Har sammen med en kammerat netop (for 2 uger siden) forsøgt at lancere sitet www.rejserogferie.dk som de fleste jo nok kan se er et site næsten udelukkende byggende på annoncer. Idéen bag dette opstod mest af alt på baggrund af nogle tal vi læste om fra lignende sider og selvom vi ikke har helt samme mål tænkte vi at det kunne være sjovt at prøve om ikke andet bare for at have forsøgt. Først og fremmest ved jeg selvfølgelig ikke hvad holdningen er til sådanne sider - men jeg håber ikke at debatten kommer til at dreje sig for meget om det. Den første ting jeg godt kunne tænke mig var at høre om hvor tilgængeligt sitet er for google - jeg har, efter at have fulgt lidt med rundt omkring i forskellige fora, fanget lidt af idéen mht søgeoptimering (tror jeg da selv - virkeligheden er måske en anden ![]() Den næste del jeg godt kunne tænke mig en vurdering af er, hvad der skal til for videre at få en nogenlunde succes. Jeg ved, at vi så godt som ingen links har til at pege på os og det er selvfølgelig vigtigt at få skaffet - men er der ellers nogle ting vi kan gøre for at forøge chancen for succes? Vil en mulighed evt være selv at starte endnu flere sites op, måske med forskellige temaer, som på kryds peger på hinanden eller skal der andre ting til fx i form af annoncekroner eller lignende? ... eller vil et sådan projekt på forhånd være dødsdømt når vi langt hen ad vejen kun er programmører og ikke sidder fuldtid hverken med SEO eller markedsføring på nogen måde? |
vurdering i forhold til SEO samt mulighed fremover
- 1
Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk
Rejsebranchen er rigtig nok yderst lukrativ, men der er af same årsag også en ekstrem stor konkurrence - ikke mindst i søgemaskinerne. Så det er muligvis en anelse for ambitiøst at starte her, hvis I ikke ved så meget om SEO og satser på at de fleste besøgende skal komme fra de gratis listninger i søgemaskinerne. Der er mange andre brancher som der også er fornuftige reklamepenge i, og som der er væsentligt mindre konkurrence på. |
Som Mikken er inde på er rejsebranche meget konkurrencebetonet, hvorfor man selvfølgelig også finder en del sider hvis eneste formål er at tjene nogle hurtige penge og ikke give brugerne noget som helst. Jeg vil forvente at søgemaskinerne på et tidspunkt går i gang med netop disse sites og vi har allerede set eksempler på at sites der f.eks. annoncerer for junk sites (billige lån, tvivlsomme mobiloperatøre og selvfølgelig sex sider) lige pludselig falder langt ned af listerne. Om I kan nå atk omme med på bølgen før den kammer over ved jeg ikke man vær parat til faldet og er det bare et forsøg, så lær så meget i kan mendst det går |
Nogle af denne type sites, holder kun ganske få uger - andre få måneder. Det er "hit-and-run business" - og slår du hårdt nok, og løber hurtigt nok kan det som sagt være yderst givtigt :) Du skal også være forberedt på at lave HELT nye strategier for denne type sites sådan ca. hver anden måned. Det der duede sidste måned, dur ikke i den næste. Det er som aktie day trading. |
Først og fremmest tak for kommentarerne - måske ikke helt hvad der var håbet på, men hellere det end at lyve. Der er et par ting jeg godt kunne tænke mig at få uddybet hvis muligt. Den primære grund til at valget fald på rejsebranchen var, at det var i denne kategori der var klart flest annoncer at bygge noget op omkring. Mange af de øvrige kategorier har et klart mindre antal og derfor mente vi der blev for lidt at fylde på. Hvis ikke der er alt for store hemligheder omkring det, er der så nogle der kan røbe lidt om hvilke kategorier der måske var mulige at bevæge sig ind på? Det jeg egentlig havde håbet at få svar op var lidt omkring hvordan sitet så ud sådan rent SEO-mæssigt. Dette var et lille projekt vi skulle teste lidt ting af på og meningen er så at vi skal videre med andre ting (ikke annonce-sider men reele sider) og så bruge erfaringen fra dette site til nye projekter. Så selvom jeg ved at i begge lever af dette og nok ikke vil ud med alt for mange guldkorn, har i så mulighed for at vurdere sitet i forhold til SEO og evt komme med rettelser/tilføjelser? |
Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk
Indhold tager tid, især hvis det skal være ordentligt. Det behøver dit så måske ikke at være, men der bør stadig være meget mere tekst på dine sider. Prøv at overveje om du kan lave en løsning hvor dine sider bliver mere indholdstunge uden at I skal ud i at skrive en bog. I kunne evt forsøge at identificerer de 10 til 15 mest givende søgeord og så skrive nogle tekster til disse, evt kombineret med lidt tekster der er lokalicerede (f.eks. en generel tekst om spaniel kombineret med en mere specifik om Madrid. På den måde (især hvis du indføre flere elementer) kan du skabe mere indhold ved at kombinerer disse elementer. Der skal dog stadig ikke være tvivle om at den slags "maskingenereret indhold" på sigt vil blive straffet |
|