Vistaprint har middelmådige produkter og en uoverskuelig pris, hvor langt de fleste udgifter bliver lagt på senere. Blandt andet moms ("skat") etc. Alligevel bruger jeg dem tit - ene og alene fordi der ikke er et godt alternativ. Deres online editering er super. Når jeg laver t-shirts og andet kan jeg flytte rundt og redigere, og lave den præcis som jeg vil have det. Jeg har ledt længe blandt almindelige "hæderlige" leveranddører i danmark, men langt de fleste taber på, at deres hjemmeside er langt fra brugervenlig. Der er mange der påstår de kan levere de samme varer i de samme udvalg, men det er for besværligt, og man skal næsten være uddannet trykker for at forstå kravene til levering af grafik og farvevalg. |
Hej Broothal
Broothal:Jeg har ledt længe blandt almindelige "hæderlige" leveranddører i danmark, men langt de fleste taber på, at deres hjemmeside er langt fra brugervenlig. Der er mange der påstår de kan levere de samme varer i de samme udvalg, men det er for besværligt, og man skal næsten være uddannet trykker for at forstå kravene til levering af grafik og farvevalg.
Jeg vil lige markerer her. Som ejer af et serigrafisk trykkeri, så er det vigtigt at kunden ved hvad de får...Og derfor er vejledning noget som seriøse firma'er vægter højt.
Jeg ser tit de sider hvor man kan vælge fx 8 farver, og det er det. Men snakker vi om seriøse firma'er så arbejder man udfra pantone og ral skalarne. Og er man lidt mere så tager man NCS systemmet med. Og så snakker vi millioner af farve kombinationer.
Og det med at man stiller krav til grafikken, er jo netop for kundens skyld, fx er det kedeligt at få leveret noget som ikke er trykbart, og leverandøren henviser til at du er gjort opmærksom på det, så er der ingen vej udenom.
Men skal det være billigt, så er det jo disse sider man henvender sig til. OG disse firma'er henvender sig primært også til private, eller folk i opstarten, hvor man vender enhver krone.
Nu tilbyder jeg ikke tekstil tryk, eller andre lavpris varer, som printede visitkort. Men serigrafisk fremstillede emne tryk som speciale. Og her ved jeg at det er vigtigt med en god dialog. Specielt, hvor mine priser er på et niveau hvor jeg tit får mange private henvendelser, fx køber de et elektronisk samlesæt til 2000 kr. Og så offer de lige de sidste 200 til et tryk, så det ser mere proffesionelt ud. Og her ser man tit at de forventer at fuld dækkende farver, kan sættes lig med CMYK systemmet, eller skærmens RGB system og jeg sætter ekstrem meget tid af på at forklare at dette ikke kan lade sig gøre. Da jeg ikke er ligeglad. For det drejer sig om seriøsitet, og ikke kvantitet.
Og får du fat i et ordentligt trykkeri, er det kun i starten at du vil opleve at der er lidt misforståelser, og lidt vejledning.
Og til de online design systemer, så er det fint, men problemet ligger i at der ikke er den store mulighed for at ændre lidt i det, uden at man skal tegne det hele fra bunden, eller at firmaet, skal have fra 700 og opefter, pr. på begyndte time.
Jeg kender ikke til omtalte firma, og vil derfor ikke udtale mig. Og desuden, så laver jeg det meste af mit tryk selv, her kuverter og visitkort, er lidt mere sejt med serigrafi trykte kuverter fx., og giver så også kunder et indblik i hvad firmaet formår.
/Kenneth