Jeg ved ikke hvor det her emne skal smides, så Martin, du er velkommen at flytte det der hvor det hører hjemme Vi har en portal, hvor vi har samlet en del RSS feeds der er relevant til de forskellige sider på portalen. Nu er der også nogle gode nyhedskilder der ikke har RSS feeds, og dem har vi også lyst til at lave links til. Det jeg vil vide, er om det er lovligt at lave et script der ripper overskrifterne fra nyhedskilden, og så lægger dem på vores sider? Jeg ville umiddelbart ikke tro at det var ulovligt, fordi de mister jo ikke noget af det, de får kun en masse besøgende fra os. Er der nogen der noget om det? mvh |
Linke til andres nyheder
- 1
Der har været en del sager omkring dette, som jeg syntes du skal prøve at undersøge nærmere. Du vil nok komme længst med en aftale med de enkelte sites. Man kunne jo spørge, om ikke de var interesseret. |
www.onlinebooq.dk - Billigt og brugervenligt booking system. Lad dine kunder selv bestille tid - døgnet rundt.
Jeg søgte lige på google efter en beskrivelse af newsbooster sagen, umiddelbart fandt jeg følgende links: http://dansk-it.dk/sw752.asp http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=4 Hvis ikke du allerede har hørt om sagen så prøv at læse lidt på ovenstående links, det er lidt i samme boldgade. |
Ingen af de sager der har været fremme er ført til doms, men alt tydede på, i Newsbooster sagen, at domstolene ville give udgiverne ret og dermed dømme Newsbooster. Dette skyldes dog nok i høj grad, at Newsbooster var ufatteligt dårligt representeret af en advokat der simpelt hen ikke gjorde arbejdet godt nok. Med mindre du har råd og lyst til lange restssager, kan det derfor ikke anbefales at gøre det du planlægger |
Nå men lige meget. Men det er altså lovligt at linke gennem RSS feeds ikke sandt? Ellers ville overskrift.dk være in deep shit. mvh |
> Men det er altså lovligt at linke gennem RSS feeds ikke sandt? Ellers ville overskrift.dk være in deep shit. Det er desværre umuligt at sige med sikkerhed. Det er en vurdering du og din advokat må lave |
Det er jo fint nok at du kan rippe (hvis det er lovligt) diverse websites for nyheder, men jeg ville nok anbefale at du laver en aftale med diverse sites. Så vil du også være fri for konstant at skulle holde øje med om diverse sites ændrer layout etc. som du skal tage højde for i dit kode. Det er måske ikke noget problem at holde dit kode ajour i starten, men når der begynder at komme fut i projektet bliver du nok træt af at bruge tid på at sidde og opdatere dit kode fordi et site har lavet om på den måde nyhederne serveres på. Tænk fremad - som de siger i en eller anden dødsyg pensionsreklame /Carsten |
Jeg vil tilslutte mig de andre. Vælg en række nyhedskilder ud du ønsker at rippe overskrifter fra, og derefter tag kontakt til dem, på den måde kan i få lavet en aftale der gavner begge partner, hvilket er langt bedre end at gå og være bange for der kommer et brev fra et advokatfirma en eller anden dag. :) |
Som Mikkel siger er det ikke noget du kan vide dig sikker på. Der findes tilfælde hvor det kun er tilladt at benytte rss feeds til personlige klienter, og der skal ansøges om tilladelse for at bruge det på websider eller andre måder hvor på indholdet offentliggøres. Min generelle mening er dog at der ikke burde være noget galt ved det med sider der har rss feeds (har selv en side hvor jeg indekserer nyheder, artikler etc. fra omkring 60 feeds). Juridisk tror jeg dog aldrig du bliver sikker før du har en konkret aftale med udgiveren af materialet. |