Hej Japping og Christian,
Først og fremmest, så tillykke med dit nye produkt. Det alene at få færdigudviklet et produkt er jo skønt, da det i sig selv også kan være eget krævende. Nu skal det så sælges. Forstår jeg det ret, hvis produktet er salgsklart i Danmark, men lige skal finpoleres inden det ryger ud over grænserne?
Nu skriver du at det er et meget teknisk produkt, der kræver lidt indsigt hos sælgeren. Kan du forklare nærmere? Eller kan du henvise til et sted, hvor der ligger yderligere info?
For mig lyder det som om, at det er samarbejdspartnere a la distributører/importører, som du har behov for i de enkelte lande. Er der efterspørgsel efter produktet i alle verdens lande eller er det geografisk bestemt, hvor det kan afsættes til? Selv har jeg haft gode erfaringer med at finde distributører via disse sites:
B2B.TheTradePost.com
Chambertrade.com
Førstnævnte ville jeg lige tjekke ud inden jeg begyndte at betale for tjenesten, og jeg har faktisk stort set udelukkende fundet gode og valide kontakter rundt om i verden på dette site. Sidstnævnte er det svenske handelskammer og herigennem har jeg fået en super distributør i Afrika, så det kan sagtens lade sig gøre også uden at bruge store penge på det. Jeg har været tilbageholdende med at betale for det, fordi jeg ikke anede om siderne var pengene værd. Det kan man så roligt sige, at B2B.TheTradePost er. Til gengæld ville jeg nok aldrig i livet betale noget til Alibaba.com, fordi jeg ikke føler at de henvendelser jeg har fået derigennem har været noget værd. Det meste er Nigeria-mails.
Nogen vil også råde dig til at bruge den danske ambassades repræsentation i forskellige lande. Dette har jeg prøvet og der er to hager ved det: 1. Du skal købe minimum 20 konsulenttimer a (dengang var det) 600 kr/time. 2. Du får alene en rapport med kontaktnavne og ingen aftaler. Ergo kan det være bekosteligt at anvende udenrigstjenesten til dette, så hvis ikke du har R.... fuld af penge, så vent med dette til senere og til lande, som er svære at nå. Lande/områder som Mellem- og Sydamerika, Centralasien (tidligere sovjetlande) og spansktalende nationer er svære at fange via internettet af en eller anden grund. Her kan du bruge udenrigstjenesten.
Nogle gode råd til partnersøgning/trade leads:
- Lav en fængende overskrift på din lead (skriv ikke bare produktnavn)
- Sørg for at give så detaljeret en beskrivelse af dit produkt som muligt (du har ofte 1000 ord til rådighed)
- Billede(r) er et MUST!
- Udfyld din firmaprofil grundigt og fyldestgørende. Udfyld samtlige felter og beskriv din virksomhed godt.
- Sørg for at stille krav til dine distributører. Stiller du ikke krav, som skiller fårene fra bukkene, så spilder du meget tid på skriverier.
- Sørg for til enhver tid at levere et tilbud med sammen med din produktbeskrivelse. Tilbuddet skal indeholde: incoterms, vægt/mål, betalingsbetingelser, afsenderadresse, collistørrelse, klassificering af godset etc. Alt hvad der er relevant for modtager. På denne måde undgår du unødig korrespondance omkring pris, str, termer og meget andet.
- Sælger du mere, hvis du giver rabat? Hvis nej, så gå aldrig ned i pris. Dit produkt er nyt og ikke indarbejdet, så det er distributøren, der må sætte sin udsalgspris rigtigt og ikke dig, der betaler hans avance.
Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om. Skriv gerne en PM for uddybende spørgsmål. Har du behov for hjælp eller råd vedrørende handel med Asien eller Afrika, så hjælper jeg gerne.
Til Christian:
Har du også Kunder-På-Et-Sølvfad i udlandet eller var det Danmark, du havde i tankerne her? Jeg synes dit koncept lyder enormt attraktivt og kunne godt finde på at anbefale mine distributører at bruge det. I hvert fald kan vi da lige snakke nærmere om det indenfor nærmeste fremtid.
Hav en rigtig god lørdag!
Flemming