Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvormeget er minimal fortjenesten på digitaltryk?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
  Martin, det glæder mig at høre at alle de slidte tastaturer ikke har ladet livet for ingen ting...

Kim, det var så lidt. Godt at du fik noget ud af det - og ja, der er meget man skal tage højde for end blot at købe finde pengene til at anskaffe udstyret.

Der er en række forskellige mærker på markedet, men Scandinavien (og derved også Danmark) er primært præget af 4 mærker; Xeikon (eller Xicon som jeg tidligere kaldte dem ved en fejl som kostede mig is til kollegerne...), Indigo (HP), NexPress (Kodak) og Xerox.

Xerox er klart det mest udbredte mærke, hvilket primært skyldes deres mange forskellige modeller og kombinationsmuligheder. iGen3 er deres store flagskib - den største digitaltrykkemaskine de har lavet til dato. Til den kan der fås en lang række forskellige add-ons; som f.eks. eksternt lak-behandler, efterbehandler til falsning (bukning), efterbehandler til huller, efterbehandler til limning, ekstra arkfeedere m.m. Prisen på ca. 3 millioner er ikke helt gal hvis det er "grundmodulet" med to feedere. Hvis der skal ekstra ting på, så stiger prisen yderligere. Men så vidt jeg ved, så medfølger der faktisk en RIP-server i prisen - så det er altså ikke noget man efterfølgende skal ud og have fat i.

Men omvendt - hvis man er villig til at kaste 3 millioner efter en iGen3 - så burde man måske overveje at anskaffe en offset-trykkemaskine. En fornuftig størrelse Heidelberg kan fås fra ca. 800.000 og opefter til den rigtig dyre klasse. Der til skal der så selvfølgelig bruges penge på fotosætter, pladefremkalder, pladebelyser m.m. - eller en CTP(computer-to-plate)-maskine, alt efter hvad man har behov for.

En iGen3 er måske også i overkanten selvom I regner med 3 millioner ark om året.

Men de har også andre modeller som trykker lige så godt som iGen3 - blot lidt langsommere - og som også godt kan køre en volume i den størrelsesorden.

Men prøv at give de forskellige producenter et ring og hold priserne versus muligheder op imod hinanden. Alle 4 producenter har repræsentanter i DK.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 20:42
Hej Jesper

Nu vi er så godt igang med den her snak, så tænkte jeg på om man ikke bare kan kombinere et offsettrykt blad i bilmagasinet kvalitet, og så digitalt trykte reklamer, som så er individualiseret til den enkelte modtager. Dette vil jo være superfedt hvis vi fx laver et magasin som VMAX og så alle reklamerne deri passer til netop til den persons bilmærke, så ville man få 100 gange mere ud af reklamerne. Ovenstående var tænkt som at man trykker hele sider offset og andre hele sider digitalt, og så "bare" falser det og limer eller hæfter det sammen til et stor magasin. En anden ting var hvis man kunne trykke offset og så lade "vinduer/pladser" være tilbage til at kunne køre samme side igennem digital trykken, for så at fylde de huller ud med individualiserede reklamer? jeg ved godt at den ovenstående metode med at lave digitaltrykte og offset trykte sider hver for sig, formentligt vil være klart den nemmeste, mindst resourcekrævende og billigste.

Ved godt at det er et lidt tricky spørgsmål, men håber du forstår hvad jeg mener. Det er de store individualiserings muligheder der er i digital trykken, som vi virkeligt er vilde med.

Mvh

Kim Sand Sørensen

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:31
  Det kan man godt - hvis man vel og mærke er lidt omhyggelig med hvordan man grafisk set bygger magasinet op. Men der er ingen problemer i først at offset-trykke en side og efterlade nogle spalter/felter blanke og så efterfølgende digitaltrykke de manglende områder. Det eneste som man blot skal holde sig fra er at lakere siderne - hverken gør eller efter digitaltrykket. Man vil godt kunne se at det ikke helt er den samme overflade de pågældende sider har i forhold til de andre sider - men det er nok ikke så mange der decideret vil sidde og spekulere nærmere over det. Der er i øvrigt også mange andre magasiner som netop har nogle "indstiks-reklamer" siddende. Også aviser benytter sig at den metode - prøv f.eks. blot at se de reklametillæg som er stukket ind i aviser så som Børsen, ComputerWorld, ComOn og Jyllandsposten. De er dog ofte offsettrykte, grundet det høje oplag, men det er ikke samme papir og de er sjældent efterbehandlet med lak eller lignende - og de kunne sagtens være digitaltrykte i stedet for hvis det var et mindre oplag.

Så det at lave "target-reklamer" hvor reklamerne er forskellige alt efter hvor magasinet/avisen/m.fl. omdeles er ikke noget nyt - der er andre som har fået den samme ide

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 19:05
Hej Jesper

Ja det med indstik er set før, men jeg har aldrig hverken set eller hørt om magasiner, som tilrettelægger deres reklamer, efter den enkelte bruger, samt indholdet i magasinet, kan tilpasses den enkelte bruger med digitaltryk. Du må meget gerne komme med nogle eksempler hvis du har set eller hørt om det nogen steder.

I så fald er det jo helt vildt det man kan lave, af artikler som så følges op med en produktreklame som passer fuldstændigt til den enkelte kunde. Jeg tror på at det er den slags markedsføring man vi se i fremtiden, og nu hvor den ikke bliver brugt nogen steder som jeg kender til, ja så er det jo bare med at komme igang, og få et gevaldigt forspring.

Mvh

Kim Sand Sørensen 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)