Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

rettigheder på design

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa - et hypotestisk spørgsmål..

Vi køber et design af en designer og betaler et beløb for det..
Designet er jo her efter vores og vi har lov til at bruge det..

- har designeren nogen krav på det efterfølgende?
Må han/hun fx. sige, at de ikke vil have, at vi bruger det som tryk på en tshirt, hvis vi havde bedt om design som skulle bruges på gavepapir?
Må han/hun selv bruge designet på andre ting efterfølgende? (fx. hvis vi har købt det til brug på agvepapir, må designeren så sælge det til en anden kunde til brug på en stofdug)
Må han/hun bruge designet fx. som reference på sin hjemmeside uden at spørge os om lov?

Fra Kbh
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 348
Skrevet kl. 20:53

Så længe du har ikke er indgået skriftlige aftaler mellem dig som køber og designer så svaret er ja til alt. Han/hun kan bruge som reference - sælge videre, osv..

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:10

Er det rigtigt? Dvs. det skal fremgå af fx. faktura eller lign.. Eller skal man ligefrem lave en kontrakt?
Hvis man har det på fx, en mail er det vel også ok?

Tilmeldt 28. Nov 05
Indlæg ialt: 181
Fra  http://www.labagatelle.co.uk Skrevet kl. 21:26

Helst en kontrakt på papir, men en email burde sagtens kunne klare det.

labagatelle.co.uk Erotiske luksus produkter i højeste kvalitet.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:31

Med mindre der ligger en skriftlig aftale hvor i der står andet, så er selve designet som sådan stadig designerens.
Det vil sige at vedkommende - rent hypotetisk - godt må bruge det i andre sammenhænge og som reference.

Det er lidt den samme problematik som der er omkring fotografer. Mange fotografer kører efter det princip at de ejer negativerne og retten til at bruge dem. Det vil sige at hvis man som kunde f.eks. får taget et produkt- eller modelbillede og får udleveret billederne enten på en CD eller i fysisk form, så er det ikke ensbetydende med at man har eksklusiv rettighed til billederne. Rigtig mange fotografer beholder rettighederne til negativerne (eller de digitale billeder) og derfor kan bruge dem i andre sammenhænge eller som referencer. Så der skal man altså ligeledes sikre sig at de fulde rettigheder er med i den pris som man giver vedkommende for at løse opgaven.

Men igen, så er ovenstående det udbredte scenarie, men det kan være forskelligt. I MediaMouse har vi f.eks. den regel omkring både fotos, billedmanipulationer, illustrationer, designs m.m., at hvis kunden har betalt for det, så er det også kundens produkt fuldt ud - både rettigheder m.m.
Jeg ved at nogen illustratorer og designere kører med en 2-trins prisstruktur, ment på den måde at man som kunde kan vælge at få lavet en illustration eller et design til en given pris, med det "men" at vedkommende beholder rettighederne til at benytte det efterfølgende. Eller man kan få udført det eksklusivt hvorved at man som kunde overtager alle rettighederne, men prisen derved også bliver en del højere.

Lidt i samme stil, som hvis man køber en template eller et billede fra en af de store sites som sælger den salgs; Du kan købe det med eneret på at benytte det, eller du kan betale en betydeligt lavere pris og så leve med at andre måske også bruger det.

Bottom line; Hvis I ikke har aftalt andet med designeren, så må designeren som udgangspunkt godt bruge det i andre sammenhænge. Vi kan så begynde at diskutere om det er etisk korrekt at gøre uden Jeres accept.

/Jesper

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 17:42

Vi har for nylig brugt 2 designere, begge har udviklet noget specielt til os..

Den ene nævnte selv, at der var to priser, hvor vi valgte at betale mere og få rettigheden over det.. Men jeg har ikke fået det på skrift andet end i en mail.. men det er vel ok ikke?

Den anden har jeg ikke snakket med om det, jeg gik bare ud fra, at når det blev lavet specielt til vores formål og vi betalte for dette - ja. så var det også vores.. Kan se at denne har brugt det som reference på sin hjemmeside nu - det er måske lidt sippet, men synes måske bare, det var mest naturligt, hvis personen spurgte os først, om det er ok.
Vi har ikke fået fremstillet produkterne med dette design endnu, så vi har selvfølgelig ikke lyst til, at en konkurrent skal kunne se designs på pågældende hjemmeside før vi har dem klar - tænk hvis nogen brugte samme ideer..
På den anden side er det selvfølgelig lidt usandsynligt at en konkurrent netop ville klikke ind på lige dén designers hjemmeside, så det går jo nok.
Og jeg tror nu ikke at den designer ville "snyde" os på nogen måde.

Men kan da høre at vi fremover skal sørge for at få det skriftligt.

Tak for info :-)

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 18:00

Hej Nina.

Som sagt, har du ikke rigtigt så meget at komme efter - selv med en aftale om eksklusivitet, ville jeg stadig mene at designeren havde ret til at bruge hans arbejde som reference, med mindre andet aftalt skriftligt. Jeg har kun én kunde, hvor dette er en del af kontrakten. Det hører sig særhederne til.

Til gengæld tror jeg sagtens du kan kontakte vedkommende og spørge, om han ikke vil være sød at vente med at putte det på sin side, til I har launchet produktet.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:12

Lone S. Hansen:

Som sagt, har du ikke rigtigt så meget at komme efter - selv med en aftale om eksklusivitet, ville jeg stadig mene at designeren havde ret til at bruge hans arbejde som reference, med mindre andet aftalt skriftligt. Jeg har kun én kunde, hvor dette er en del af kontrakten. Det hører sig særhederne til.

Til gengæld tror jeg sagtens du kan kontakte vedkommende og spørge, om han ikke vil være sød at vente med at putte det på sin side, til I har launchet produktet.

Ja, det tror jeg heller ikke er noget problem, og personen må skam gerne bruge os som reference frem over - det overraskede mig bare, da det gik op for mig, at det egentligt ikke er 100 % vores design, så blev lige nød til at få styr på, hvordan reglerne egentligt er :-)

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 00:17

ok så kom der lige lidt ekstra spørgsmål..

Hvad så når designeren bruger ikke bare designet, men viser selve måden det er sat op på, på vores emballage - altså de forslag vi har fulgt ang. farvevalg, forslag til opsætning på bestemte poser osv.

Og når vi har valgt at kalde designet et navn vi selv har fundet på, både på produkter og andre steder på hjemmesiden - og designeren kalder det samme navn, viser billeder osv. på hjemmeside/faceboook gruppe, uden at refere tilos? Er det også ok?
Så det altså ikke bare er selve designet, men også vores produkt som bliver vist (ikke foto, men grafik)

Hvis vi fx. laver tape med tryk for en kunde, kunne jeg ikke finde på, at bruge det som eksempel på vores hjemmeside, uden at spørge kunden om det var ok.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 01:31

Jakodan:

ok så kom der lige lidt ekstra spørgsmål..

Hvad så når designeren bruger ikke bare designet, men viser selve måden det er sat op på, på vores emballage - altså de forslag vi har fulgt ang. farvevalg, forslag til opsætning på bestemte poser osv.

Og når vi har valgt at kalde designet et navn vi selv har fundet på, både på produkter og andre steder på hjemmesiden - og designeren kalder det samme navn, viser billeder osv. på hjemmeside/faceboook gruppe, uden at refere tilos? Er det også ok?
Så det altså ikke bare er selve designet, men også vores produkt som bliver vist (ikke foto, men grafik)

Hvis vi fx. laver tape med tryk for en kunde, kunne jeg ikke finde på, at bruge det som eksempel på vores hjemmeside, uden at spørge kunden om det var ok.

Hej Nina.

Vedkommende må som sagt, gøre hvad de vil med det design de har lavet til jer, så længe han/hun fortsat har rettighederne.
Langt de fleste designere, er dog flinke nok til ikke at sælge tingene videre bagefter - især hvis kunden ikke var klar over, at de ikke medkøbte rettighederne.

Hvis jeg havde lavet et design for en kunde, jeg var stolt af - og det var blevet sat op på forskellige måder, jeg synes så fedt ud - så ville jeg også, uden at tøve lægge det på min hjemmeside (hvis jeg ellers var typen, der fik opdateret min hjemmeside).

Jeg er én gang - af omveje - blevet kontaktet af en fyr, der sagde at han vidste at én af mine faste kunder faktisk var lidt ked af, at jeg ikke blot lagde ting jeg lavede for kunden ud på mit website - men også på eksempelvis Tegnebordet. Herefter fjernede jeg dem selvfølgelig med det samme (og lægger nu ikke længere tegninger, jeg laver for kunder på Tegnebordet) - jeg viste dem bare frem, fordi jeg var stolt af dem og havde ikke tænkt over, at de ikke synes det var fedt.
Faktisk var jeg ret ked af, at der gik så længe inden jeg fik det at vide - og at de ikke bare havde sagt det til mig. Jeg havde åbenbart trådt dem over tæerne, men var totalt uvidende herom - og det synes jeg er ærgeligt.

Jeg synes, at du skal kontakte din designer og helt stille og roligt, på et menneskeligt plan, fortælle at du er lidt ked af, at tingene bliver vist frem på den måde og få en snak med vedkommende om, hvordan I begge kan blive glade. Jeg er 99% sikker på at han/hun kun viser det frem, fordi han/hun er stolt af arbejdet.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)