Hej Martin
Lyder som et spændende initiativ. Jeg går udfra at I mener en fysisk butik og ikke en web shop.
I detailhandel så er den gældende visdom at det handler om lokation, lokation, lokation. Dvs. at I finder den rette beliggenhed til jeres butik, hvis I er afhængig af strøgkunder. En god lokation koster som bekendt en masse penge, så ofte er det jo et eller andet kompromis. Men hvis I går efter en god butikslokation, så skal I før I skriver under på en kontrakt foretage traffikundersøgelser. Det lyder voldsomt kompliceret, men det er det ikke. I skal bare stille jer op ved butikslokationen på en lørdag formiddag, på en hverdags eftermiddag og måle hvor mange mennesker der går forbi. Tæl f.eks. i 15 minutter og gang op med 4. Lav så samme målinger ved andre butikker med bedre lokationer. Når I så har kikket på forskellige lokationer kan I sammenligne trafikken og sammenholde det med huslejen.
I kan også vende den om og sige at I vil placerer jer lidt afsides, f.eks. i en sidegade til strøget, og så bygge kendskabet til jeres butik op via markedsføring. Så betaler i en mindre husleje, men skal omvendt bruge penge på at markedsføre butikken. Men jeg kan se at I henvender jer til unge mennesker, så I skal være hvor de kommer og hvor de nemt kan komme til.
Det kan jo også være at I skal sælge det hele over nettet.
Før alt dette skal I jo nok også overveje om kundeunderlaget i Viborg er stort nok til at lave en butik. I kan jo evt. lave en test 1 måned eller 2 i et tomt butikslokale (dem er der jo mange af). Få en god pris og prøv det af med et lille varelager uden den store risiko.
Som nogle meget grove tommelfinger regler så skal I regne med at huslejen (inkl. vand, varme, mv) må udgøre 5-10% af jeres omsætning ex moms. Markedsføringen ligger typisk på 2-5% når butikken er oppe og køre afhængig af lokationen. I starten vil procentdelen være større.
I skal også have lavet et budget inden I går videre med noget som helst. I skal have en ide om det overhovedet kan løbe rundt. Det kræver nok at I allierer jer med en talkyndig person som kan lave et driftsbudget (dvs budget for den daglige drift), et etableringsbudget (hvad koster depositum, indretning, indkøb til lager, lanceringskampagnen, mv) og endeligt meget vigtigt et likviditetsbudget (et overblik over pengestrømmen. Dvs. hvornår pengene kommer ind og hvornår omkostningerne betales så I kan finde ud af hvor stor kassekredit i skal bede om i banken eller hvor mange penge I selv skal have klar).
Men start lige med at lave et simpelt driftsbudget så I kan se om ideen holder vand. I kan sikkert finde en budgetmodel ude på nettet eller på Startvækst. Men forsimplet kunne de se således ud:
SALG & BRUTTOAVANCE
Antal dage åben i måneden: 25 dage
Antal ekspeditioner pr. dag: 20
Gennemsnitsekspedition: 500 kr ex moms
Salg pr måned: 25 x 20 x 500 = 250.000 kr.
Gennemsnitlig avance: 35% (dvs hvis sælger en varer til 1.000 kr ex moms tjener i 350 kr på den, og betaler leverandøren 650 kr). Huske at tage højde for rabatter til kunder (ved udsalg) og svind. Så hvis I regner med 40% fra start, skal I mindst trække 5% eller mere fra til udsalg og svind)
Bruttoavance: 35% af 250.000 kr = 87.500 kr.
OMKOSTNINGER
Husleje inkl. vand, el, mv 15.000 kr
Lønninger inkl. alt 45.000 kr
Marketing 8.000 kr
Tlf, computer, IT 2.000 kr
Administration, regnskab, mv 4.000 kr
Andre omkostninger 2.000 kr
Bank, lån 3.000 kr
Afskrivninger 3.000 kr (dvs etableringsomkostning divideret med afskrivningsperioden f.eks. 36 måneder)
Total omkostninger 82.000 kr.
Overskud før skat 5.500 kr.
Ovennævnte er et meget groft eksempel på et driftsbudget med fiktive tal, men likviditetsbudgettet er for en iværksætter endnu vigtigere. Men i første omgang kan I 'lege' med budgettet i et excel ark og ændre på ovennævnte parametrer (husleje, salg, avance, omkostninger, mv) og se om det overhovedet kan hænge sammen. Hvis det stadigvæk gør det, så skal I have fat i en talkyndig person der kan hjælpe jer med detaljerne. Måske skal I henvende jer til Væksthuset og få rådgivning gratis fra dem. De har også budgetmodellerne er jeg sikker på.
Der er meget andet jeg kunne skrive, men i første omgang er det ideens bæredygtighed der skal overvejes grundigt.
Sig til hvis I vil vide mere.
Mvh
Allan