Hola Amino amigos!
Jeg er pt i Lima, Peru, hvor jeg har fået nogle gode forretningsideer til at komme ind på et marked her. Jeg har i forevejen min danske virksomhed, har en adresse i dk osv, men jeg håber at kunne bo og arbejde her i Lima i minimum et års tid. Er stadig i opstartsfasen, og har derfor en masse ting jeg skal have styr på. Hvis jeg beholder min danske virksomheder er visum f.eks. ikke noget problem - jeg hopper bare en tur til et af de nærmeste lande en gang hver 3. måned. Så vidt jeg har læst mig til skal jeg ikke opkræve moms når jeg sælger til et ikke-eu land, dvs jeg ikke skal opkræve moms af mine produkter som jeg sælger her - endnu et problem mindre.. Men så er der liiige de danske skattemæssige problemer - for jeg skal vel stadig betale skat, am-bidrag osv? Dette er en ting jeg er mindre glad for, for jeg skal også have en forsikring der dækker mig mens jeg er i udlandet - og reelt set får jeg intet for mine skattepenge så længe jeg bor i Lima..
Er der nogle som har erfaring med drift af virksomhed i udlandet, og evt. en løsning på hvad man kan gøre? Hvad ville være det nemmeste? Pt. virker det nemmeset bare at opretholde min danske virksomhed i opstartsfasen, da jeg stadig kan sælge til hele verden - senere skal jeg så finde ud af hvordan det fungerer mht. ansættelse af personale her i udlandet - for det er det vel helt klart nødvendigt med et andet selskab?
Håber der er andre "udenlandsdanskere" herinde som har nogle god råd og erfaringer med at bo og drive virksomhed fra udlandet!
Venlig hilsen Christian Jessen |
Hej Christian,
Det lyder ellers fedt at være bosat i Peru.
Der er en del ting, som du skal være opmærksom på. Først og fremmest, så skal du have et bindende svar fra SKAT omkring skattefrihed for din løn, når du primært er i Peru. Dette er vist ikke det største problem, når du vil være der det meste af tiden.
Problemet opstår i Peru. Sagen er, at ledelsen mere eller mindre er bosat i Peru og firmaet så anses for at have driftsted der. Det giver dig nogle problemstillinger i forhold til Peru's lovgivning, da du ikke har tilladelse til at drive virksomhed der. Du er nødt til at kontakte handelskammeret (Danish Chamber of Commerce) i Lima og deltage i en af deres hyggeaftener - det går sjældent stille af, når udlandsdanskere får en stille øl eller 10. Det gjorde det da aldrig, da jeg boede i Bangkok.
Med andre ord - det er ikke så meget de danske skattemyndigheder, du skal spekulere på, men de peruvianske! Nu er det meget svært at finde oplysninger om den slags, da de færreste udlændinge slår sig ned i Peru sammenlignet med andre sydamerikanske lande som Argentina, Chile og Brasilien - eller asien for den sags skyld.
Held og lykke med dit projekt.
Flemming
PS: Der kommer med garanti nogle gode svar fra Klovn og Skattekonsulenterne også, så du får sikkert fyldestgørende svar.