Fik jeg din opmærksomhed? Dette er en ide, som jeg har tumlet med længe - og det er kun en opfordring til at nogen forhåbentligt vil gøre det. Sagen er den, at det i mange år har været svært for iværtsættere at få noget ordentlig sparring med deres bank omkring iværksætteri og lån til at komme igang eller udvide. Vi snakker altså om bank til både ideer, seed, start-ups, expansion og meget andet. Jeg ville hjertens gerne sætte alle mine penge i en bank, som hjælper iværksættere igang. Faktisk ville jeg være ligeglad med at få renter, for dem kommer skattefar alligevel og tager de fleste af. Det som jeg ville have det godt med er, at når jeg har behovet for at udvide min forretning, så snakker jeg med mennesker, som er positivt indstillet overfor iværksætteri og ved hvor pokkers nødvendigt det er. Det skal lige siges med det samme: Det skal selvfølgelig ikke være en gavebod, hvor alle der vil starte en online tøjbutik straks får bevilget et 100.000 krs lån. Selvfølgelig skal det være under nødvendig hensyntagen til situationen. Det jeg efterlyser er: Positiv attutide overfor iværksætteri og nødvendig sparring med iværksætteren omkring mange ting! Kan I følge mig her? Hvis nogen skulle starte en sådan bank, så får I alle mine konti incl pension og hele dynen fra start! Håber på flere vil være med til at støtte op om det og at nogen vil gøre noget ved det. Jeg er ikke bankmand og har ikke i sinde at blive det. Fortsat god aften. Flemming |
Hej Flemming
Det er et sympatisk forslag / Ide, men jeg tror ikke det er særlig realiserbart fordi:
De fleste kunder ville være iværksætter der skal bruge penge
Banken ville blive oversvømmet med "jeg mangler kr. xxx.xxx" til en Fantastisk ide
Eller
Jeg er på barsel jeg vil gerne hygge mig med en netbutik der sælger børnetøj / ventetøj / børneudstyr
Renten ville blive alt for høj og de iværksætter der kommer igang vil muligvis sige jeg skal have en god rente af mit indskud.
Det jeg tror ville fungere bedre var hvis nogle af bankerne havde rådgivere der fulgte netværk som amino og andre tilsvarende nætværk og fik kontakt til nogle af alle de fornufdige iværksætter herinde som har nogle gode forretninger eller som er igang med at bygge dem op.
Hvis de fandt nogle gode aminoer som de tjener godt på, kunne det være de blev lidt mere risikovillige over for de nye projekter som har en højre risiko.
Dette er ikke for at skyde noget ned, men for at påpege de problemer en iværksætter bank kunne løbe ind i.
Også god aften til dig.
Thomas