Hej Alle, Jeg har netop læst Jyllandspostens hjemmeside, om en konsulent med eget ApS, som blev beskattet 100% fordi hans ApS ikke blev anset som "Rette indskomstmodtager" men derimod ham selv personligt. Nu er jeg blevet bange for at havne i samme "klemme" som ham. Jeg har lavet mit eget ApS hvor jeg er eneejer, og eneste ansatte. Jeg laver IT-programmering og har p.t. kun 2 kunder, hvoraf den ene køber 95 % af min tid. Der er ingen udgifter i selskabet, ud over min mobiltelefon. Spørgsmål: Risikerer jeg en dobbeltbeskatning, hvis jeg udbetaler hele overskuddet fra mit ApS til mig selv som løn. (Overskuddet er lig med indtægten i selskabet, da der jo ikke er nogen udgifter af betydning) ??? Jeg mener selv, at der ikke er noget problem, idet ApS'et jo ikke vil give overskud, og derfor ikke skal beskattes. Jeg kunne godt tænke mig at blive bekræftet i dette. Jeg kunne godt tænke mig at spare lidt penge op i selskabet. Kan dette overhovedet lade sig gøre i et ApS af min type ??? Håber at i kan hjælpe. Mvh Ole
|
Jeg har læst artiklen, som findes her: http://epn.dk/privat/article1625253.ece
Lige umiddelbart kan jeg slet ikke se sammenhængen mellem artiklen og din virksomhed. At du trækker hele overskuddet ud af virksomheden som løn (hvor du betaler a-skat, am-bidrag, feriepenge osv), kan jeg ikke se hvorfor du skulle blive dobbeltbeskattet.
Når man som konsulent/freelancer arbejder for en virksomhed, og virksomheden står for mere end 80% af ens omsætning over en periode på ca 2 år, kan du blive betragtet som lønmodtager hos denne virksomhed, der derved skal svare feriepenge, atp m.v. af din omsætning(løn). Jeg mener dog - er dog kun 95% sikker på dette - at dette kun gælder hvis du er selvstændig erhvervsdrivende, idet du jo betaler atp, feriepenge m.v. i dit ApS.
Mht at spare penge op i et ApS af din type (kender kun 1 type ApS ) ... jamen det kan du for så vidt godt. Hvad du ikke hæver i løn af overskuddet, bliver jo en øget egenkapital i virksomheden, og bliver kun beskattet med selskabsskatten. Du kan så give dig selv mere i løn på et senere tidspunkt, eller udbetale udbytte. Der er muligvis nogle skattetekniske fiduser og krav, som jeg intet begreb har om *kigger på Bent med et spørgende blik
*.
Lige nøjagtig mht den artikel i Jyllandsposten, kan jeg ikke gennemskue, hvorfor han er blevet beskattet både i virksomheden og personligt med over 100% - sagen ligger i Landsskatteretten, og resultatet og årsagen til Skat's grådighed står lidt hen i det uvisse for mig.