Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjemme-PC

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har haft et enkelmandsfirma nogle år og min revisor havde fortalt mig at hvis jeg skal købe en computer, printer, internet forbindelse osv det var kun muligt at trække det hele beløb fra i gennem firmaet, hvis man kunne vise at de kun var brugt til firmaet. Det havde jeg gjort og det er også det også virker rimeligt at 100 % kan trækkes fra hvis det er 100 % brugt til firmaet.

Men ... jeg har for nylig stiftet et ApS, hvor både mig og min kone er lønmodtager i firmaet og jeg kan forstå at reglerne er lidt anderledes. Min kone arbejder hjem fra og har brug for en computer derhjemme for at lave hendes opgaver.  Vi vil helst ikke have to computer stående der hjemme (en til virksomhed og en til privat). Computeren skal bruges til både firmaet og privat.

Jeg har prøvet at finde ud på Skats webside om firmaet kan købe den computer til min kone, selvom den også skal bruges privat brug derhjemme og om det hele beløb kan trækkes fra i gennem firmaet. Jeg har fundet mig frem til disse to afsnitter:

Forskudsskatten 2009 - Personalegoder, der ikke beskattes - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130739&vId=202129&i=12#i130739

Computer eller en parkeringsplads, som din arbejdsgiver har stillet til rådighed i forbindelse med dit arbejde. Arbejdsgiverbetalt datakommunikation i forbindelse med en hjemmearbejdsplads. Det er dog en betingelse, at du via forbindelsen kan få adgang til arbejdsgiverens interne netværk. 

A.B.1.9.13 Pc og arbejdsgiverbetalt datakommunikation - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103976&vId=202190&search=A.B.1.9.13

Betingelserne for skattefrihed er i henhold til LL § 16, stk. 12 følgende:

• 1. pc'en med tilbehør skal være stillet til rådighed til brug ved arbejdet. Der skal således være en erhvervsmæssig begrundelse for at give medarbejderne et tilbud om en pc til brug i hjemmet
  • 2. medarbejdernes private benyttelse af pc'erne skal være helt eller delvist vederlagsfri
  • 3. medarbejderen skal have stillet pc'en til rådighed. Betingelsen indebærer, at der i ordningen skal indgå elementer af arbejdsgiverfinansiering og/eller arbejdsgiverrisiko.

MEN .... så har jeg læst følgende på DRs website

DR Ny medieskat rammer undervisningen - http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/03/07/231243.htm

Det er en del af regeringens skatttereform, at man skal beskattes af  5000 kroner om året, hvis man har en arbejdsgiverbetalt computer i hjemmet.

og fra Skats webisde:

Forudskatten 2009 - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130749&i=22#i130749

Hvis du betaler din arbejdsgiver for at få stillet en computer med tilbehør til rådighed, kan du fradrage udgiften i din skattepligtige indkomst, dog højst 3.500 kr. Fradraget er betinget af, at din arbejdsgiver betaler mindst 25 procent af udgifterne til computeren med tilbehør.

Jeg vil meget gerne høre, hvad andre gøre:

• 1. Køb computeren igennem firmaet og bruger den som hjemme pc
  • 2. Køb computeren, som lønmodtager sammen med firmaet og fradrage udgiften
  • 3. Køb computeren privat
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:49

Du har jo sådan set selv fundet svaret:

-

ITZ:

Computer eller en parkeringsplads, som din arbejdsgiver har stillet til rådighed i forbindelse med dit arbejde. Arbejdsgiverbetalt datakommunikation i forbindelse med en hjemmearbejdsplads. Det er dog en betingelse, at du via forbindelsen kan få adgang til arbejdsgiverens interne netværk. 

A.B.1.9.13 Pc og arbejdsgiverbetalt datakommunikation - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103976&vId=202190&search=A.B.1.9.13

Betingelserne for skattefrihed er i henhold til LL § 16, stk. 12 følgende:

• 1. pc'en med tilbehør skal være stillet til rådighed til brug ved arbejdet. Der skal således være en erhvervsmæssig begrundelse for at give medarbejderne et tilbud om en pc til brug i hjemmet
  • 2. medarbejdernes private benyttelse af pc'erne skal være helt eller delvist vederlagsfri
  • 3. medarbejderen skal have stillet pc'en til rådighed. Betingelsen indebærer, at der i ordningen skal indgå elementer af arbejdsgiverfinansiering og/eller arbejdsgiverrisiko.

MEN .... så har jeg læst følgende på DRs website

DR Ny medieskat rammer undervisningen - http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/03/07/231243.htm

Det er en del af regeringens skatttereform, at man skal beskattes af  5000 kroner om året, hvis man har en arbejdsgiverbetalt computer i hjemmet.

og fra Skats webisde:

.

Jeg vil meget gerne høre, hvad andre gøre:

• 1. Køb computeren igennem firmaet og bruger den som hjemme pc
  • 2. Køb computeren, som lønmodtager sammen med firmaet og fradrage udgiften
  • 3. Køb computeren privat

Det afgørende er at du har et behov for at bruge pc'en privat, at det er arbejdsgiverens (selskabets) ejendom og at du har adgang til selskabets interne netværk. Er det computeren der er selskabets interne netværk ja så har du adgang. Ellers har du det måske via en server-løsning.

De gamle pc-ordninger var kendetegnet ved at medarbejderen skulle lægge en egenbetaling og det satte man en stopper for. Derimod har man ikke sat en stopper for at  arbejdsgiveren stiller en pc til rådighed for medarbejderen, sålænge pc'en er arbejdsgiverens ejendom og risiko.

De 5.000 kr. dækker ikke kun fri pc men fri telefon, fri internet etc. Dvs. det er den grænse som idag er 3.000 kr. Bemærk at multimedieskatten slet ikke er fremsat eller vedtaget endnu. Indtil nu er det rene politiske budskaber, hvorom der dog tilsyneladende er flertal. Personligt syntes jeg egentlig ikke de 5.000 kr. kan angribes. Tænk på hvad den dækker (arbejdsgiver betalt telefon, bredbånd, computer og ikke mindst TV-licens).  Det man kunne håbe på er at der så samtidig bliver indført tilsvarende regler for selvstændigt erhvervsdrivende hvad der jo ikke er idag (selvom det gøres sådan i praksis). 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 13:22

Hej lige et opfølgende spørgsmål til Bent

Er det sådan, allerede i dag, at de 3.000 også dækker arbejdsgiverbetalt TV Licens?

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:34

Det gør de nemlig ikke og i og med at der ikke er tale om et gode som er nødvendigt i relation til arbejdet hedder det beskatning af den faktiske udgift i dag. Derved er det slet ikke tosset med den multimedie som mange, bl.a på Facebook, klager over.

Samtidig bliver det jo interessant at se om den også indbetatter og dækker udgifter som eks. kabeltv, kanal digital m.v. Det er svært at sige noget men vil i givet fald jo blot gøre det endnu mere interessant.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:46

Tak for det, så havde jeg også forstået det rigtigt, som det er lige nu, men det bliver da så spændende at se, hvad fremtiden bringer.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 16:21

Er vi sikre på at medieskatten kommer til at dække licensen også?

Jeg syntes så småt jeg begynder at løbe tør for mulighed for at komme til at betale penge til DR.

Jeg har ikke fjernsyn derhjemme, jeg har ingen radio, min mobil er så gammel en model at den ikke kan modtage hverken radio, tv eller surfe på nettet for den sags skyld og min computer er udelukkende en arbejdsstation.

Men mindsanten om DR ikke formår at få lagt sugerør i mine lommer alligevel Angry

Undskyld jeg lige blandede mig i denne tråd med et så irrelevant indslag.

Mvh Peder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:41

Ja det er der ihvertfald lagt op til. Men som sagt bliver det interessant at se om også diverse canal digital abonnementer mv. kommer til at gå ind over. Så skal der ihvertfald laves bruttolønsordninger, men dem vil de jo også fjerne. Lad os nu se. Big Smile  

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:57

Peder TakeTwo.dk:

............ og min computer er udelukkende en arbejdsstation.

Øh - er dette indlæg arbejdsrelateret? - og hvis ja, har du så været på internet-Cafe? Stick out tongue

Ej - jeg kunne ikke lade være. Syn's det lyder så trist. Intet fjernsyn, ingen radio, et oldtidsfund af en mobil - og ingen privat PC. Husk lidt fritid...

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 00:32

Espresso:

Peder TakeTwo.dk:

............ og min computer er udelukkende en arbejdsstation.

Øh - er dette indlæg arbejdsrelateret? - og hvis ja, har du så været på internet-Cafe? Stick out tongue

Ej - jeg kunne ikke lade være. Syn's det lyder så trist. Intet fjernsyn, ingen radio, et oldtidsfund af en mobil - og ingen privat PC. Husk lidt fritid...

Indlaeget er skrevet paa kontoret Big Smile (dette indlaeg er skrevet hjemme i sammen ombaering som jeg lige tjekker mails inden jeg gaar i seng, hvis der er nogen der spoerger om det er arbejdsrelateret, saa er det naturligvis fordi jeg sidder og linkbuilder Geeked)

Jeg husker skam fritid. Jeg har f.eks. en farlig masse social omgang med mennesker (hvilket man jo naesten er tvunget til naar man ikke kan taende for dummekassen), jeg laeser en del boeger, gaar i bio og meget mere af den slags. Der er ikke fordi jeg foeler at jeg har de 4 timer (som man normalt ville have brugt paa fjernsynet) ekstra i doegnet og har problemer med at fylde dem ud.

Lidt serioest, naar jeg saa endelig finden mig selv siddende foran et fjernsyn bliver jeg balstyrisk irriteret over hvor daarlig programmerne egentlig er; naar man foerst er vaendet fra amerikanske serier, talentkonkurrencer og reality shows saa er det meget meget svaert at bliver vaendet til igen! Og jeg er heller ikke nogen stor tilhaenger af reklamer, hvad er der saa tilbage?

Radio; naar jeg hoere de forskellige danske kanaler (sker engang i mellem paa kontoret) bliver jeg saa irriteret over musikudvalget at det forplanter sig som fysisk ubehag. Sidst vi havde en periode med p3 var i sommers hvor "Malene" sangen gik sit terrortogt over det danske rige, naar den kom paa krummede jeg bogstaveligttalt taer af ubehag og det var jo gerne en 8-10 gange om dagen. Hvilket jo giver urimelig meget stress og skaber et elendigt arbejdsmiljoe 8-10 * 3:30 minnutter om dagen, hver dag. Og det var blot for at naevne det vaerste fra den periode.

Mobil; den er saadan set bare et redskab i min hverdag og jeg har ikke noget behov for noget mere omsiggribende. Jeg har lang batterilevetid og det er hvad jeg har behov for.

Computer; er ogsaa blot et redskab.

Haaber det gav lidt indsigt i hvordan den primitive homo sapiens taenker og opfoere sig Stick out tongue

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:40

Peder TakeTwo.dk:

naar man foerst er vaendet fra amerikanske serier, talentkonkurrencer og reality shows saa er det meget meget svaert at bliver vaendet til igen! Og jeg er heller ikke nogen stor tilhaenger af reklamer, hvad er der saa tilbage?

Øgendahl & Klan = Klasse !

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)