Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på debitorer i kontoplanen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg prøver lige at finde ud af hvor jeg skal placere tab på debitorer i den nye kontoplan jeg er ved at oprette.
Vi kører med drift/status i Summa Summarum 

Som jeg lige ser det, så må der være flere niveauer:

1) Debitorer med udeståender over betalingsfrist (skal den stå som en indtægt eller udgift?)

2) Debitorer til afskrivning (skal vel stå under afskrivninger, men som indtægt eller udgift.. eller noget helt tredie? )

Jeg ser jo tab som en UDGIFT, og derfor undrede det mig lidt at 'tab på debitorer' stod som en indtægt under omsætning i Summa's kontoplan... er der nogen logik i det?! :)

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen

Christian

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Tilmeldt 7. Mar 09
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 14:51

Hej Christian

Se følgende eksempel:

Eksempel
Du har solgt en vare til kr. 1.000 på kredit. Denne indtægt skal indregnes som følgende:
* Krediteres under omsætning i resultatopgørelsen.
* Debiteres under tilgodehavender i balancen.

Det viser sig senere, at du ikke får de kr. 1.000, hvorfor dette beløb skal reguleres tilbage:
* Beløbet skal derfor debiteres som "tab på debitorer" i resultatopgørelsen.
* Beløbet skal dernæst krediteres under aktiverne.

Umiddelbart vil jeg mene at Summa's kontoplan er korrekt. 

Besøg www.finando.dk

... Danmarks nye forum med spørgsmål og svar indenfor netop din økonomi. Har du spørgsmål vedrørende investering, pension, skat, finanskrisen eller den nye skattereform, så besøg www.finando.dk.

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 15:01

Ahh ja, det er sådan den hænger sammen! Tak! :) Det er lige en anelse for længe siden Erhvervsøkonomi og bogføring hehe :-)! Men godt at få det genopfrisket. Jeg har selvfølgelig beholdt Summas kontoplan, men undrede mig bare over tanken bagved :)

Tak! 

Mvh Christian

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)