Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejseselskab - råd og faldgruber

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 04:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er to der kigger på muligheden for at lave et lille rejseselskab. Det vil sige "kigger" er nok en underdrivelse, eftersom vi allerede så småt er i gang med at lave uskrevne aftaler på den konkrete destination. Vi er ret besluttede på at give projektet en chance.

Kort fortalt så handler det om en østeuropæisk storby, hvor vi vil tilbyder hotel/aktivitetspakke.Transporten vil blive henlagt til eksternt rutefly.
Kunderne kan dog også vælge kør-selv, hvis det skulle være et ønske.
Vi står dog også for transporten til lufthavnen, og vil også forsøge at snakke med flyselskabet om muligheden for at billetterne kan bestilles gennem os. (det er dog ikke sikkert endnu)

Som helt grønne i den branche, kunne vi godt tænke os at høre hvilke faldgruber vi skal være opmærksomme på.
Rejsebranchen er jo ikke just kendt som den mest stabile, og slet ikke når det gælder små selskaber, som vi også vil blive.

Hvor er det at det økonomisk ofte går galt?
Vi påregner os relativt få udgifter, og vores aftaler på den pågældende destination vil ikke blive økonomisk betingede.
Kort skrevet, så skal der i vores model ikke lægges mange penge ud, før kunden også har købt og betalt rejsen.  Men måske er der noget vi helt har overset?

Derudover kunne vi også godt tænke os at høre om hvilke typer rejseforsikringer, der vil være påkrævet at vi som selskab har til vores kunder?
Vi vil ikke ende i en situation, hvor der kommer større erstatningskrav, som vi ikke er dækket ind overfor via forsikringen. Er det altid kundens ansvar selv at være forsikret, hvis et eller andet går galt på ferien eller hvordan ligger landet?

Sidst men ikke mindst, håber jeg at der er nogle med noget erfaring i branchen, som kan give os generelle råd :)

Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 22:11

Jeg tillader mig lige at bumpe, i håb om at nogen med erfaring på området ser det :)

Fra Vojens
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 08:40

Hej og pøj-pøj med projektet...

Har I været inde og kigge på rejsegarantifonden

Har desværre ikke personlige erfaringer at bidrage med

Kattebladet for hele familien - www.minvenkatten.dk

Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:02

Ganske rigtigt som der bliver skrevet, så skal I være medlem af rejsegarantifonden og her skal der lægges et deppositum - typisk fra kr. 200.000,- og opefter afhængig af omsætning. Grundet finaskrisen og i særdeleshed i rejsebranchen, skal Ii forvente at skulle aflægge regnskab enten hver uge eller hver måned - igen afhængig af setup af jeres firma. Der er stor konkurrence i rejsebranchen og tror I vil få det meget svært hvis ikke I vil bruge mange penge på annoncering ! Europæiske storbys rejser kan man jo efterhånden købe rigtig mange steder og tendensen er at mange selv booker deres rejse og de der ikke gøre dette, vil som regel være mest loyal overfor det billigste rejsebureau.

Vil ikke tage pusten fra jer, men restaurationsbranchen, it branchen samt rejsebranchen er nok nogle af de sværeste brancher af starte op i. Taler af erfaring.

Pøj pøj

Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 16:21

Hvis du ikke ville ikke tage pusten fra os, så skulle du ikke have skrevet Wink
Nej, jeg er selvfølgelig glad for at du gør mig opmærksom på Rejsegarantifonden, jeg var ikke klar over at det var et ultimativt krav at være medlem der.

Hvordan ligger landet mon, hvis vi vælger at starte firmaet i det land hvortil rejsen udbydes?  Skal man så også være medlem af rejsegarantifonden, når det stadig er danske kunder der fragtes?

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 16:38

hej.

Det er selvfølge at være medlem af rejsegarantifonden, hvad skal vi stakkels rejsende ellers gøre i tilfælde af "ikke vedkommende" problemer. Det er et must.

ellers dejligt at høre at nye ideer er "oppe" så vi kan få endnu mere oplevelse.

Så tilmelding til rejsegarantifonden og så fremad.

mvh sören

Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 07:28

Er der ingen vej uden om garantifonden, når det ikke er rejsen som sådan vi står for, men egentlig mere formidlingen af hoteller + oplevelser i det pågældende land?

Er det ikke muligt at registrere sig som formidlende virksomhed af oplevelser i det pågældende land?
Hvor går grænsen mellem at være et rejsebureau og blot en virksomhed der sælger "hotelpakker" i et andet land?

Hvis en eller anden virksomhed eksempelvis sælger kroophold i Tyskland, så behøver de vel heller ikke som sådan at være registrerede som et rejseselskab?

Når jeg skriver alle disse spørgsmål. så kan jeg godt se at det måske virker lidt mistænkeligt at vi vil finde de nemme smutveje, men det handler egentlig udelukkende om at vi vil starte meget blødt ud, og ikke skulle ud at finde 200.000 kroner til Rejsegarantifonden.

Vores mål er ikke at skulle sende så mange som muligt afsted, men at koncentrere os om ganske små grupper i starten og sørge for at de får en god oplevelse.
Faktisk vil vi helst ikke have for mange kunder i begyndelsen :)
Det er heller ikke et krav, at der i starten skal være nogen stor indtjening ved det. Sender man ikke mange afsted, er jeg godt klar over at der heller ikke kommer mange indtægter.
Vi har begge andre indtægter der nok skal betale huslejen og lidt brød på bordet.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:45

For at din personlige økonomi ikke vælter hvis projektet vælter (og det kan ske for selv de bedste, bare se på rejsebranchen de sidste 5 år), så vil jeg foreslå at du lave firmaet som et ApS, så din personlige økonomi ikke kommer i klemme ved forsikringssager. Hvis f.eks. en hel omgang bagage fosvinder, hvad gør du så? Hvis hotellet lukker dagen før gæsterne ankommer, hvad gør du så?

Og det bringer mig til det næste - lav en strategi for "what if" - altså beskriv alle de små og store situationer som kan ske fra kunden bestiller og de er sikkert hjemme igen og skriv ned hvad firmaets politik er for det.

Hvad med annoncering? Rejser er et meget konkurrence præget marked, hvordan vil i nå ud til potentielle kunder? Det er dyrt at annoncere og ikke alt er lige effektivt - ved du hvor og hvordan dine kunder skal finde dig? Hvad gør at du skiller dig ud fra andre selskaber som laver det samme? Hvad kan du som de ikke kan? For det er jo ultimativt det der skal sælge dine rejser.

Mht rejsegarantifonden, så ville jeg ikke "nøjes med" Amino svar, jeg ville ringe ind til dem og tage en snak med dem, så jeg var helt sikkert på at få korrekte svar :)

Og hvad nu hvis man er handicappet? Kan man så komme på jeres rejser? Hvis man er lidt handicappet? Hvis man er meget? Hvis man er allergisk kan man så bo på jeres hoteller - overfor røg, dyr, støv osv osv - du kan regne med klager, hvis du ikke oplyser eller er forberedt på sådanne spørgsmål. I Danmark har vi en tilgængelighedsordning hvor hoteller (og alle andre virksomheder) kan blive vurderet så det er nemt for kunden at se begrænsninger og muligheder.

Hjemmeside - hvordan skal den virke, hvad skal den vise kunderne, skal de kunne købe rejsen der - stort stort projekt i sig selv. Billeder, hvem tager dem?

Beskrivelser af ture på rejsemålet, hvem laver dem? Skal der være guider? Skal i have arrangerede ture for gæsterne?

Har du en forretningsplan, hvor dit mål og udviklingen for virksomheden er beskrevet, sådan at alle nuværende og fremtidige medarbejdere kender målene? Har i etiske værdier? Kunderservice standarder?

Der er MANGE MANGE ting at tage stilling til når man skal sende mennesker ud i verden :)

Mette

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 08:50

Tal med rejsegarantifonden under alle omstændigheder - de kan jo også fortælle jer hvornår man kommer ind under hvad de dækker.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:53

Hej

Det billigste og nemmeste var nok om i satte jer sammen og lavede en plan om hvordan jeres firma skal fungere vedr. booking m.v, - set ud fra en kundes vinkel. Hvordan bestiller man, hvordan betaler man, og hvordan fungerer det i praksis.

Derefter tager i kontakt til Rejsegarantifonden om spørger om i er omfattet af reglerne.

Det er rigtigt dumt at forsøge at lave et setup alene med det formål at undgå et krav om tilslutning til en forsikringsordning, - for i skal jo være forsikret alligevel medmindre at i vil hæfte personligt. Hvis man laver noget selv i forbindelse med et erhverv, - uanset hvad det er -, så bærer man ansvaret for den skade eller risiko man kan udsætte sine kunder for. Er forsikringen ikke lovpligtig, - betyder det altså ikke at man ikke har noget ansvar, men at man selv kan vælge sin forsikringsform.

/Michael

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)