Hej, jeg er ny her og håber det er det rigtige sted jeg skriver.
Jeg vil bruge min opsparing til at købe hus i århus (omkring 2,5 millioner, 5-6 værelser). Jeg vil selv bo i huset og udleje alle værelser og dermed betale lånet. Den årlige lejeindtægt vil ligge på omkring 100.000 kr.
Jeg er studerende og først færdig om 3 år og vil jeg gerne beholde min SU, men kunne forstå på SU-styrrelsen at jeg nok vil få frakendt SU'en pga. den høje lejeindtægt.
Mit spørgsmål er nu hvordan dette problem kan undgås så jeg både kan få SU og arbejde ved siden af?
Kan man oprette et firma, låne penge i banken som firma og udleje værelserne til både mig selv og 3-4 andre studerende?
Gerne modtager jeg gode links (har allerede læst hos llo, mybanker, skat og diverse andre fora/hjemmesider).
Ja det har du naturligvis ret i! Ser det desværre os som eneste mulighed lige pt at enten mine forældre køber huset (og hænger på den hvis jeg har kalkuleret forkert ;) ) eller at jeg køber det sammen med min bror da vi så kun skal leje to værelser ud hver og slipper noget billigere den vej (Vi kun skal betale skat over 24000 kr).
Men det var mere for at høre om man kan gøre det igennem et firma. Da jeg ringede til skat sagde de at et firma skal være moms registreret og det fungerede hvis ikke lige ved udlejningsejendom.
Dertil kommer at der jo ikke vil være tale om indkomst på 100.000 kr, da du også vil have renteudgifter der fragår i opgørelsen. Så en overvejelse kunne være at bruge Virksomhedsskatteordningen. Med udgangspunkt i den og med lejeindtægter, renteudgifter mv. så se hvad der er entabelt for dig....
Men det var mere for at høre om man kan gøre det igennem et firma. Da jeg ringede til skat sagde de at et firma skal være moms registreret og det fungerede hvis ikke lige ved udlejningsejendom.
Vrøvl. Du skal være momsregistreret hvis din momspligtige omsætning overstiger 50.000 kr. over en periode på 12 måneder. Det er ikke det samme som at du ikke kan have et firma. Der er mange som driver udlejningsvirksomhed i virksomhedsskatteordningen eller Kapitalafkastordningen med udlejning af ejendomme.