Hej Jeg overvejer her til sommer at forpagte en strandkøbmand med tilhørende bistro, butikken skal kun have åben i 4 måneder, i den forbindelse har jeg en masse spørgsmål, som jeg håber er er nogle der kan hjælpe mig med. Jeg har aldrig været selvstændig og har besluttet at starte let ud med dette projekt. Jeg ved ikke om forpagtnings aftale prisen er for høj for de 4 mdr., er der nogle der har nogle erfaringer eller bud? Butikken er ret ny og fremstår flot og salgsklar, den ligger i et sommerhusområde. Den eneste information jeg har kunne få, er at butikken sidste år havde åbent sidste år i 3 mdr. og at den omsatte for 1,1 mio ejeren påstår at der er en BR på 30% på købmandssvarene og 60% på maden i bistroen, hvordan salget er fordelt ved han ikke. Er disse BR tal realistiske og hvilket prisleje ville sådan en forpagtnings aftale ligge på? Dertil skal det siges at ejeren har fået forhandlet nogle aftaler hjem, sådan at en ejendomsmægler må bruge facaden til salg af huse, og en 3 årig aftale med en is producent om der kun må sælges deres is i butikken, samt et sommerhusudlejnings bureau har nogle reklamer hængende. Jeg får ingenting ud af disse aftaler. Butikken indeholder det mest basale som kasseterminal, stregkodelæser og dankort terminal men jeg skal have fundet et program så jeg kan "bippe" mine varer ind i kassen, hvor finder jeg sådan et? Hvad koster det ca.? Skal det kunne samarbejde med et økonomisystem af en slags? Hvilke udgifter er der i forbindelse med dk terminalen? Jeg har fået af vide at det koster 12.000 kr. afhængig af hvor mange transaktioner jeg har er dette det hele eller er der nogle udgifter fra PBS og min bank? Min udlejer nævnte at jeg skulle betale en licens på 1000 kr. til noget det hedder CT coin i forbindelse med dk terminal driften men efter hvad jeg kan finde på nettet er det bare nogle der laver dk terminaler, er dette korrekt? Jeg kan ikke gennemskue den økonomiske del af dette projekt, det jeg i bund og grund kan er at sælge og få folk ind i butikken, alt bogføring osv. ved jeg ikke så meget om. Er det noget jeg burde betale mig fra selvom jeg er rimelig lærenem? kan det betale sig eller er det fornuftigt at investere i et bogføringssystem samt kursus? Hvad koster det at have medarbejdere udover deres løn? Jeg har et møde med en erhvervskonsulent som forhåbentlig også kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg er uddannet markedsføringsøkonom og har ved siden af mit studie arbejdet i butik i 8 år men det jeg skal have hjælp til er alt det der ligger "bag disken" dvs. økonomien, regler, tilladelser, faldgrubber osv. Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt på vej
|
Nu kender jeg ikke lige købmandsområdet, men mon ikke du vil kunne få svar fra revisor og den indkøbskæde din kommende købmand kommer ind under (Supergros ect.)