Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem har rettighederne?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, nu blev jeg jo så nysgerrig for at få tingene helt korrekte, og har talt med både Kulturministeriet og patent- og varemærkestyrelsen - det er jo et interessant emne, som kan være ret afgørende.

Lone - du har helt ret i, at det som hovedregel er ophavsmanden/udvikleren, der har ophavsrettighederne til et værk. Dette reguleres oftest i aftaler om overdragelse af rettighederne, ved et produkts færdiggørelse. Er der ingen aftaler, gælder hovedreglen.

Mht hjemmesider, er der lidt gråzone her, da ophavsrettigheden kræver, at produktet er unikt. Dvs webudvikleren skal have skabt et unikt produkt, et unikt skin til hjemmesiden, et unikt indhold eller unikke billeder, for at have ophavsrettighederne til hele hjemmesiden. Hvis webudvikleren har benyttet sig af købt skin, kundens tekstmateriale og billedemateriale, og blot flettet det hele sammen til en hjemmeside, måske endda ved brug af et eksisterende webprogram som Frontpage, har webudvikleren formentlig ikke ophavsrettigheden til hjemmesiden. Han kan dog have delvise ophavsrettigheder, f.eks. til et hjemmelavet skin, der ikke er set før, et hjemmelavet unikt logo, eller tekstdele eller billeder af hjemmesiden. Herudover kan webudvikleren have betingelser i en kontrakt eller salgsbetingelser, der afgør, hvem der har rettighederne. 

Når talen falder på, om det er topper eller hans arbejdsgiver, der har rettighederne til sådan en hjemmeside, er der lidt andre ting der også skal tages med i betragtning. Vi antager, at der er tale om unikt webdesign. Er webudviklingen en del af ansættelsesforholdet, er det arbejdsgiveren, der har rettighederne som udgangspunkt. Dette gør sig også gældende, såfremt webudviklingen tilrettelægges og anvises af arbejdsgiveren. Er webudviklingen derimod ikke en del af ansættelsesforholdet, har ansættelsesforholdet ikke en varig karakter, er hjemmesiden en opgave udført af medarbejderen uden arbejdsgiverens tilrettevisning og udover det normale ansættelsesforhold, tilfalder ophavsrettigheden højest sandsynligt medarbejderen som ophavsmanden. Disse forhold vil dog næsten altid være aftalt i en ansættelseskontrakt. Der skulle være faldet en del domme omkring dette.

For så vidt angår ophavsrettigheden til et bestilt program, skal rettigheden indgå i kontrakten, ellers er det ophavsmanden, der har rettigheden . You are right Lone Big Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:20

SusanneK.nu:

Er webudviklingen en del af ansættelsesforholdet, er det arbejdsgiveren, der har rettighederne som udgangspunkt. Dette gør sig også gældende, såfremt webudviklingen tilrettelægges og anvises af arbejdsgiveren. Er webudviklingen derimod ikke en del af ansættelsesforholdet, har ansættelsesforholdet ikke en varig karakter, er hjemmesiden en opgave udført af medarbejderen uden arbejdsgiverens tilrettevisning og udover det normale ansættelsesforhold, tilfalder ophavsrettigheden højest sandsynligt medarbejderen som ophavsmanden.

Ja for mig lyder det jo så som at det vil være arbejdsgiveren der har rettighederne hvis vi lægger til grund at det er et permanent ansættelsesforhold. I modsat fald vil der jo være grundlag for at trække ham i løn. Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:45

Skattekonsulenterne:

Ja for mig lyder det jo så som at det vil være arbejdsgiveren der har rettighederne hvis vi lægger til grund at det er et permanent ansættelsesforhold. I modsat fald vil der jo være grundlag for at trække ham i løn. Big Smile

Både og Bent. Der anføres jo også, at det er den eneste hjemmeside virksomheden har lavet, dvs jeg antager ikke, at webudvikling er en del af ansættelsesforholdet, endsige arbejdsgivers kerneprodukt. Hvis hjemmesiden er lavet som en engangsforestilling, fordi medarbejderen har en specialviden med webdesign, som i øvrigt ikke er arbejdsgiverens arbejdsområde, tror jeg godt webudvikleren kunne gå hen og få rettighederne. Men det melder historien jo ikke rigtig noget om, så lidt svært at sige helt konkret. Herudover skal vel også tages højde for, hvilket produkt der er lavet, og om websiden er unik eller en standardløsning. Det melder historien heller ikke noget om.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:59

SusanneK.nu:

[Både og Bent. Der anføres jo også, at det er den eneste hjemmeside virksomheden har lavet, dvs jeg antager ikke, at webudvikling er en del af ansættelsesforholdet, endsige arbejdsgivers kerneprodukt. Hvis hjemmesiden er lavet som en engangsforestilling, fordi medarbejderen har en specialviden med webdesign, som i øvrigt ikke er arbejdsgiverens arbejdsområde, tror jeg godt webudvikleren kunne gå hen og få rettighederne.

Enig og det er så måske der løntræk kan komme på tale Big Smile I praksis handler det dog formentlig om noget der sker i gensidig forståelse fordi handelsstandsforeningen er en god sponsor (reklame) for avisen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)