Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart Af Smoothie-Bar ?! HJÆLP SØGES!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 13. Apr 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer :) 

Mig og en af mine venner overvejer at opstarte en Smoothie-Bar i KBH-området. Det skal være en butik, hvor kunden får muligheden for at vælge mellem nogle råvarer, og hvor vi efterfølgende laver en lækker og sund smoothie med blenderen.

Vi har undersøgt og har fundet et par lokaler. Den ene ligger i det indre KBH, ligger på en gågade hvor der er mange mennesker. Det andet sted ligger i et center, og lokaler er på omkring 45-55 km2. Hvilken belligenhed vil være bedst at vælge? Og er 45-55 km2 for stor eller lille ? Centeret ligger også i KBH-området. Vi hælder mest til centeret ..

Salget af smoothies vil sikkert være godt om sommeren, men om vinteren vil salget være mindre godt. Derfor overvejer vi at tage et andet produkt i sortimentet. Her har vi diskuteret følgende muligheder:

1) Sunde Sandwiches

2) Kaffe og Te

3) Is

4) Frugt og Grønt

5) ?

I øjeblikket er vi igang med at finde leverandører for at kunne opstarte virksomheden. Vi søger fx salgsdiske, et firma som kan lave gode skilte, frugt og grønt handler, har brug for kasseapparat, bord & stole til butikken, og alle de andre diverse ting som vi får brug for under opstart. I må meget gerne henvende til os hvis I kan hjælpe med angående de ovennævnte ting.

PS: Vi har tænkt os at ansætte en salgsmedarbejder som kan tage sig af den daglige drift, mens vi ejere vil passe nuværende job. Så herunder skal der også betales løn til medarbejderen. Mon dette kan betale sig og lade sig gøre ??

Vi vil meget gerne høre gode råd og anbefalinger, kan evt. kontaktes via: onelo@live.dk

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 13:15

Har i nogen erfaringer med opstart af virksomheder herunder fysisk butik, for det er ikke en opgave der skal undervurderes. Ville nok aldrig anbefale nogen at starte en butik op og forvente den kunne drives af fremmedarbejdskraft fra start således jeg kunne arbejde andetsteds fortsat. Der vil være alt for mange udfordringer og forhindringer der vil blive negligeret og til sidst bliver der en sur tjans istedet for noget sjovt, hvis man ikke går bankerot inden da. Men i har sikker gjort jer mange andre tanker som ikke kan læses ud af dette vedr. emnet (forhåbentligt :) )

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:27

Hej,

Glem tanken om at drive virksomheden ved fremmed hjælp alene. Det er dødsdømt fra dag 1.

Du kan ikke forvente af en lønansat, at de lægger den energi, gejst og vilje i det, som ejere selv gør. Der vil mangle alle de tiltag, som gør butikken til en succes. Ergo, hvis I ikke kvitter jeres lønnede jobs og kaster jer ud i det full-time, så er det en dødsejler.

Når det er sagt, så er 45-55 kvm alt for meget til at sælge smoothies på. I kunne nøjes med under halvdelen. Derfor bør du naturligvis og som du selv er inde på, tilbyde sandwiches og andre typer forfriskninger eller forplejning. Husk at hver kvm koster kassen og I skal altså sparke noget igennem, som betaler huslejen, driften, råvarerne og lønnen. Løn og husleje er de altoverskyggende poster i en detailvirksomhed, specielt indenfor fremstillingsindustri som jeres. Bruttoavancen per produkt er meget høj, men det skal ikke forblænde jer. Det er vigtigt at huske, at der skal sælges for ikke mindre end kr. 10.000 om dagen, før det ligner noget!

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 15:34

Hej.

Jeg ville nok også vælge centeret.

Vi har noget lign i Bruun Galleri i århus, der er nogen som har en ca. 5-8kvm stand ude midt på gulvet i stueetagen og der er altid kunder som står og venter. Ligesom Jer sælger de smoothie og Juice med friskpresset frugter.

Når I har tanker om så store lokaler, er der så medregnet et evt lager i disse hvor selve butikken er mindre eller er det blot butikkens størrelse?
Hvis det er butikken ville jeg også lave sunde sandwiches og sælge et mindre sortiment at friske lækre frugter. Det er vigtigt I holder en høj standard HELE tiden. Ingen 2-3dage gamle frugter som ligger og ser mindre indbydende ud og altid rene lokaler.

Om det kan løbe rundt? Pas, men hvis det var her i Århus ville jeg nok besøge jer engang i mellem :-)
Held og lykke.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 15:47

Jeg ville også vælge centeret, og ja 6-10m2 burde være nok.

Har i overvejet at få en helse vinkel på jeres sortiment?

- Vinter smoothie med bær. Antioxidater bekæmper depression
- Protein smoothie. Skulle der være et fitness center i nærheden.
- Smoothie med Hørfrøolie, Omega3. Få dine vigtige olier igennem en lækker smoothie.
- Fiber smoothie med cultura. Hold maven igang.
- Morgen smoothie. Drik din morgenmad her.

Marketingstiltag.
Indsend din opskrift og vind en blender samt klippekort til smoothies.

Tilmeldt 13. Apr 09
Skrevet kl. 17:01

Hej, vi vil lige starte med at sige tak for jeres hurtige og gode svar.

scagrp: Du spørger om vi har erfaring med opstart af virksomhed. Her vil vi nævne at vi ingen erfaring har. Jeg er uddannet fra HHX og har nogenlunde teoretisk viden, mens min ven har en helt anden uddannelse.

Flemming1970: Du har ret i, når du siger at fremmed arbejdskraft vil være meget besværligt. Men da vi nu befinder os i en krisetid, vil det måske være lidt risikabelt at kvitte vores nuværende job, da det er meget svært at finde et arbejde i disse tider. Vi mener også selv at 45-55 kvm er for stort, men hvis vi kan inddrage andre produktgrupper kan det måske betale sig? Eller kan vi måske opstille en lille bod hvor der går mange mennesker ? Det kræver selvfølgelig tilladelse fra centrets ledelse osv.. ???

Zacho : Vi vil lægge meget vægt på kvalitet og prisen skal ikke være en af de højeste. Prisen skal være rimelig, og kvaliteten skal ikke fejle noget.

Tue Damkær : Det er faktisk rigtig gode eksempler du kommer med. Det er præcis også sådan vi har tænkt os, altså vi vil ligge meget fokus på det sunde. Tak for det ;)

Vi har en begrænset kapital til opstart. Er der nogen af jer som kan sige hvor meget der kræves sådan cirka for at starte sådan et firma op fra bunden af ? Både hensyn til en bod eller leje af en lokale på cirka 45-55 km2. Det er svært at vurdere det, men vi vil bare vide cirka beløbet?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:30

Hej Michael,

Det lyder for mig ikke som om, at du har prøvet at lede en medarbejder eller en gruppe af medarbejdere før?

Hvis du har, så ville du også vide, at det ikke på nogen som helst måde er muligt at få en medarbejder til at engagere sig i butikkens drift udover (forhåbentligt) at møde på arbejde hver morgen. Og ikke engang det er sikkert.

Hvem gider blive betjent af en morgengnaven pige med sjasket hår og uden et smil? Du skal virkelig huske, at det her er en kæmpe investering for jer og det må i ikke tage let på.

Så snart i forlader butikken, så falder aktivitetsniveauet øjeblikkeligt og der er ikke den samme "kærlighed" til tingene. Det kan kun opnåes gennem samarbejde i mange timer hver dag, hvor man poder sine ideer og sin virkelyst ind i medarbejderen - og efter et godt stykke tid, så vil medarbejderen gøre som dig/jer, også når i ikke er der. Men det sker ALDRIG fra start, når i ikke har skabt kemi mellem jer og lært hinanden godt at kende.

Ergo, som sagt tidligere - hvis i ikke går 110% helhjertet ind i det her og kapper sikkerhedsnettet, så kan jeg også forsikre jer om, at i ingen succes får.

Beklager, men i sparer en masse penge på mine ord.

Med hensyn til stadepladsleje eller butikslokaler, så forhør jer hos centeradministrationen. De ligger typisk centralt i centret og svarer gerne på jeres spørgsmål.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:46

Michael Jacobsen:

PS: Vi har tænkt os at ansætte en salgsmedarbejder som kan tage sig af den daglige drift, mens vi ejere vil passe nuværende job. Så herunder skal der også betales løn til medarbejderen. Mon dette kan betale sig og lade sig gøre ??

Hvad siger dit budget omkring omsætningskrav for at det som minimum kan løbe rundt?

Hvis du vil have åbent både morgen og aften, 5-6 dage om ugen skal du som miminum have 3 ansatte for at du kan få dækket perioderne ind.

Hvis du vil holde åbent fra 7-18 f.eks. så er det 11 timer á ca 110 kroner i timen + feriepenge, sygdom osv., så regn med en timepris på ca 160 kroner i timen for at have en medarbejder gående. Det er så allerede omkring 1750 kroner om dagen blot i lønudgift.

Hvor mange måneder om året forventer du at holde åbent? - Jeg tvivler på at der er det store salg i smoothies når der er 5 graders frost og snestorm.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:18

Hej

En mulighed kunne jo også være at lave et slags set-up med en bod/vogn der kan pakkes i en varevogn og sættes op forskellige steder. Så kan i få prøvet ideen af, og fremfor alt høste nogle værdifulde erfaringer vedr. kundeønsker, pris og ikke mindst varespild m.m. - samt hvad det koster i leje de forskellige steder contra omsætningen.

Kæmmermarkeder er jo også et rigtigt godt sted at høste erfaringer. Jeg har set en varevogn på http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59752434 til 24.000 kr. og den kan godkendes til formålet, men det er vist også muligt at leje trailere, såkaldte salgsvogne som ligeledes kan godkendes. Det er da ihvertfaldt nemt til at starte med

På disse måder kan i jo skiftes til at holde nogle fridage, og så køre med konceptet og høste disse så uvurderlige erfaringer. Så finder i nok også ud af at Flemming1970 har visse pointer.

Der er ikke så fancy som en smoothiebar med eget navn over, - men tro mig at lige netop navnedrømmen har kostet mange ulykkelige skæbner i fødevarebranchen.

Så få prøvet ideen af, det kan jo tilsyneladende gøres for feriebudgettet - og løber i sur i det, - så er det prøvet af. Der er ikke noget ved at tænke tilbage og sige "havde jeg dog bare...."    - har i gåpåmod så kom igang.

Held og lykke med det.....

/Michael

Tilmeldt 13. Apr 09
Skrevet kl. 20:08

Det er virkelig godt at høre jeres gode og relevante argumenter og råd. Vi kan helt klare bruge dem...

Flemming1970: Hej Flemming. Du har fuldstændig ret, har aldrig prøvet at lede en medarbejder eller en gruppe af medarbejdere før.. Rettere sagt, har aldrig drevet min egen virksomhed før... Jeg giver dig ret i, at medarbejderen ikk vil engarere sig 100%, men det er trods alt os der skal ansætte hende. Vi har også tænkt os at holde fri, måske 1-2 måneder, fri fra vore nuværende arbejde for at kunne opstarte og få det til at køre...

Anders Christensen: Du har ret i at vi vil få brug for flere medarbejdere end 1.. Vi har tænkt os således: Den ene medarbejder kan arbejde fra 10.00 til 16.30. Vi har fri vores job kl. 16.00, og kan møde derfor til vores butik kl. 16.30 til kl. 18.00 (19.00).. Vi forventer at holde åbent året rundt.. Om sommeren vil Smoothies helt klart være den som holder omsætningen oppe, mens om vinteren tænker vi på andre produktgrupper såsom Is, Kaffe og Te, Sandwiches osv..

Dyrebilen.dk: Vi må indrømme at din ide med salgsvogn er rigtig god. Vi har taget ideen til os, og overvejer nu stærkt at investere i en salgsvogn og dermed teste/afprøve ideen. Men hvordan får man den godkendt til formålet ? Altså hvem skal man henvende sig til ? Hvis det er det foreksempel på Strøget i KBH vi vil have vores salgsvogn, hvem skal vi så kontakte? Skal man også kontakte Told & Skat ?

Angående salgsvognen: Hvad skal vi være opmærksom på ? Kan du komme med gode råd og tips?

Håber at høre fra Jer...

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)