Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AMINO-BANKEN - Banken der tør låne penge ud!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Fik jeg din opmærksomhed?

Dette er en ide, som jeg har tumlet med længe - og det er kun en opfordring til at nogen forhåbentligt vil gøre det.

Sagen er den, at det i mange år har været svært for iværtsættere at få noget ordentlig sparring med deres bank omkring iværksætteri og lån til at komme igang eller udvide.

Vi snakker altså om bank til både ideer, seed, start-ups, expansion og meget andet.

Jeg ville hjertens gerne sætte alle mine penge i en bank, som hjælper iværksættere igang. Faktisk ville jeg være ligeglad med at få renter, for dem kommer skattefar alligevel og tager de fleste af.

Det som jeg ville have det godt med er, at når jeg har behovet for at udvide min forretning, så snakker jeg med mennesker, som er positivt indstillet overfor iværksætteri og ved hvor pokkers nødvendigt det er.

Det skal lige siges med det samme: Det skal selvfølgelig ikke være en gavebod, hvor alle der vil starte en online tøjbutik straks får bevilget et 100.000 krs lån. Selvfølgelig skal det være under nødvendig hensyntagen til situationen.

Det jeg efterlyser er: Positiv attutide overfor iværksætteri og nødvendig sparring med iværksætteren omkring mange ting!

Kan I følge mig her?

Hvis nogen skulle starte en sådan bank, så får I alle mine konti incl pension og hele dynen fra start!

Håber på flere vil være med til at støtte op om det og at nogen vil gøre noget ved det. Jeg er ikke bankmand og har ikke i sinde at blive det.

Fortsat god aften.

Flemming

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 21:47

Hej Flemming

Det er et sympatisk forslag / Ide, men jeg tror ikke det er særlig realiserbart fordi:

De fleste kunder ville være iværksætter der skal bruge penge

Banken ville blive oversvømmet med "jeg mangler kr. xxx.xxx" til en Fantastisk ide

Eller

Jeg er på barsel jeg vil gerne hygge mig med en netbutik der sælger børnetøj / ventetøj / børneudstyr

Renten ville blive alt for høj og de iværksætter der kommer igang vil muligvis sige jeg skal have en god rente af mit indskud.

Det jeg tror ville fungere bedre var hvis nogle af bankerne havde rådgivere der fulgte netværk som amino og andre tilsvarende nætværk og fik kontakt til nogle af alle de fornufdige iværksætter herinde som har nogle gode forretninger eller som er igang med at bygge dem op.

Hvis de fandt nogle gode aminoer som de tjener godt på,  kunne det være de blev lidt mere risikovillige over for de nye projekter som har en højre risiko.

Dette er ikke for at skyde noget ned, men for at påpege de problemer en iværksætter bank kunne løbe ind i.

Også god aften til dig.

Thomas

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 22:01

Hej Thomas,

Kanon input. Det er værdsat.

Du har selvfølgelig helt ret i, at der vil komme flere henvendelser end der kan efterleves i det første lange stykke tid. Det er jo konsekvensen af at være en ny bank.

Med hensyn til dødssejleren med kvinden på barsel og salg af ventetøj, så ville den blive afvist alle steder (håber ikke jeg lyder fordomsfuld)

Jeg forestiller mig, at man fik lavet et panel af aminoer fra alle mulige brancher og en håndfuld blandt disse ville så blive udvalgt til at vurdere hver enkelt forretningsplan indenfor visse beløbsstørrelser. F.eks.:

Lån op til 30.000 til start af virksomhed - stort set automatisk godkendelse med en selvskyldnerkaution.

Lån mellem 30.000 og op til 100.000 kr - vurdering af 3 amino'er i beslægtede brancher, der kan sige thumps up eller down.

Over 100.000 vil sagen blive diskuteret i et forum af 5 amino'er, som nøje vil se på muligheder, afkast, stærke og svage sider etc. Udlånes kun til aktieselskaber med rimelige værdier osv. Altså at man tager nøje udgangspunkt i de enkelte situationer og ikke ser så meget på rammer. Think out of the box.

Selvfølgelig skal alle regler for bankvirksomhed og krav til likviditet overholdes, men om man investerer pengene i iværksættere eller bare dårlige betalere, kommer for mig ud på et. Jeg foretrækker så at der investeres i iværksætteren og ikke i forbrugsgoder.

Man kunne måske også lave en slags MYC4 for danske iværksættere. At nogen lægger deres projekt op og man så byder ind med, hvor meget man vil låne til projektet. Når man så har fået x antal kroner ind, så starter man. Hvert projekt skulle selvfølgelig på forhånd godkendes, så vi ikke løber ind i scams.

Hvad siger du til det?

Flemming 

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 10:08

Dog syntes jeg klart at der skal gives større sparring fra bankernes side.

Evt burde bankerne lave et samarbejde med de lokale væksthuse, hvilken vil give dem en bedre indsigt i forløbet som iværksætter, hvilke udfordringer der mødes som iværksætter og hvor banken virkelig kan gøre en forskel.

En bank skal ikke bare være en bank der låner dig penge, eller hvor du kan håndtere din netbank. Banken skal være en finansiel sparringspartner.

Og som bank kunne man vel sagtens lave en "iværksætter" pakke, med speciel udlånsrente de første 3 år, ekstra rådgivning eller andet - det giver sig jo igen på den lange bane.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:53

Blot for lige at komme med en kort kommentar. Er der ikke noget om at du skal kunne stille med en kapital på 100 mio for at kunne blive godkendt til at drive bankvirksomhed i Danmark?

Alternativet kunne jo være at strikke det sammen som en art investeringsforening.

Mvh Peder

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 19:20

Hej Peder,

Det har du formentligt ret i, da jeg ikke kender kapitalkravene til at drive bankvirksomhed. Din ide om at drive det som en slags investeringsforening er faktisk også god - men så ligner den måske for meget et ventureselskab?

Det lader dog til, at der ikke er den store efterspørgsel på produktet, da der ikke har været meget liv i denne tråd. Men så har det i det mindste været oppe og vende.

Fortsat god aften,

Flemming

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 10:56

Hej Flemming

Jeg tror sagtens man kan komme uden om ventureselskabsproblematikken. Det er jo sådan set bare et spørgsmål om at strikke formålsparagrafferne sammen på den rigtige måde.

Jeg tror godt du kan gå ud fra at der er meget stor interesse for produktet! Man hører meget ofte om aminoer som står og skal bruge likvider til et hav af forskellige projekter.

Jeg tror det største problem i denne sammenhæng er hvordan banken/investeringforeningen skal administreres. Hvis det er større summer der skal administreres kommer man nok ikke uden om noget professionelt personal, hvilket så medfører at der er personer som skal tjene en løn, hvilket igen medfører at der er grænser for hvor store risika personalet vil løbe.

Mvh Peder

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 12:04

Kanon idéBig Smile

Jeg tror nu idéen er bedre end der lige bliver angivet her.

Mon ikke de fleste ville, som L. Larsen, beholde den bank som hjalp dem i gang, i stedet for at diskutere om man kan få en ½ eller hel procent mere i rente af sit indestående? Desuden skulle banken være mere villig til og gå ind som medinvestor på de bedste projekter, end de traditionelle banker.

Idéen om et panel af brancherelaterede som sparring til bankens medarbejdere synes jeg er genial. Ofte handler en ny idé jo om at dreje en traditionel virksomhed x antal grader og dette vil de branchekendte kunne se bedre end en bankmand.

En dansk udgave af MYC4 er heller ikke nogen dårlig idé..........

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 13:26

Hej Peder,

Ja, det har du ret i. Der er mange mulige løsninger på ovenstående problematik.

Jeg mener jo også at have bemærket, at tit og ofte søger Amino'er kapital til dette og hint, men rammer panden imod muren i deres banker - på trods af, at de egentligt har gode ideer og en rimelig økonomi i forvejen.

Måske kunne man løse det ved løbende at stifte nogle anpartsselskaber, der skal fungere som holdingselskaber. Disse anparter udbydes til salg til en fornuftig kurs og provenuet investeres i virksomheder, der ansøger og får tildelt midler til deres projekter.

Hvordan man så griber problemet med direktionsaflønning og så videre an, må jeg lige gå i tænkeboks med. Der er jo ingen, der ønsker at tage en risiko uden aflønning, men det kan sagtens løses.

Kom gerne med flere inputs. Jeg tror vi er på rette vej her.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 13:30

Hej Martin,

Tak for dit input.

Ja, jeg tror også at det gælder om at yde noget sparring og bistå med at tingene lykkes, istedet for bare at smide nogle penge på bordet. Intelligent kapital er altid meget bedre end dum kapital.

Når det er sagt, så skal det heller ikke være sådan, at man går ind og forlanger den indflydelse eller overtager styringen fra folk. Det skal være et nyttigt redskab i det daglige og man skal også gå langt for at sikre, at man har fælles mål og interesser. Kemi er også en vigtig faktor.

Jeg tror nu, at man godt kan finde folk, der mod en rimelig betaling for 4-5 årlige møder gerne vil bistå med deres viden og erfaring, simpelthen fordi de elsker at se noget spire og vokse. Sådan har jeg det da og den slags må der være masser af.

Med venlig hilsen

Flemming

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)