Vi er to, der er ved at starte et firma sammen og planlægger netop nu et møde med en stor leverandør af en løsning, vi kan rebrande og bruge som udgangspunkt for vores produkt. Leverandører, som vi skal mødes med, lægger selv åbent op til, at firmaer som vores kan VI er imidlertid i tvivl om, hvordan man skal gribe et sådant møde
an. Har I nogle gode tips
til, hvordan man som nystartet virksomhed møder en |
Hej Mindrose,
Prøv at sætte dig i leverandørens sted og tænk på, hvad han er interesseret i at høre?
Når du siger rebranding, mener du så private labelling? Med private label gælder det som regel, at det er rimeligt store kvantiteter der skal aftages, hvis leverandøren skal lave nye mærker/etiketter eller lignende. Til gengæld får man lavere priser som regel, da man ikke betaler for et indarbejdet varemærke og kan således enten sælge det billigere eller med højere avance.
Leverandøren er ikke så interesseret i jeres forretningsplan, hvis overhovedet. Han vil vide, hvor mange tusinde enheder I forventer at kunne aftage og vil snakke pris, kvantiteter, leverings- og betalingsbetingelser. I skal med andre ord ikke på charmeoffensiv. Det er hans opgave at sælge til jer - det er ikke jeres opgave at købe af ham. Han er sælgeren, så det er ham, der skal overtale jer til at indgå et samarbejde.
I skal bare tage det helt cool. I skal ikke føle at I skal bevise en hel masse eller føle stress over det på nogen måde. Bare vær åben og afslappet og besvar de spørgsmål der kommer.
God vind med det,
Flemming