Hej. Efter et interesssant liv, og dum ulykke. - Er jeg begyndt at male.... Naiv erotisk surealistiske billeder..... - Og det er fair nok... jeg får da positiv kretik....... Menn hvordan starter jeg op som selvstændig kunstner, efter så mange år væk fra markedet ????? |
Kunst - i bred forstand - er nok noget af det eller sværeste at klare sig indenfor. Men, det skal BESTEMT ikke holde dig tilbage. Selv levede jeg i 15 år af musik, som jo også er en slags kunst (nogle gange mere end andre :)) og det var sgu fedt. Ikke altid fedt rent økonomisk, og altid MILEVIDT fra det jeg i dag tjener i en væsentlig mere kommerciel branche (online marketing), men det var fedt fordi jeg lavede det jeg allerhelst ville i de år. Det lærte mig hvordan liv og arbejde ikke behøver at være to uafhængige størrelser, men kan fungere som en samlet helhed. Musik var mit liv og jeg levede for musikken.
Hvis du brænder så meget for det du laver at du bare ikke kan lade være så skal du da for guds skyld blive ved, kæmpe, kæmpe videre og forsøge, at mase dig ind der hvor du kan. Udstille, sælge, finde betalte opgaver, undervise - gør hvad der nu engang må gøres for at blive dygtigere, blive udfrodret og tjene den smule du har brug for, for at overleve. Lad være med at tænke på penge - i første omgang handler det om din kunst. (når du engang er blevet den nye "Arnoldi" kan du så begynde at spekulere lidt mere i hvordan du tjener mest på dine arbejder - men det varer som regel lidt før det er aktuelt ...)
Et god råd ville være at læse alle de gode bøger du kan finde om iværksætteri for derefter at brænde dem og gøre det modsatte! Intet af det jeg kender til den slags passer på en kunst-karriere. Du kan og skal ikke lave forretningsplaner, lægge budgetter og sætte faste datoer for bestemte snævertsynede mål. Du skal starte med at gå amok, fordybe dig, kaste dig ud i alt muligt, dygtiggøre dig og råbe op! Gøre noget den ene dag og noget helt andet den næste. Gøre det alle andre siger er dumt. Gøre alt det som bare virker rigtigt. Hvis ikke du kommer ud i hjørnerne er der en store risiko for, at det du ender med at byde på er for kedeligt.
Det vigtigste i første omgang er, at du lære at leve med en meget lille og varierende indkomst i mange, mange år - muligvis for altid. Hvis det er pengene der er målet så lad være - dette er om muligt det spil med de dårligste odds der findes.
Held og lykke! :)