ok så kom der lige lidt ekstra spørgsmål..
Hvad så når designeren bruger ikke bare designet, men viser selve måden det er sat op på, på vores emballage - altså de forslag vi har fulgt ang. farvevalg, forslag til opsætning på bestemte poser osv.
Og når vi har valgt at kalde designet et navn vi selv har fundet på, både på produkter og andre steder på hjemmesiden - og designeren kalder det samme navn, viser billeder osv. på hjemmeside/faceboook gruppe, uden at refere tilos? Er det også ok?
Så det altså ikke bare er selve designet, men også vores produkt som bliver vist (ikke foto, men grafik)
Hvis vi fx. laver tape med tryk for en kunde, kunne jeg ikke finde på, at bruge det som eksempel på vores hjemmeside, uden at spørge kunden om det var ok.
Hej Nina.
Vedkommende må som sagt, gøre hvad de vil med det design de har lavet til jer, så længe han/hun fortsat har rettighederne.
Langt de fleste designere, er dog flinke nok til ikke at sælge tingene videre bagefter - især hvis kunden ikke var klar over, at de ikke medkøbte rettighederne.
Hvis jeg havde lavet et design for en kunde, jeg var stolt af - og det var blevet sat op på forskellige måder, jeg synes så fedt ud - så ville jeg også, uden at tøve lægge det på min hjemmeside (hvis jeg ellers var typen, der fik opdateret min hjemmeside).
Jeg er én gang - af omveje - blevet kontaktet af en fyr, der sagde at han vidste at én af mine faste kunder faktisk var lidt ked af, at jeg ikke blot lagde ting jeg lavede for kunden ud på mit website - men også på eksempelvis Tegnebordet. Herefter fjernede jeg dem selvfølgelig med det samme (og lægger nu ikke længere tegninger, jeg laver for kunder på Tegnebordet) - jeg viste dem bare frem, fordi jeg var stolt af dem og havde ikke tænkt over, at de ikke synes det var fedt.
Faktisk var jeg ret ked af, at der gik så længe inden jeg fik det at vide - og at de ikke bare havde sagt det til mig. Jeg havde åbenbart trådt dem over tæerne, men var totalt uvidende herom - og det synes jeg er ærgeligt.
Jeg synes, at du skal kontakte din designer og helt stille og roligt, på et menneskeligt plan, fortælle at du er lidt ked af, at tingene bliver vist frem på den måde og få en snak med vedkommende om, hvordan I begge kan blive glade. Jeg er 99% sikker på at han/hun kun viser det frem, fordi han/hun er stolt af arbejdet.