Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget må vi sælge af vores ApS`?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi går og overvejer at starte et ApS op!

Vi er to og har til sammen de 125K som det koster at oprette.

Men for at have en lidt større kapital til at starte noget op, så vil vi gerne have nogle venner og andre virksomheder til at købe sig ind i firmaet.

Vores spørgsmål er så; Hvor mange % procent må vi sælge af vores ApS ?

For mener der er noget med at hvis man har over 50% så har man marioteten over firmaet (altså bestemmer over det).. Er det forkert?

Desuden, hvordan regner man ud hvor meget 1% koster?

På forhånd tak.

mvh Winther.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:12

I må i princippet sælge lige så meget I vil eller lade andre nytegne aktier men det er en god ide at bevare stemmemajoriteten i selskabet og at aktierne har samme stemmerettigheder. Dvs. I skal minimum eje > 50%.

Når det så er sagt så er det en dårlig ide at have venner med inde i selskabet. Hvad når det forhåbentlig går godt ?

I skal sætte en værdi på selskabet og beregne forholdsmæssigt for at vinde værdien af 1% men hvis de nytegner anparter via en kapitaludvidelse er der intet til hinder for at de nytegner til overkurs. Sælger I anparter til dem kan det udløse skat og selskabet bliver heller ikke tilført kapital. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 16. Sep 08
Skrevet kl. 14:43

Dvs. at når vi smider de der 125.000 idet til at starte det op, og så køber en gul pladebil til firmaet, til fx. 120.000 så kan vi gode bestemme at firmaet har en værdi på 500.000 og så kan vi købe noget for 2,3 million, og så kan vi hæve det til at firmaet er 3,5 mio værd og så sælge aktierne af det?

Eller har jeg misforstået det ?Smile

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:05

Winther & Winther:

Dvs. at når vi smider de der 125.000 idet til at starte det op, og så køber en gul pladebil til firmaet, til fx. 120.000 så kan vi gode bestemme at firmaet har en værdi på 500.000 og så kan vi købe noget for 2,3 million, og så kan vi hæve det til at firmaet er 3,5 mio værd og så sælge aktierne af det?

Eller har jeg misforstået det ?Smile

Du har ihvertfald fantasien i orden.

Værdien af selskabet kan opgøres på 2 måder. (Dette er forenklet for forståelsens skyld)

Enten er der den regnskabsmæssige værdi af selve selskabet eller også er der markedsværdien af anparterne i selskabet. Den første springer vi over, da det er nr 2, du er interesseret i.

Du bestemmer ikke selv, hvad anparterne er værd f.eks, i dit tilfælde: 3,5 mio kr divideret med 1000 stk anparter = 3500 per stk. Du kan da godt prøve at sælge dem til den pris, men der er næppe nogen, der bider på den.

En tommelfinger-regel for et selskabs værdi er ofte indtjeningen x 10. Dvs at en køber betaler en overpris for din indtjening på 10 gange. Han kan altså få sin investering hjem indenfor 10 år og det skulle gerne gå hurtigere end det, da man jo vil have vækst. Ingen køber et selskabs anparter, hvis de forventer at væksten stopper eller det ligefrem går den anden vej.

Det er altså markedet, der bestemmer prisen, og ikke dig. Det er ligesom huspriser - udbudsprisen og salgsprisen er sjældent den samme. Når markedet har talt, så kender du den egentlige værdi.

Du skal altså ud og skabe dig en fornuftig virksomhed, der tjener penge. Tjener du ingen penge, så må du enten lukke eller gå ned. Tjener du penge, så kan anparterne sælges.

Med hensyn til dit første spørgsmål i tråden:

Sælg ALDRIG anparter til venner eller familie, medmindre det er små poster og at de alene gør det for at hjælpe dig igang - ikke fordi du lokker med et fremragende koncept og løfter om guld. Dine venner og familie skal anse pengene som tabt i samme sekund, de indskyder dem i din virksomhed.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 16. Sep 08
Skrevet kl. 16:57

Flemming1970:
Sælg ALDRIG anparter til venner eller familie, medmindre det er små poster og at de alene gør det for at hjælpe dig igang - ikke fordi du lokker med et fremragende koncept og løfter om guld. Dine venner og familie skal anse pengene som tabt i samme sekund, de indskyder dem i din virksomhed.

Det er blot for at hjælpe mig igang. Sådan at når de har købt fx 10% så kan jeg jo skyde de penge i firmaet som jeg har tjent.

Flemming1970:
En tommelfinger-regel for et selskabs værdi er ofte indtjeningen x 10. Dvs at en køber betaler en overpris for din indtjening på 10 gange. Han kan altså få sin investering hjem indenfor 10 år og det skulle gerne gå hurtigere end det, da man jo vil have vækst. Ingen køber et selskabs anparter, hvis de forventer at væksten stopper eller det ligefrem går den anden vej.

Nu er det fordi at vi har tænkt os at starte det op for at vi kan bruge det som et slags investeringsselskab til kommende virksomheder. Altså vi har en idé om at starte op med nul og nix. Og så smid lidt penge ind på kontoen for så at kunne bruge det som et holdingselskab senere hen.

Men i starten har vi tænkt os at bruge det til at anskaffe os en varevogn til erhverv og privatkørsel og så starte op med en idé som vi har fået ud fra de ting vi ved om vores branche. Og det vi så vil investere i kan koste os mellem 500.000 og 3.000.000 kroner. Smile

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 19:40

Hej Winther x 2,

Jeg tror I skal have en ordentlig forklaring på, hvad et holding og et driftselskab er.

Det som du beskriver ovenfor hænger ikke sammen med virkelighedens verden.

I vil starte op med nul og nix, men have et holdingselskab? I kan ikke købe noget som helst for et holdingselskabs penge - det skal ligge i et driftselskab.

I bør gøre følgende:

Start I bare virksomhed sammen som et I/S (interessentskab). Husk at lave en interessentskabsaftale, der fordeler pligter og udbytter og løn etc mellem jer.

Når I så har opnået tilstrækkeligt opsparet kapital i interessentskabet, så kan I skattefrit omdanne dette til et ApS og lægge et holdingselskab ovenpå dette, sådan at holdingselskabet ejer alle anparterne i driftselskabet. Når I så kommer endnu længere ud i fremtiden, så kan I splitte holdingselskabet i to dele, sådan at I har et hver.

Det lykkedes mig ikke at forstå det udsagn med investeringerne mellem 500.000 og 3.000.000. Hvor kommer det ind i billedet? Ærligt talt, så lyder det en kende selskabstømmer-agtigt, da I foreløbig ikke er startet med noget som helst, men snakker om at investere en masse penge, som I ikke aner hvor kommer fra?

Forklar mig gerne det sidste igen.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 20:59

Jeg er helt på linie med Flemming . Dog vil jeg nok ikke sammenligne det med selskabstømning men uvidenhed.

Det man kan sige er at det vivære dumt at jer at skyde ekstra penge ind som fri egenkapital i selskabet, bortset fra anpartskapitalen. Den yderligere kapital I indskyder bør ske i form af en mellemregningskonto med selskabet, hvad selskabet ikke bliver rigere af. 

I kan I princippet lade andre nytegne anparter til kurs 100.000 uden konsekvenser så længe det er nytegning ( og ikke er nærtstående familiemedlemmer) men så skal varebilen da godt nok være lavet af guld Big Smile Der hvor man kan tale om at det måske vil være muligt at få udeforstående til at nytegne til overkurs er, hvis I har oparbejdet en aktivitet i selskabet hvor der er skjulte merværdier i form af goodkill

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 22:54

GOODKILL?

Fedt udtryk! Det har jeg ikke hørt før - var det med overlæg at du brugte det? Yes

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:41

Nej det kan man ikke just sige.

Tilmeldt 16. Sep 08
Skrevet kl. 12:52

Flemming1970:
Det lykkedes mig ikke at forstå det udsagn med investeringerne mellem 500.000 og 3.000.000. Hvor kommer det ind i billedet? Ærligt talt, så lyder det en kende selskabstømmer-agtigt, da I foreløbig ikke er startet med noget som helst, men snakker om at investere en masse penge, som I ikke aner hvor kommer fra?

Vi står overfor at vil starte vores eget magasin op! Og derfor vil vi starte et ApS. Og fordi at vi er natur mennesker så har vi set at der en der har en kontrakt på et naturområde til salg, og prisen ved vi ikke endnu. Men den ligger nok mellem de 0,5 og 3,5 mio. kroner.

Desuden så vi masser af idéer i hovedet, derfor så vil vi starte et Aps, og så bruge det til at kunne starte andre virksomheder op, det er der jeg mener at vi vil lave det om til et holdingselskab.

Kender godt forskellen på de forskellige slags selskaber. Men er blot i tvivl om hvor mange % og til hvilken pris vi måtte sælge af vores ApS, for at kunne ekstra kapital. For så i fremtiden at lave det om til Holding, når vi havde flere forskellige firma'er.

Slet ikke selskabstømmeragtigt Big Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)