Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skat - "Rette indkomstmodtager"

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle, 

Jeg har netop læst Jyllandspostens hjemmeside, om en konsulent med eget ApS, som blev beskattet 100% fordi hans ApS ikke blev anset som "Rette indskomstmodtager" men derimod ham selv personligt.

Nu er jeg blevet bange for at havne i samme "klemme" som ham.

Jeg har lavet mit eget ApS hvor jeg er eneejer, og eneste ansatte. Jeg laver IT-programmering og har p.t. kun 2 kunder, hvoraf den ene køber 95 % af min tid. Der er ingen udgifter i selskabet, ud over min mobiltelefon.

Spørgsmål: Risikerer jeg en dobbeltbeskatning, hvis jeg udbetaler hele overskuddet fra mit ApS til mig selv som løn. (Overskuddet er lig med indtægten i selskabet, da der jo ikke er nogen udgifter af betydning) ???

Jeg mener selv, at der ikke er noget problem, idet ApS'et jo ikke vil give overskud, og derfor ikke skal beskattes. Jeg kunne godt tænke mig at blive bekræftet i dette.

Jeg kunne godt tænke mig at spare lidt penge op i selskabet. Kan dette overhovedet lade sig gøre i et ApS af min type ???

Håber at i kan hjælpe.

Mvh Ole

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:13

Jeg har læst artiklen, som findes her: http://epn.dk/privat/article1625253.ece

Lige umiddelbart kan jeg slet ikke se sammenhængen mellem artiklen og din virksomhed. At du trækker hele overskuddet ud af virksomheden som løn (hvor du betaler a-skat, am-bidrag, feriepenge osv), kan jeg ikke se hvorfor du skulle blive dobbeltbeskattet.

Når man som konsulent/freelancer arbejder for en virksomhed, og virksomheden står for mere end 80% af ens omsætning over en periode på ca 2 år, kan du blive betragtet som lønmodtager hos denne virksomhed, der derved skal svare feriepenge, atp m.v. af din omsætning(løn). Jeg mener dog - er dog kun 95% sikker på dette - at dette kun gælder hvis du er selvstændig erhvervsdrivende, idet du jo betaler atp, feriepenge m.v. i dit ApS.

Mht at spare penge op i et ApS af din type (kender kun 1 type ApS Smile) ... jamen det kan du for så vidt godt. Hvad du ikke hæver i løn af overskuddet, bliver jo en øget egenkapital i virksomheden, og bliver kun beskattet med selskabsskatten. Du kan så give dig selv mere i løn på et senere tidspunkt, eller udbetale udbytte. Der er muligvis nogle skattetekniske fiduser og krav, som jeg intet begreb har om *kigger på Bent med et spørgende blik Huh?*.

Lige nøjagtig mht den artikel i Jyllandsposten, kan jeg ikke gennemskue, hvorfor han er blevet beskattet både i virksomheden og personligt med over 100% - sagen ligger i Landsskatteretten, og resultatet og årsagen til Skat's grådighed står lidt hen i det uvisse for mig.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:33

SusanneK.nu

Tilmeldt 17. Dec 08
Skrevet kl. 20:46

Hej Susanne,

Mange tak for dit svar.

Jeg ved ikke om jeg er mere rolig, efter at have læst dit indlæg. Mit første indlæg var måske også lidt uheldigt formuleret, så jeg uddyber lige.

Min OPRINDELIGE plan var, som du selv foreslår, at UNDLADE at udbetale hele virksomhedens overskud som løn til mig selv. Faktisk ville jeg kun udbetale 1000 kr. til mig selv om måneden. (Jeg har en solid opsparing, og ingen gæld, samt en kone som tjener gode penge Smile ) Resten ville jeg spare op i selskabet, og måske på sigt købe en udlejningsejendom.

Selskabet har overhovedet ingen udgifter, idet der ikke er lokaler, varelager, biler, eller lignende. Hvis vi antager at selskabet har en indtægt på 35.000,- om måneden, og jeg udbetaler mig selv 1000,- kr pr måned, giver dette et et årligt overskud på (35.000-1.000) * 12 = 408.000.-

Disse beskattes så med 25%, hvilket betyder, at selskabet efter skat har et overskud på (408.000-102.000) = 306.000,- Dette overskud ville jeg lade blive stående i selskabet.

Selv villle jeg så have en personlig indkomst på 1.000*12 = 12.000,- (Så jeg må leve af lidt opsparing, samt "nasse" på konen Smile )

Så vidt så godt. Men så søgte jeg på internettet om "Rette indkomstmodtager", og så blev jeg lidt bleg om næbbet. Som jeg opfatter begrebet vil skattevæsenet nemlig sige, at JEG er rette indkomstmodtager. Derfor vil JEG blive beskattet af 35.000,- om måneden, selv om jeg rent faktisk har ladet pengene stå i selskabet.

På den måde vil jeg jo skulle betale 102.000,- i selskabsskat, samt 53% af 35.000, svarende til 18.500,- pr. måned, SELV OM jeg kun har udbetalt 1000,- til mig selv.

Har jeg helt misforstået begrebet "Rette indkomstmodtager" ??? (Er det slet ikke noget, som vedrører mig) ?

Det var derfor jeg ville udbetale det HELE til mig selv som løn, og ikke lade noget blive stående i selskabet.

Håber at tingene er blevet lidt klarere nu.

Mange hilsner fra Ole

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:00

Ja, se så er det et skatteteknisk spørgsmål, som jeg vil overlade til skatteeksperterne at svare på, for ville kun kunne svare delvist. Jeg er nemlig ret sikker på, at du ikke vil blive betragtet som "rette indkomstmodtager" på den ufede måde, men hvordan det hænger helt sammen er jeg i tvivl om. *hejser flaget og råber hurra for skatteeksperterne*

SusanneK.nu

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:41

Jeg vil så vælge at svare her da Oles problemstilling er mere enkelt.

Spørgsmålet er kort og godt. Kan de IT opgaver som Ole laver for de to kunder betragtes som erhvervsvirksomhed, hvorved han er berettiget til at udføre aktiviteten igennem et ApS, eller er der tale om lønmodtagerforhold hvor det derfor er Ole selv der er rette indkomsmodtager og skal beskattes.

Her skal man ned og kigge på aftaleforholdene. Hvem bærer den økonomiske risiko i forbindelse med arbejdets udførelse (udover risikoen for ikke at få honorar). Hvem afholder udgifter vedrørende arbejdets udførelse, kørsel, materialer, telefon m.v. Aflønning: Er der tale om en fast aflønning med feriepenge etc. eller taler vi ren timebetaling.

Fra de IT freelancere jeg er stødt på så hælder jeg nok mest til at Ole er erhvervsdrivende og derved kan ligge indtægterne ind i selskabet  som gjort.

Løntilbageholdenhed: Normalt går skattemyndighederne ikke ind og angriber løntilbageholdenhed, eller fordelingen mellem løn og udbytte. Men som bekendt så er skatten jo lavest op til grænsen for mellem- og topskatten, og i og med at pengene skal ud af selskabet på et tidspunkt er det alt andet lige en fordel at tage løn ud op til topskattegrænsen og derved minimere skatten af hver krone, set langsigtet.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:49

Bent...nu har jeg en del IT-konsulenter som kunder, der kunne tænkes at komme i disse problemer.

Som jeg læser dit indlæg, er det især aftaleforholdene, der skal gåes efter i sømmene.

Det er vel der risikoen ligger? Løntilbageholdenhed vel i betydelig mindre grad?

Tilmeldt 17. Dec 08
Skrevet kl. 21:51

Hej Bent,

Mange tak for dit svar. Nu er jeg lidt mere rolig.

Jeg kan dog mærke på min mave Tongue Tied , at jeg nok hellere må få et bindende tilsagn fra Skat på at jeg rent faktisk ER selvstædig erhvervsdrivende, og at det er korrekt at gøre, som jeg gør.

Jeg kan godt følge din tanke om løntilbageholdenhed, og jeg kan se, at der er lidt mre, som jeg skal have undersøgt her.

Hav en fortsat god dag.

Mange hilsner fra Ole

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:54

Helt enig Peter (og Ole). Jeg har selv haft et par tilfælde hvor nogle lå lige på kanten hvilket kom frem da de talte skattefri virksomhedsomdannelse. Det er dog min opfattelse at konsulentbranchen, herunder særligt IT nørderne har lidt lettere spil end de traditionelle erhverv da de arbejder meget på egen hånd og projektorienteret.

Det man gør i sådanne tvivlsituationer er at søge et bindende svar. Det gjorde jeg selv i sin tid inden jeg omdannede til ApS, fordi der måske kunne være tvivl i forhold mit arbejde for Skat & Råd kunderne, men ansvaret lå/ligger jo hos mig og derved var den på plads. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)