke helt forstår hvor jeg vil hen.

Ser frem til at høre fra jer og specielt Amino'er med noget praktisk erfaring som på en eller anden måde har skabt eller forsøgt at skabe et nyt marked hvor der ikke umiddelbart har været nogle konkurrenter. (ala blue ocean)

C

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:18

Hej C,

Har du mulighed for at fortælle lidt mere om produktet, så tror jeg nemlig det ville være nemmere at sætte sig ind i?

Måden man skaber et marked der ikke findes, er vel at overbevise forbrugeren at de ikke kan leve uden det pågældende produkt? Tænker f.eks. på dengang modetøj for alvor begyndte (70'er / 80'erne?), før der betalte man jo for kvalitet og tøj kostede højst sandsynligt det tøj kostede. Men nu om dage giver folk jo gladeligt 1200,- - 1400,- kr for et par jeans - selvom de kan få et par udmærket til 400,- kr. Gennem markedsføring og atter markedsføring er de jo blevet overbevist om at de ikke kan leve uden disse bukser og at de højst sandsynligt gør personen meget mere sexet og attraktiv.

All the best

Kasper Andreassen

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:18

Hej C,

Vejen frem for dig er ikke markedsanalyser. Du har skabt et produkt og nu vil du vide om der er et marked for det. Du ved hvilket behov det dækker? Hvis det er så nyt og innovativt at det ikke dækker et behov, men skaber et, så er situationen lidt anderledes.

Der er to muligheder. Hvis du ved, hvilket behov det dækker, så er sagen ret ligetil - for det kan du godt spørge folk om sådan her:

Kære kunde. Hvis du fik muligheden for at dække dit behov for X, ved at du kan købe sådan en innovativ genstand Y, ville du så købe den? Og i givet fald, hvor meget ville du give for at få dækket dit behov?

I det andet tilfælde, så kan du kun finde ud af om der er et marked, ved at gøre følgende: Vis produktet frem for alle, der gider se på det. Tal med ledelsen i det nærmeste storcenter og fortæl dem om produktet og sig, at du vil lave en markedsundersøgelse i deres center. Det får du lov til mod betaling eller i heldigt fald, gratis.

Så tager du din dummy eller hvad du har og stopper alle i centeret og viser det frem. Find ud af, hvad de synes om produktet og se på deres reaktioner. Lyt til hvad de siger og skriv det ned. Dette kan skabe nogle gode inputs til forbedringer eller ændringer på produktet. Hvis det ikke er et consumerprodukt, så gå til brancheforeningen og tal med dem. Besøg de kunder, som kunne forventes at være interesserede i dit produkt. Skab omtale af det osv.

Det er langt fra alting man kan bruge internettet til og du må ud og finde folk selv.

God vind med projektet!

Flemming 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 07
Skrevet kl. 23:17

Tak for jeres kommentarer

Jeg glemte vist, i mit første indlæg, at gøre det klart at jeg ikke har et innovativt produkt, men istedet er interesseret i diskussionen. Det er da super interessant at fokusere på hvordan man skaber et marked som ikke findes. Jeg kunne godt tænke mig at lave en slags "guidelines" for innovative produkter og derfor var det oplagt for mig at oprette dette indlæg og få noget responds fra jer. Mit mål er at hjælpe iværksættere og lign. som har skabt et innovativt produkt/serviceydelse og står overfor næste skridt > At skabe et marked. Jeg mener ikke det er en nødvendighed at definere "produktet", selv om der selvfølgelig vil være nogle forskelle.

Her er lige et par kommentarer til jer hver:

Kasper:

Du fremhæver markedsføring og det er jeg helt sikkert enig i. Det eneste der kan være problematisk er at mange iværksættere har mangel på finansielle ressourcer ihvertfald i forhold til etablerede firmaer.

Flemming:

Jeg er enig i dine forslag og det er selv noget jeg nøje har overvejet. Har man skabt en innovativt produkt er den eneste måde at finde ud af om det har et potentiale at spørge forbrugerne på den ene eller anden måde. Men, hvad hvis det er de forkerte man spørger og markedet måske ikke findes i Danmark, men måske i Spanien istedet. Hvorfår går vi så meget op i nogle grænser som blev tegnet på et kort for flere hundrede år siden? Måske er kunderne kritiske overfor produktet fordi det er innovativt og de har svært ved at se værdi i det. Tænk på SMS'erne.. De var gratis i starten fordi teleselskaberne ikke troede forbrugerne ville skrive korte beskeder til hinanden. 

Hvad hvis produktet bliver en fiasko, er det så fordi man ikke har formået at skabe et marked? Man har ofte set at firstmovers med innovative produkter ikke har formået at skabe et marked og senere er andre kommet til med stor succés. Mht. brancheforeninger ville dette naturligvis være oplagt hvis der allerede eksisterede et marked eller et produkt som dækkede præcis sammen behov.

Tak for yderst kvalificeret kommentarer

C

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 23:23

Hej C,

Timing er yderst vigtig! Markedet kan godt være umodent på et givent tidspunkt, men allerede et år efter er det måske modent for præcis det samme. En anden ting kan være, at man ikke får "vinklet" sin markedsføring rigtigt og dermed skyder forbi målet i første hug og det er så derfor, at andre får succes med præcis det samme produkt, men "vinklet" rigtigt og går lige i hjertet på målgruppen.

Marketing i forbindelse med nyskabelser er alfa og omega. Hvis iværksætteren simpelthen ikke har ressourcerne til det, så er det måske bedre at sælge produktet eller en del af det til andre, som kan løfte den store opgave og derved komme i mål.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:31

Flemming,

Lidt den gamle historie med skofabrikken der sendte en sælger til Afrika. Da han kom hjem konkluderede han at der ikke var noget markedspotentiale fordi alle gik med bare fødder. Der blev sendt mand afsted som gladeligt meddelte tilbage, at der var et kampe markedspotentiale for alle går med bare fødder.

Marketing at se muligheder.....

Henrik

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 07
Skrevet kl. 23:35

Hej Flemming,

tak for svaret. Jeg er selvfølgelig klar over at der ikke findes et endegyldigt svar, men der må vel være et eller andet mønster :) Jeg opsummerer lige hvad vi er kommet frem til indtil videre:

• Markedsføring
  • Timing
  • Finansielle ressourcer
  • Indsamle data fra potentielle kunder, både forbrugerere og kunder (i form af Interviews og spørgeskemaer)
  • Overvej at sælge produktet til nogle med bedre ressorucer

Jeg håber nogle vil komme med deres erfarringer om hvordan det er lykkedes dem at skabe et nyt marked og lige så vigtigt; hvad er gået galt? Måske har nogle skabt et marked i et helt andet land eller et helt andet segment end hvad der var den oprindelige plan. Vi lever i en tid hvor globaliseringen er blevet et ord man næsten hører dagligt, så hvorfor fokuserer vi så meget på hjemmemarkedet?

C

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 23:38

Helt enig, Henrik!

Det er lige præcis det, der er nøgleordet. Mange overser muligheder, fordi de tænker for traditionelt og glemmer "ud-af-boksen" tanker.

Flemming

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 00:06

C:

så hvorfor fokuserer vi så meget på hjemmemarkedet?

Det skyldes nok, at der overalt sidder nogle "eksperter", der netop råder til at satse på at opbygge hjemmemarkedet først - og når det kører godt, så udvide til eksportmarkederne. Det er den smøre, som jeg så mange gange har hørt igennem tiderne.

Sagen er jo den, at den globaliserede verden giver en masse muligheder, som man havde svært ved at nå ud til tidligere. Nu er det hamrende ligegyldigt med hjemmemarkedet, men man skal bare sælge det der, hvor der er efterspørgsel. Heldigvis kommer efterspørgslen ofte hurtigt og af sig selv, da alle leder med lys og lygte efter profitable forretninger.

Flemming

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:12

Flemming1970:
så hvorfor fokuserer vi så meget på hjemmemarkedet?

Så tror jeg også det er fordi det er et marked, som vi alle mener vi kender bedre end de udenlandske og dermed er lettere at forholde sig til.

Jeg oplevede selv i dag at snakke med en kiniser om et specifikt produkt, som i danske supermarkeder sælges for 50 Kr. Den samme varer blev i Kina solgt for 450 kr.!!!!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)