Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min søster = iværksætter

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en søster der gerne vil have et firma, butik eller andet selvstændigt/iværksætter.

Problemet er at hun har taget en social og sundheds hjælper udd og jeg personligt mener IKKE at hun er klar på at kunne administrere noget økonomisk.

Tilmed er hun ikke vildt skoleglad, men jeg mener det skal kræves af hende. Er her nogen der aner hvad en god nem udd ku være for at få lidt indblik ind i nogle af de ting hun mangler. Det SKAL være nemt, men hun SKAL lære om økonomi, måske ledelse og marketing evt

det man skal kunne som selvstændig.

Tak

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 09:57
Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 10:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min første tanke efter jeg læste dit indlæg; "Hmm, det skal han da ikke blande sig i?"

Hvis hun virkelig brænder for at blive selvstændig, så behøves hun ingen uddannelse, det skal hun nok finde ud af hen af vejen, det er benhårdt arbejde om du har uddannelse eller ikke. Desuden hvis hun har spørgsmål, så er amino jo et fint sted at spørge / søge efter svar.

Du skriver at hun ikke er klar til at kunne administere økonomi, hvad bygger du det på? Har hun "dumme" gæld? Med dumme gæld mener jeg en masse hurtig lån, en kassekredit der presset eller ligende.

Hvis hun har det, så kan det godt være du har ret, men det vil en uddannelse ikke ændre på, det er noget der skal modnes væk.

Så jeg synes bare hun skal kaste sig ud i det, har hun problemer, så kan hun jo spørge dig eller os her på amino om hjælp.

Mads Madsen

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 10:03

Hvis hun har stor nok erfaring med de marked hun gerne vil arbejde på og ved noget om hendes produkt - og IKKE MINDST hendes kunder, ja så ser jeg ingen grund til hun død-og-pinde skal vide ret meget om driftøkonomi. Jeg personligt ved noget, men betaler mig fra at få lavet regnskab, skat, moms osv. Det koster mig ca. 4000kr om året og jeg sover trygt og godt + spare en masse tid.

Ledelse? tja... det er sgu svært at uddanne sig til - det vil jeg mene er 80% personlighed. Selvfølgelig er der nogle værkstøjer man kan benytte, men virker for mig lidt overkill at vide en mase om ledelse for at komme i gang - det sælger ingen produkter til ens kunder. Hun skal nok heller ikke lede 10-15 mand lige det første lange stykke tid så vent da med dette.

ro på - viljen er det vigtigste!

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 10:11

Hej

Vil din søster være selvstændig så burde du, som en god bror støtte hende frem for at stoppe hende. Du har ingen ret til at blande dig i hendes økonimi, uanset om hun har lånt penge af dig eller jeres forælder. Om hun roder rundt med mange smålån (hurtiglån) må være hendes eget problem, med deraf evt. følgende forhindringer for at kunne få større lån eller en kassekredit.

Vil hun starte op så hjælp hende, med kontakter, viden, grosister, og alt muligt andet information, måske vise vejen til et iværksætterkursus.

Venligst

René Buch

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 242
Fra  Unique Play Skrevet kl. 10:12

:)

Jeg vil som de andre i tråden også sige at vil hun, så sidder amino klar til at give gode råd, hvis hun vælter ind i noget hun er i tvivl om. Jeg havde selv ingen viden om skat, moms el. lign. da jeg startede, og jeg har lært det via amino og forskellige websites, samt bøger på biblioteket, hvor man kan se hvordan man gør det forskellige. Jeg synes ikke uddannelse skal stå i vejen hvis det ikke decideret er det man vil - For hun vil måske køre træt i det, fordi hun ikke tror det er vejen frem. Med et smil og nysgerrighed kan man nå langt. Jeg selv går på HHX for at lære lidt regnskab og marketing, men vil sige 

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 10:16

vi kan også sætte det op således:

Hun er min søster

Vores forældre har en virksomhed

Vi vil gerne overtage virksomheden sammen, det kan vi godt for vi fungerer godt sammen.

Jeg kender min søster 300% hun kan arb hårdt for noget hun vil, men bare manglen i den økonomiske viden og håndværksmæssige gøren (virksomheden kræver håndværk) vil det automatisk være mig der skal "oplære" hende. Mig der skal lave hjemmesider, opdatere hjemmesider, det håndværksmæssige, lave el, flytte tunge ting, og økonomiske, lave det softwaremæssige på computere der går i kage, der vil konstant være et pres på mine skuldre fra en som rigtig gerne vil men ikke har kompetencerne. Jeg skal sku også bruge tid på at sætte mig ind i et regnskab eller alt og det bliver mig, medmindre jeg vil andet.

Størstedelen af firmaer som er overtaget af børn går i ged. Det skal det ikke denne gang.

Så lad os sige at jeg kræver hun får et større indblik i økonomi, ledelse eller håndværk for at jeg vil have et samarbejde med hende, det er vel meget fair? Det jo ikke lige nu vi skal overtage.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 10:21

Det skrev du jo ikke i dit første indlæg at i skal overtage en forretning sammen, det er jo en helt anden sag.

Som du lige pt. stiller det op, ja så er du bedre tjen med at ansætte folk med den rette baggrund, frem for at dele forretningen med din søster.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 10:24

nej det skrev jeg ikke, og kan udmærket se jeg ikke skal blande mig hvis selv hun ville noget :D

Pt. er min overbeviste vurdering at hun ikke ville kunne køre virksomheden alene, men det kan jeg. Derfor kræver jeg det, og jeg syntes AMU faktisk ser fantastisk ud til det formål.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 10:25

Hej

Jeg vil sige at jeg er enig med de fleste om at har man viljen, ideen, energien og en smule fornuft, så kan det ikke gå helt galt, man skal bare ikke slå større brød op end man kan bage.

Så er hun generelt et ansvarsfuldt menneske, godt styr på sin tilværelse, så skal hun da springe ud i det hvis det er det at hun føler for. Du kan uddanne dig selv hele livet, men ofte er de mest lærerige erfaringer dem man får af livet og de valg at man tager. Hvis hun skal drive forretning, skal hun bare på længere sigt outsource det som ikke interesserer hende og bruge sin energi på hendes succes.

Problemet for iværksættere er ofte, at de af angst for at bruge lidt penge sætter sig selv på hele arbejdsbyrden, og på den måde gør livet  surt og dræner sig selv for al konstruktiv energi, så de til sidst må kaste håndklæden i ringen. De penge lidt bogføring og regnskab kunne koste hos en professionel, kunne tjenes mange gange ind ved at man kan koncentrere sig om det at man er god til.

Så jeg synes at din bekymring for hende er rørende, men lidt overdrevet. Støt hende i stedet

Hilsen Anne

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)