Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At starte op..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Efter et interesssant liv, og dum ulykke. - Er jeg begyndt at male.... Naiv erotisk surealistiske billeder..... - Og det er fair nok... jeg får da positiv kretik.......

Menn hvordan starter jeg op som selvstændig kunstner, efter så mange år væk fra markedet ?????
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:03

Kunst - i bred forstand - er nok noget af det eller sværeste at klare sig indenfor. Men, det skal BESTEMT ikke holde dig tilbage. Selv levede jeg i 15 år af musik, som jo også er en slags kunst (nogle gange mere end andre :)) og det var sgu fedt. Ikke altid fedt rent økonomisk, og altid MILEVIDT fra det jeg i dag tjener i en væsentlig mere kommerciel branche (online marketing), men det var fedt fordi jeg lavede det jeg allerhelst ville i de år. Det lærte mig hvordan liv og arbejde ikke behøver at være to uafhængige størrelser, men kan fungere som en samlet helhed. Musik var mit liv og jeg levede for musikken.

Hvis du brænder så meget for det du laver at du bare ikke kan lade være så skal du da for guds skyld blive ved, kæmpe, kæmpe videre og forsøge, at mase dig ind der hvor du kan. Udstille, sælge, finde betalte opgaver, undervise - gør hvad der nu engang må gøres for at blive dygtigere, blive udfrodret og tjene den smule du har brug for, for at overleve. Lad være med at tænke på penge - i første omgang handler det om din kunst. (når du engang er blevet den nye "Arnoldi" kan du så begynde at spekulere lidt mere i hvordan du tjener mest på dine arbejder - men det varer som regel lidt før det er aktuelt ...)

Et god råd ville være at læse alle de gode bøger du kan finde om iværksætteri for derefter at brænde dem og gøre det modsatte! Intet af det jeg kender til den slags passer på en kunst-karriere. Du kan og skal ikke lave forretningsplaner, lægge budgetter og sætte faste datoer for bestemte snævertsynede mål. Du skal starte med at gå amok, fordybe dig, kaste dig ud i alt muligt, dygtiggøre dig og råbe op! Gøre noget den ene dag og noget helt andet den næste. Gøre det alle andre siger er dumt. Gøre alt det som bare virker rigtigt. Hvis ikke du kommer ud i hjørnerne er der en store risiko for, at det du ender med at byde på er for kedeligt.

Det vigtigste i første omgang er, at du lære at leve med en meget lille og varierende indkomst i mange, mange år - muligvis for altid. Hvis det er pengene der er målet så lad være - dette er om muligt det spil med de dårligste odds der findes.

Held og lykke! :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:14

Som en lille fodnote ...

Jeg stødte for for nyligt ind i en af mine rigtig gode gamle venner og kollegaer fra musikbranchen Yoakim Hjejle og kom til at snakke om hans, og hans kone (med børns) valg, som de tog for mange år siden: De besluttede sig for at leve så billigt at de kunne overleve med en usikker musikerindkomst og en skolelæreløn. Det kan man godt, hvis man virkelig vil. Nu er Yoakim så heldigvis (efter uendeligt mange år) endelig ved at få sit navn slået så meget fast (i specielt teater og film-branchen) at han får nogle helt pæne checks - noget der ligner den løn som så mange andre "karrierer" mennesker og selvstændige får, og det kommer så bare som en positiv bonus på toppen af et i øvrigt udenmærkede liv.

Det er naturligvis den "konservative" model, men den holder vand og giver ro til en rart liv :)
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:55
Hvis du brænder for at sælge billeder.... HmmmHmmm...
Det gør jeg faktiskk ikke... - De er min hobby... De hænger sgu meget godt... *GGGGGGGG*

Gå på mod... Hmmm...Jeg er mere eller mindre handicappet, efter en ulykke.. Men ud over det. - så er jeg Singlemom... Hvilket også er tidskrævende..

Menn Mine billeder er gode...... - jeg får henvendelser fra folk der vil købe.. ( Detsværre bruger de ikke penge på kunst) Timelønnen ville ende på almisserfor indtægt..

Mennn jeg tror sgu godt de kan sælge.... Sååå... Kan man være selvstædig på deltid/Flexjob?????

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:03
Hej Cats,

Ja, det er jo nok ikke det nemmeste iværksætterprojekt, og så alligevel...

Du har jo et produkt som alle mulige andre iværksættere, og hvorfor skulle det være lettere at sælge en elektronisk dims, end et maleri?

Tænk kreativt, også når det kommer til salg. Der er mange virksomheder der bruger en hel del penge på kunst. Find ud af hvem der er ansvarlig for indkøb af den slags personalegoder, og send en lille folder med dine værker, priser etc.

I det kontorhus jeg "bor" i er vi medlem af en kunstklub. Vi lejer malerier og får dem skiftet ud med jævne mellemrum, og er der et maleri vi er blevet meget glade for, så køber vi det.

Måske kan du komme med i den slags kunstklubber? Det er en god start som ny kunstner der skal have sit navn slået fast. Når du engang bliver kendt og berømt er der nok andre måder at sælge på

Held og lykke!

/Carsten
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:27

Dato: 8/22/2005 8:54:46 AM Forfatter: Cats.  Kan man være selvstædig på deltid/Flexjob?????  

Når du er afhængig af et offentligt system, skal du under alle omstændigheder sikre dig, at have 100% styr på dine rettigheder. Det skulle ikke undre mig, om der lå nogle restriktioner i vejen for at du kan tjene penge på dit projekt - men du lyder heller ikke som om pengene er det vigtigste.

Hvis det vigtigste er livskvaliteten ved at skabe og udtrykke sig overfor andre, så tror jeg firmakunstforeninger er et glimrende sted at starte.

Hvis det drejer sig om at lave penge, skal du spotte trends og male "produktivt". Du skal regne ud, hvor lang tid, det må tage at producere et billede - og du skal have et ordentligt afsætningsapparat.
Prøv at tjekke www.malerifabrikken.dk . Det tager vel en god times tid at producere et billede, som så sælges til 4-500 kr. Personligt gad jeg ikke se på det ret længe, men på den anden side er det jo også billigt at skifte det ud - og alle har råd til det.

Hvis jeg selv skulle sælge mine malerier (som jeg laver for egen hygges skyld, hvilket også kan aflæses i det kunstneriske niveau), skulle jeg have meget mere for dem. Jeg kan ikke lave et billede i 40 x 60 på en time, hvis jeg selv skal være tilfreds med det.

Jeg ser et stort skel mellem kunst og iværksætteri, med mindre du er parat til at gå på kompromis med det kunstneriske eller du er alvorligt dygtig og endnu mere heldig.

Held og lykke

Hans
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)