Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når leverandører konkurrerer med forhandlerne

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Indenfor beklædningsbranchen begynder mange af tøjmærkerne at starte deres egne webshops op. Udover at de sælger direkte til forbrugeren, kan de også tilbyde eksempelvis gratis fragt eller procenter på deres varer i form af kundeklubber osv. Dette kan de gøre fordi de jo kun giver produktionsprisen på varerne.

Som forhandler synes jeg umiddelbart at det virker mærkeligt at de virksomheder vi køber varer fra - vælger at sælge direkte til forbrugeren - og dermed fjerne salget fra os. I stedet for at støtte op om at vi skal have afsat deres varer.  De satser både på b2b og b2c. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om det. Måske er jeg bare totalt gammeldags - og måske er det fremtidens vilkår

Hvad mener du?

Mange hilsener Helle

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 18:14

Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig frustreret over den situation.

Jeg ville tage kontakt til leverandøren, for at høre deres kommentar til den måde de vælger at drive forretning på.

Jeg arbejder til daglig på kædekontoret for en detailhandelskæde her i dk, som har ca 100 butikker landet over.

Hvis en af vores leverandører pludselig begyndte at sælge b2c uden vores "accept", så blev partnerskabet opsagt straks!

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 18:21

Jeg er helt på linie med Tobias. En sådan fremgangsmåde vil også betyde opsigelse af partnerskabet øjeblikkeligt.

Det er en uskik og en dårlig behandling af en forhandler eller flere som har gødet jordet for et givent produkt.

Henrik

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 18:28

...tror desværre det er nær fremtid, selv firmaer som Miele og BSH (bosch, siemens) som er blandt de største aktører på hvidevarermarkedet er gået online med salg af tilbehør og reservedele, og jeg er da ret sikker på det bare er et spørgsmål om tid før de også tilbyder de lidt tungere produkter online.

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 18:29

Hej Helle. 

Jeg har haft samme bøf med et par af vores leverandører. Nogle af dem, har jeg det okay med. De sælger deres restvarer (som vi andre ikke rigtigt ville have) ud til de samme priser og med samme fragtpris. Det er okay, synes jeg. 
Men specielt én af vores leverandører, er gået i den anden grøft.  De driver en webshop med hele deres varesortiment (og de har varer på shoppen, som vi andre ikke kan få lov til at købe til vores) og tilbyder fragt til 25 kr., eller fri fragt, hvis man køber for over 300 kr. Der kan ingen andre være med, uden at bløde penge ud af alle kropsåbninger. De, derimod tjener jo fyrstligt på at æde en halvtredser i fragt, men tjene 2-3 gange mere på deres produkt, end de ellers ville have gjort.  Derudover har de jo masser af penge til rådighed til at markedsføre deres webshop med eksempelvis AdWords, så de også lige napper potentielle kunder fra os - deres forhandlere - når folk søger efter deres produkt. 

Jeg var klar til at kværke en baby i frustration, da jeg opdagede det :-)

De kontaktede os, helt automatisk, da vi satte deres varer (marginalt) ned i webshoppen og mindede os om deres vejledende udsalgspris. Jeg svarede tilbage, at de ikke kunne diktere vores priser, og de svarede at det var sandt, men det var "god skik" at følge deres rekommendering.  Det gav mig en god mulighed, for at fortælle dem en lille smule om hvad jeg anså som værende god og slet skik. 

De er sidenhen holdt op med at købe Adwords (så vidt jeg ved) og tilbageholder ikke længere varer kun til deres egen webshop (igen, så vidt jeg ved), men jeg har ikke kunnet overbevise dem om fragtpriserne og i øvrigt, er det svært at tale dem ud af selve webshoppen, når der nu er "så mange" penge at hente for dem dér.  Jeg tror muligvis at vi skal til at vænne os til det Helle. Heldigvis tror jeg kun det er de små... "useriøse".. leverandører der gør dette move. De store, som satser på B2B tror jeg ikke tør pisse deres forhandlere af... endnu. Håber jeg. 

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 353
Fra  Virksomhed33 Skrevet kl. 18:32
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

De driver faktisk kartel virksomhed - Kartel

Et kartel er en gruppe af producenter, hvis mål det er at fastsætte priser, at begrænse udbud og at begrænse konkurrence. Karteldannelse er forbudt ifølge konkurrencelovgivningen i de fleste lande

Fra Slagelse
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 909
Fra  ProvinsEvent Skrevet kl. 18:36

Jeg kan godt følge dig i din tankegang...

Jeg sidder i samme situation med et af de Brands, som vi forhandler...

Som forhandler tvinges vi på den måde til at sælge varen billigere end vores leverandør...ellers mister vi salget...

For mit vedkommende tillige p.g.a. momssatsen er billigere i Italien end i DK...

Heldigvis har mine 2 andre Brands ikke den samme tankegang!

For mig at se handler det om, at leverandøreren, som vælger at konkurrere med deres egen forhandlere, har en langt større avance ved at sælge direkte b2b og b2c...end de har ved at sælge til deres forhandlere, som skal have en forhandlerrabat...

Men når det så er sagt...finder jeg det meget dårlig business!

Først starter man forhandlere op...får dem til at indkøbe Collectioner / bygge lager op...for dernæst at tilbyde private customeres og business customers, at de kan købe den samme vare en del billigere...ved at købe den samme vare direkte i leverandørens webshop!

For mit vedkommede er mit bud, at jeg i år...i forhold til bare sidste år...har måttet opgive 25-30% af min avance...p.g.a. min leverandørs webshop, hvor kunderne kunne købe varerne langt billigere...hvilket jeg kun har kunnet forhindre ved...at være endnu billigere! 

Som du nok kan se, Helle...så er jeg også rigtigt frustreret over den måde at drive business på No

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 18:36

Lone, faktisk har det mærke du fortæller om, kontaktet os og spurgt om vi ville forhandle det. Jeg sagde nej tak, og begrundede det med at de havde egen netshop med alt for lav fragtpris. Selvom jeg faktisk synes det er et fedt mærke - så bliver jeg altså lidt stædig på den front.

Jeg tænker også lidt videre - lad os sige at mærket havde en dårlig sæson - ville man så ikke ret hurtigt skøjte dem ud... De mærker hvor vi får opbakning til vores salg - dem giver jeg gerne en ekstra sæson eller to hvis salget stagnerer en smule. Her prioriterer jeg det gode samarbejde og den tillid man har bygget op.

Tilmeldt 9. Nov 06
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 18:39

Hej Helle og I andre

Jeg har desværre samme oplevelse med en del leverandører som enten har webshop, er på vej med egen webshop eller er i samarbejde med andre leverandører om en stor webshop så de kan tjene kassen (tror de). Det er desværre ikke kun de små leverandører, men også de store som ser guld ude i horisonten.... Den sidste begrundelse jeg fik fra en større dametøjsleverandør i dag var at de jo ønskede at få hele fortjenesten.

Jeg oplever også at være oppe imod gratis fragt, kundeklubber og hele 30dages returret på de købte varer - og det er jeg simpelthen ikke i stand til at kæmpe imod. Undrer mig egentlig over at der ikke er flere butikker som stiller spørgsmålstegn ved at leverandørerne stjæler markedet fra den menige butik.

Bedste hilsner

Bettina

Med venlig hilsen Bettina www.Styledelux.com

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 18:40

Hvis det ikke bare er for at få resterne væk fra sæsonen, så er det sgu ikke i orden.

Hvorfor ikke tage nogle af dine konkurrenter/kollegaer i 'hånden' og rette henvendelse sammen. Hvis de fornemmer at I er mange som vil droppe dem fremover, så er der da en mulighed for at de dropper det. De godt, at de er inde i en gråzone, som er ved at blive sort........og sådan behandler man ikke sine kunder.

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)