Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skaffer man sponsorer?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

jeg hjælper til på en lille højskole (Højskolen for Pensionister) og da kommunen har skåret kraftigt i budgetterne så skal der jo skrues op for skolens egenindtjening. Da de nye kurser først kan give indtægt i næste skoleår så kigger vi på alternative muligheder. En af de ting jeg har tænkt på er at prøve at finde sponsorer til Højskolen. De kunne så blive nævnt på vores hjemmeside samt fx i kursuskataloget.

Men hvordan griber man det an at finde, kontakte og ikke mindst overbevise sponsorer om at støtte højskolen? Det er jo nok noget vi skal ordne selv da vores økonomi ikke lige er til at hyre flere medarbejdere ind :)

Er der nogle Aminoer med gode råd, måske med erfaring med at skaffe sponsorer?

mvh
jesper

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper,

Det er et prisværdigt initiativ, du har taget.

Først og fremmest er det vel et spørgsmål om at sætte sig ned og tænke grundigt over, hvem der kan have glæde af at sponsere sådan et projekt. Pensionister er en købedygtig målgruppe og den er desuden ret stor i forhold til befolkningen generelt. Så der må være en hel del, der kan have glæde af at sponsere det.

Hvad med udbydere af ferierejser til ældre over 65, modetøj til ældre, Ældresagen, høreapparat-klinikker, optikere etc. Der er mange, der kan have glæde af et sponsorat.

Herefter gælder det om, at finde ud af, hvordan disse sponsorer tilgodeses mest muligt. Altså hvad får de for deres penge og hvordan eksponeres de for de ældre. Husk at ældre ikke bruger hjemmesider så meget, så der skal nok også noget marketing i den virkelige verden til. Laver i tryksager, så få sponsorernes navne med. Er der flere steder, hvor de kan få eksponering for pengene?

Med hensyn til at kontakte dem, så skal det ske per tlf eller direkte opsøgende kontakt. Bed om at tale med den marketingansvarlige og sælg dem ideen. Indhent tilladelse til at sende mere info per email og følg op senest 2 dage efter, mens vedkommende stadig har det i frisk erindring.

Held og lykke med projektet.

Flemming

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

I forlængelse af Flemmings glimrende indlæg vil jeg tilføje:

1. Gør jer helt klart, hvor langt I vil gå med til at profilere eventuelle sponsorer uden at kompromittere højskolens værdier og evt. også vedtægterne.
Når I har det på plads, har I samtidig sat en helt klar grænse for, hvad sponsorerne kan kræve. Hvis I ikke laver det stykke arbejde på forhånd, så kommer I nemt til at begive jer ud på en endeløs glidebane.

2. Del jeres sponsorater op i forskellige "sponsorgrupper". Et sponsorat til kr. 5000 skal tilbyde nogle andre og mindre fordele end et sponsorat til kr.15.000 og så fremdeles. Beskriv de enkelte sponsorpakker grundigt og beskriv fordelene ved den enkelte sponsorpakke grundigt.

3. Sæt jer grundigt ind i reglerne om sponsorater, så I kan rådgive jeres potentielle sponsorer om, hvordan de skal forholde sig regnskabs- og bogføringsmæssigt til et sponsorat. Jeg har selv arbejdet med sponsorater i forhold til nogle få events og her var flere sponsoremner i tvivl om, hvordan de skulle forholde sig. Få evt. jeres revisor til at undersøge sagen, så I allerede i forbindelse med "salgsprocessen" kan forklare, hvordan det enkelte sponsoremne skal forholde sig.

4. Som Flemming er inde på, så er virksomheder og organisationer, der henvender sig til jeres målgruppe, oplagte sponsorer. Men I jeres lokalområde er der med garanti også både virksomheder og enkeltpersoner, der føler et ansvar for at bevare højskolen. Så omtale i medierne og direkte kontakt til de lokale virksomheder kan sikkert skabe interesse for sagen.

5. Sørg for at lave en klokkeklar kontrakt, der tydeligt beskriver ansvar og pligter for både jer og sponsor. Det skal I have en advokat til at hjælpe jer med.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 

Hej igen

jesperFG:
De kunne så blive nævnt på vores hjemmeside samt fx i kursuskataloget.


HOPSAN - glemte at kommentere dette!
Det er altså ikke nok at tilbyde en sponsor at blive nævnt på jeres hjemmeside og i kursuskataloget. Der skal andre og mere kreative tanker til - i hvert fald hvis I går efter større sponsorater. Det vil jeg iøvrigt anbefale jer at gøre. Min erfaring er, at arbejdet er stort set det samme om det er et sponsorat til kr. 2.000 eller et til kr. 40.000, der er tale om.

Men I må da også have andre muligheder for eksponering af sponsoren end en gnaldet annonce i jeres kursuskatalog og en bannerannonce på jeres website. Kan I tilbyde samarbejde om kurser (hvor sponsoren får eksponering på en sober måde) eller kan højskolens værelsesfløje eller undervisningslokaler opkaldes efter sponsorer. Kunne jeres auditorium f.eks omdøbes til Resound Auditoriet.
Det er sådan nogle tanker I skal ind på, hvis I ønsker nogle store sponsorater.

Endelig kan I jo også tænke på andre former for sponsorater, dvs. i form af naturalier, undervisningsmaterialer mv.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Flemming og Bertil for jeres gode kommentarer. Det er jo et lidt ukendt område jeg bevæger mig ind på her. Jeg kan godt se at vi skal prøve at tænke godt på hvad man kan tilbyde evt. sponsorer for deres penge. Nu er det en meget lille højskole så der er jo nok grænser for hvad vi kan tilbyde, men det må vi jo prøve at vride hjernen omkring. :)

Jesper

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 283
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Har i prøvet om der er opbakning hos det lokale erhvers liv, at de enten donere penge / ydelse / varer. I kunne så med lokalpressens hjælp lave en åben hus dag, hvor i holder en auktion over de donerede varer / ydelser, min erfaring er at specielt lokale kunstnere er meget interesseret i at støtte en sådan dag og donere et eller andet til en auktion. Kan man få involveret lokalsamfundet i opgaven med at støtte, kan man indsamle en stor del penge.

Venlig hilsen Kim Johansen

www.visam.dk

Fra Gjøl
Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Først og fremmest synes jeg, I skal skifte navn. Ordet pensionist lugter lidt af stillesidning, beskyttede boliger og stramajsyning. Ikke just det image, man gerne vil forbindes med, hvis man er en aktiv person i f.eks. 60'erne eller 70'erne.

Mht. sponsorater, så tror jeg ikke, det vil give det store, men tager i kontakt til jeres bank og andre virksomheder i jeres netværk, kan der måske falde en smule af. Jeg er f.eks. med i en forening, der har fået omkring 13.000 kr. på et år gennem en sponsoraftale med vores bank. Deri indgik, at vi uddelte kalendere i lokalområdet; noget, vi fik 5000 kr. for. Det er nok noget i den retning, I skal have fat i.

Har I overvejet at søge fonde, eller at starte en lokal indsamling til fordel for højskolen?

kh

Kristian

 

 

 

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

egmont højskolen tjener kassen på spassere fordi sponsrere giver til godt formål. Så højskole for pensionister burde være ok også. Måske tag en tur op til egmont få en snak med forstander Ole Laut og hør om han kan give jer gode råd.

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

absolut nyt navn ja, god idé.

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

SimonTHK:
egmont højskolen tjener kassen på spassere

Du har en pæn måde at omtale andre mennesker på...Tongue Tied

 

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)