Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler - gul plade bil

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er en af dem der er så "heldig" at eje en gul plade bil fra før 1998, dvs at jeg indtil nu har kunne undgå at betale privatbenyttelsesafgift, men det har regeringen netop ændret + vægtafgiften stiger. Bilen er registreret privat men bruges næsten udelukket til firmakørsel. Mit spørgsmål er så nu om det ikke kan betale sig for mig, at flytte bilen over i firmaet (enkeltmandsfirma)? Er der nogle regler/afgifter jeg skal være opmærksom på? Den vil så ikke blive benyttet privat. Er det tilladt at lade andre køre den når det er i firma regi (ex. må min kæreste køre i den hvis han skal hente noget til firmaet?)

/Karina

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:52

Nu er det ikke endeligt vedtaget, så det kan nå at blive lavet om endnu hvis det er.

Angående misundelsesafgiften, så kan du slippe med halv afgift da du også anvender bilen erhvervsmæssigt, så allerede der er der lidt penge at spare.

Og hvis du kører en masse firmakørsel i bilen, så får du vel også en masse kørepenge ud af det - Satsen er i 2009 3,65 kr. pr. km indtil 20.000 km om året og derefter en lavere sats.

Så jeg ville regne lidt på hvad du får mest ud af, at få kørepengene skattefrit, kaldet skattefri kørselsgodtgørelse fra firmaet, eller om det kan betale sig at have bilen i firmaet og så ikke anvende den privat.

Umiddelbart vil jeg tro at det smarteste er at beholde den privat og så udbetale kørepenge.

Hvis du "smider" bilen over i firmaet og kun har den ene bil i husstanden vil jeg formode at SKAT vil kunne finde på at beskatte dig af fri bil, da de så ganske automatisk mener at du anvender bilen privat...

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:05

Jeg er helt enig i betragtningerne Anders. Alternativet kunne så også være at man udskifter bilen til en nyere bil.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:26

Tak for svar!

Hvis man bruger bilen både privat og erhverv, skal man så kunne dokumentere den del man har kørt erhversmæssigt?

Mht beskatning af fri bil, så findes der en anden bil i husstanden så det burde ikke være et problem.

Hvis jeg vælger at få den over i firmaet er det så kun mig der må køre i den?

Mvh

Karina

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:57

Ja det skal du sådan set kunne. Spec.kravene til et kørselsregnskab omfatter den erhvervsmæssige kørsel, og det har jo betydning for det fradrag opgjort ud fra statens takster som man kan fratrække.

Hvis husstanden består af mere end 1 person og begge har kørekort så kan det faktisk godt være et problem i forhold til fri bil. Andre må godt køre i bilen hvis de kører i virksomhedens tjeneste.

Men hvad kører bilen om året og hvad laver virksomheden ?   

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:14

Skattekonsulenterne:
Hvis husstanden består af mere end 1 person og begge har kørekort så kan det faktisk godt være et problem i forhold til fri bil

Også når der i husstanden er en bil foruden den omtalte?

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ifølge spørgsmålet tale om en enkeltmandsvirksomhed (selvstændig erhvervsdrivende). Mig bekendt optræder (skatte)begrebet "fri bil" først, hvis den selvstændige lader virksomheden (og bilen) indgå i Virksomhedsordningen, og lader sig beskatte efter disse regler.

En selvstændig kan eje sin bil personligt, eller skyde den ind i virksomheden (som er personligt ejet). Går man ikke ikke ind i Virksomhedordningen er der to muligheder for at udregne skattefradraget for den erhvervsmæssige kørsel uanset ejerforholdet:

Statens satser: 3,56 (2009) op til 20000 km
eller
Faktiske udgifter: ErhvervsProcent-andel iflg. kørebog

Eller er der noget jeg har overset her?

Der er ligeledes momsfradrag for alle driftsomkostningerne (altså dem, der er moms på!) på en "blandet bil" uanset ejerforholdet....altså om den selvstændige personligt er registreret som ejer bilen eller om den selvstændiges virksomhed står som ejer. 

/ Andreas

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:40

Andreas Stahlberg:
Eller er der noget jeg har overset her?

Nej!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:17

Nej for det er jo rigtigt. Her er betegnelsen "fri bil" nok mere anvendt i flæng. Men udover at man kan sige at beløbsstørrelserne ikke er de samme ved anvendelse af de 3 principper, fri bil, faktiske udgifter og skattefri godtgørelse, så er det samme problemstiling; Uanset om man ønsker at kunne komme  igennem med et synspunkt om at bilen kun anvendes erhvervsmæssigt, for at undgå beskatning af fri bil i relation til virksomhedsordningen, eller det handler om at få blåstemplet en vis erhvervsmæssig andel af kørslen så falder man tilbage på kravet om kørselsregnskab eller lignende form for specifikation.

Og ja - Det kan faktisk godt være et problem at få bilen godkendt som værende 100% erhvervsmæssig, selvom husstanden har en bil ved siden af, og der ikke foreligger et skudsikkert kilometerregnskab, eller anden dokumentation for at den foretagne kørsel udelukkende har været erhvervsmæssig. Det er nok også de færreste der med god samvittighed kan sige at de aldrig har brugt bilen privat. Et typisk spørgsmål fra Skat: hvad kører I i når den anden bil er til reparation.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 14:55

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)