Forbrugerrådet har lavet 15 råd om brug af Facebook. De 15 råd er her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/03/05/180731.htm?rss=true Nogle af dem er rigtig fine, men der er godt nok også nogle snerpede og direkte idiotiske råd imellem: F.eks.: Brug ikke dit fulde navn. Brug i stedet kun fornavn, eller undlad dit mellemnavn. Vil du være på den sikre side, så brug et alias fx et kælenavn.
Hvordan er det så lige, mine gamle klassekammerater skal finde mig? De ved s'gu da ikke at jeg kalder mig Fnullergøj nu, vel? Opgiv ikke dine kontaktinformationer fx adresse og telefonnummer på din profil.
Hvad er risikonen? Risikerer jeg, at der kommer en grim mand med en kølle, fordi han har læst, at jeg har banket ham i GeoChallenge? Eller endnu værre - måske bliver jeg kontaktet af en kunde...
Klag til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med Facebooks vilkår eller ikke får svar på din klage hos Facebook.
Nej, nej, nej. Gå din vej, hvis du er utilfreds med vilkårene. Klag til Datatilsynet, hvis du opdager noget ulovligt, og lad så de fine datatilsynere passe den seriøse del af deres arbejde.
Slet din Facebook profil.
Det var godt nok noget af et råd at give... Er det virkelig Forbrugerrådets opgave at forsøge at lukke et populært medie? - Well - Held og lykke, Forbrugerråd.
mvh Hans
|
He, jeg studsede også over de råd, som du fremhæver. De ved jo også godt selv, at det ikke altsammen er lige brugbart.
"Nogle råd begrænser selvfølgelig en del af hele Facebook-idéen", skriver de selv i deres indledning. No shit, Sherlock!
Hvis jeg skulle udgive min egen private version af en guide ville den bestå af noget i retning af følgende to punkter:
1) Skriv eller læg intet på Facebook, som du ville få problemer ved at skrive eller sætte op på en opslagstavle i den lokale brugs.
2) Sæt dine indstillinger for Privacy, som det passer bedst til dig. Brug f.eks. denne guide til privatliv på Facebook fra Lars Bamgaard Nielsen på Nettendenser.dk.
3) Tænk dig om, før du klikker på ting. Ganske på resten af nettet og i mails i din inbox.