Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma drevet fra Lima (Peru) - bedste / mest praktiske løsning?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hola Amino amigos!

Jeg er pt i Lima, Peru, hvor jeg har fået nogle gode forretningsideer til at komme ind på et marked her. Jeg har i forevejen min danske virksomhed, har en adresse i dk osv, men jeg håber at kunne bo og arbejde her i Lima i minimum et års tid.

Er stadig i opstartsfasen, og har derfor en masse ting jeg skal have styr på. Hvis jeg beholder min danske virksomheder er visum f.eks. ikke noget problem - jeg hopper bare en tur til et af de nærmeste lande en gang hver 3. måned. Så vidt jeg har læst mig til skal jeg ikke opkræve moms når jeg sælger til et ikke-eu land, dvs jeg ikke skal opkræve moms af mine produkter som jeg sælger her - endnu et problem mindre..

Men så er der liiige de danske skattemæssige problemer - for jeg skal vel stadig betale skat, am-bidrag osv? Dette er en ting jeg er mindre glad for, for jeg skal også have en forsikring der dækker mig mens jeg er i udlandet - og reelt set får jeg intet for mine skattepenge så længe jeg bor i Lima..

Er der nogle som har erfaring med drift af virksomhed i udlandet, og evt. en løsning på hvad man kan gøre? Hvad ville være det nemmeste? Pt. virker det nemmeset bare at opretholde min danske virksomhed i opstartsfasen, da jeg stadig kan sælge til hele verden - senere skal jeg så finde ud af hvordan det fungerer mht. ansættelse af personale her i udlandet - for det er det vel helt klart nødvendigt med et andet selskab?

Håber der er andre "udenlandsdanskere" herinde som har nogle god råd og erfaringer med at bo og drive virksomhed fra udlandet!

Venlig hilsen

Christian Jessen

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:52

Hej Christian,

Det lyder ellers fedt at være bosat i Peru. Cool

Der er en del ting, som du skal være opmærksom på. Først og fremmest, så skal du have et bindende svar fra SKAT omkring skattefrihed for din løn, når du primært er i Peru. Dette er vist ikke det største problem, når du vil være der det meste af tiden.

Problemet opstår i Peru. Sagen er, at ledelsen mere eller mindre er bosat i Peru og firmaet så anses for at have driftsted der. Det giver dig nogle problemstillinger i forhold til Peru's lovgivning, da du ikke har tilladelse til at drive virksomhed der. Du er nødt til at kontakte handelskammeret (Danish Chamber of Commerce) i Lima og deltage i en af deres hyggeaftener - det går sjældent stille af, når udlandsdanskere får en stille øl eller 10. Det gjorde det da aldrig, da jeg boede i Bangkok.

Med andre ord - det er ikke så meget de danske skattemyndigheder, du skal spekulere på, men de peruvianske! Nu er det meget svært at finde oplysninger om den slags, da de færreste udlændinge slår sig ned i Peru sammenlignet med andre sydamerikanske lande som Argentina, Chile og Brasilien - eller asien for den sags skyld.

Held og lykke med dit projekt.

Flemming

PS: Der kommer med garanti nogle gode svar fra Klovn og Skattekonsulenterne også, så du får sikkert fyldestgørende svar.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:25

Der er jo så lige den lille krølle på den Flemming at der såvidt jeg kan læse ikke er tale om et lønmodtagerforhold men selvstændig erhvervsvirksomhed og der kan han kun få krone for krone lempelse for evt. betalt skat i Peru hvorved den danske skat bliver endelig. Vil man ændre det faktum må man opgive boligen i DK og etablere bolig i eks. Peru. 

En anden model er at etablere virksomheden i et selskab i Peru eller i et andet land, eks. DK. Selskaber er ikke skattepligtig til DK af indkomst fra faste driftsteder i udlandet, men værdiforøgelsen i selskabet bliver beskattet når den tages ud i forbindelse med udbytte, likvidation eller salg af selskabet, ligesom den vil være omfattet af fraflytterbeskatningen ved senere ophør af skattepligt/hjemsted.

Etableringen af selskabet gør samtidig at han bliver lønmodtager, og derved være berettiget til såkaldt § 33A lempelse (reelt set 0 dansk lønskat mere eller mindre) men der ville jeg også vælge det bindende svar (og ikke acceptere et negativt svar).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:29

Skattekonsulenterne:
Etableringen af selskabet gør samtidig at han bliver lønmodtager, og derved være berettiget til såkaldt § 33A lempelse (reelt set 0 dansk lønskat mere eller mindre) men der ville jeg også vælge det bindende svar (og ikke acceptere et negativt svar).

Bent, er AM-bidraget egentlig også omfattet af lempelsesreglerne??

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:44

Ja nu er det. Der blev indført nye regler sidste år.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:34

Mange tak for jeres svar, det gav nogle ideer til hvordan det skal struktures. Jeg har fået lidt flere input fra forskellige steder (og ikke mindst en masse information) i løbet af den sidste uges tid..

Jeg håber i kan give lidt feedback på min foreløbige ide til strukturing af selskabet:

For at beholde min enkeltmandsvirksomhed skal jeg fortsat have bopæl i Danmark (og derved betale dansk skat af indkomsten fra virksomheden). Ellers skal jeg over i noget ApS (Er der andre muligheder?) som så vidt jeg har hørt kræver 125.000 i opstarts-kapital - ikke en sum jeg har tænkt mig at investere pt.

Min ide er altså at beholde min bopæl i DK, og beholde min nuværende løsning med enkeltmandsvirksomhed. Alt hvad jeg tjener gennem Easy-Web (DK) vil så blive betalt skat af mm. - dette vil være en okay midlertidig løsning for mit kommende produkt, med salg til danske og evt. udenlandske markeder.

Jeg kan så oprette en SAC virksomhed her i Peru, hvor min danske virksomhed (Easy-Web) bliver primær ejer, og jeg selv (som "privatperson") bliver den "anden" ejer - det er den nemmeste form for virksomhed at oprette i Peru, og kræver ikke et kæmpe indskud - dog er der lige det med revisor og advokat der skal betales, men som sagt ikke det store.

Gennem mit SAC kan jeg så ansætte folk i Peru, hvorved mit SAC kan sælge udvikling mm. til danske virksomheder, derved også Easy-Web (DK).

Dette skal selvfølgelig gøres på en ordentlig måde, så der ikke blot er tale om at overføre penge fra det danske firma til det peruvianske firma, men rent faktisk tale om arbejde udført. (Er ikke interesseret i skattesvindel på nogen måde, men skulle gerne undgå dobbelt-beskatning). SAC-virksomheden vil dermed skulle beskattes i Peru, og ligeledes vil min indkomst fra SAC-virksomheden blive beskattet i Peru - eller hvad?

Der er stadig meget arbejde i virksomhedsstruktureringen og mange spørgsmål jeg mangler at få besvaret, men dette virker som den nemmeste løsning pt, da jeg fortsat kan arbejde med min danske virksomhed i Peru. Senere kan der eventuelt blive tale om at omdanne enkeltmandsvirksomheden til ApS eller lignende - alt efter vækst og størrelse af virksomheden om et halvt til et helt år...

Hvad siger i til dette? Input, forslag, kommentarer osv. modtages meget gerne!

På forhånd tak.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 10:03

Hej Christian,

Nu har jeg læst dit spørgsmål og Skattekonsulenternes svar flere gange - og synes stadig at spg og svar passer meget godt.

Det lader umiddelbart til, at du kan etablere virksomhed i Peru, blive beskattet der af din lønindkomst og når der er svaret skat af overskuddet kan du hjemtage det til DK uden yderligere beskatning. Dit danske selskab vil fortsat eksistere, men der er reelt ingen aktivitet i det, medmindre du fakturerer derfra.

Mest optimalt ser det dog ud til at være, hvis al din aktivitet herunder tilbudsgivning, fakturering og omkostninger ligger i Peru, så du kun har et fast driftsted fremfor to?

Jeg er meget i tvivl om disse ting og du bør stadig få et bindende svar fra Skat før du gør noget videre.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:20

.... eller smide et engelsk  selskab ind, da der i kan opnås skattefrihed i England for indkomst optjent uden for england eller du kan....

Pointen er med de oplysninger som du lægger for dagen vil du få en masse "visser" og forbehold med de relativt begrænsede informationer du har givet.  Hvis du vil lave noget seriøst skatteplanlægning så investerer i et par timer hos en skatterådgiver - eksempelvis hos Bent/Skattekonsulenterne og få designet i setup der passer til din situation.  Jeg er sikker på det er gode penge givet ud.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 10:53

Klovn:

Jeg er sikker på det er gode penge givet ud.

Ja, gør man det forkert, risikerer man at miste alt og mere til. Vi har jo før hørt om 109% beskatninger og slige ting. Det kunne vise sig at være den bedste investering nogensinde! Wink

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:51

Christian Jessen:
Ellers skal jeg over i noget ApS (Er der andre muligheder?)

Et dansk SMBA-selskab er godt for skatteminimering i forbindelse med bopæl i udlandet. Men du skal nok være indstillet på at betale for kvalificeret assistance.

Christian Jessen:
Hvad siger i til dette? Input, forslag, kommentarer osv. modtages meget gerne!

Betyder det, at du nu er lidt mere åben for at modtage information, som du selv anmoder om?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)