Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forstår jeg det forkert? Hjælp udbedes!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læste dette på nettet, vdr. købs og salgsmoms:

"[...] Ifølge momsloven skal det passe med at vi betaler 25% moms af vores overskud [...]"

Nu sidder jeg og forsøger at sætte et regnskab op, og kan ikke se hvordan det hænger sammen. I dette eksempel har jeg solgt varer for 125,00 kr (inkl. salgsmoms), og købt varer for 50 (inkl. købsmoms) med andre ord:

Nettoomsætning 100,00 Kr.
- Vareforbrug         40,00 Kr.
Samlet bruttoomsætning 60,00 Kr.
Bruttoomsætning 60,00 Kr.
- Andre omk. (*)         0,00 Kr.
Samlet omsætning 60,00 Kr.

I så fald, er salgsmomsen 25,00 kr. som vi skal betale til skat, minus købsmomsen som er 10,00 kr. som vi trækker fra. Derefter skal vi betale 15,00 kr. til skat. Passer det med vores forudsætning at:

"[...] 25% á overskudet = omsætning [...]"

Det gør det vel. Så kommer mit problem! Jeg er indforstået med at hvis jeg køber en (kigger lidt rundt) seng, så er købsmomsen jo klar nok. Men når jeg så ser på (*) i regnskabet. Hvis nu jeg har udgifter til benzin, reklame opslag, personale (ved godt at personale kommer ind under en anden post i regnskabet, men teoretisk).

Når jeg sætter 10,00 kr benzin ind som eksempel her:

Nettoomsætning 100,00 Kr.
- Vareforbrug         40,00 Kr.
Samlet bruttoomsætning 60,00 Kr.
Bruttoomsætning 60,00 Kr.
- Benzin           10,00 Kr.
Samlet omsætning 50,00 Kr.

Så hænger det ikke sammen for mig mere, nu passer forudsætningen jo netop ikke.

-- Forstås det på følgende måde, at de 10,00 kr. i benzin, også har købsmoms, og alt fra google-ad-words, plakat print, personale omkostninger, kasse differancer, osv. har moms, som jeg skal bogføre i moms-delen, men i eksemplet over, skal det skrives ind uden moms.

-- Vil det sige, at hvis jeg nu eksempelvis printer på biblioteket, hvilken koster to kroner. Skulle jeg skrive (i feltet med benzin, antaget vi ændrede det til 'salgsfremmende omkostning') 1,60 kr.

X_X .......

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 05:04

Haha, det er sku godt nok en midnats vrider den der :)

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, jeg er bare glad for min revisor Angel

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:01

Snowext:

-- Forstås det på følgende måde, at de 10,00 kr. i benzin, også har købsmoms, og alt fra google-ad-words, plakat print, personale omkostninger, kasse differancer, osv. har moms, som jeg skal bogføre i moms-delen, men i eksemplet over, skal det skrives ind uden moms.

-- Vil det sige, at hvis jeg nu eksempelvis printer på biblioteket, hvilken

JA!

Snowext:
-- Vil det sige, at hvis jeg nu eksempelvis printer på biblioteket, hvilken koster to kroner. Skulle jeg skrive (i feltet med benzin, antaget vi ændrede det til 'salgsfremmende omkostning') 1,60 kr.

JA!

Moms er en forkortelse for "meromsætningsafgift" som beregnes af en vares salspris. Momsen beregnes ud fra forskellen mellem de samlede indkøbspriser og salgspriser (merværdien) i en virksomhed.  Det vil sige at du, som du også er inde på i dine eksempler, også skal fratrække moms af eksempelvis dine udgifter til kopiering mv.

Henrik

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 12:45

Dit momsregnskab har intet med over- eller underskud at gøre.

Hver gang du køber noget betaler du moms og hver gang du sælger noget inddriver du moms. De to størrelser gøres op og udgør dit momsregnskab.

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 14:12

Jeg er ikke sikker på at biblioteket er momsregistreret, offentlig virksomhed er i nogle tilfælde ikke momspligtig. Men er det ikke sådan at man skal have en kviterring med cvr.nr. på for at fratrække momsen.

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 14:15

Jeg må indrømme, at dine eksempler er fuldstændig volapyk for mig. Så derfor blot lidt regnskabsprincipper:

Når du laver et regnskab, skal der tages højde for, hvilke beløb man må fratrække moms, og hvilke man ikke må. Der er stor forskel på, om der er moms i en omkostning. F.eks. er der ikke moms på benzin til en hvidpladebil (der er moms på kvitteringen, men du må ikke trække momsen fra), der er EU-moms på google-ad-words (det skal opgøres ind og ud) der er ikke moms på visse personaleomkostninger, kasse differencer er der ALDRIG moms på (alt der har med bank og kasse), osv. Hvis dette er totalt volapyk for dig, vil jeg klart anbefale dig at hyre en bogholder eller revisor, for du vil ellers få store problemer med at lave dit regnskab, hvis du ikke ved hvordan bogføringsprincipperne er, og hvilke beløb der er momsfradrag på.

Det du skriver er volapyk for mig, fordi du blander omsætning ind i momsregnskabet. Det skal man naturligvis også, men så ligetil er det bare ikke, at man lægger alle beløb sammen og trækker fra og så tager 25%. Der skal vurderes i hvert enkelte tilfælde.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:29

Susanne,

Hvis du ser bort fra hans eksempler  - så har han jo med sine spørgsmål forstået princippet i momsen.  Men enig med dig i dine bemærkninger iøvrigt.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 14:38

Klovn:

Susanne,

Hvis du ser bort fra hans eksempler  - så har han jo med sine spørgsmål forstået princippet i momsen.  Men enig med dig i dine bemærkninger iøvrigt.

Ja, se Henrik, det er jeg jo så ikke enig med dig i, for han skriver jo netop:

-- Forstås det på følgende måde, at de 10,00 kr. i benzin, også har købsmoms, og alt fra google-ad-words, plakat print, personale omkostninger, kasse differancer, osv.,  har moms som jeg skal bogføre i moms-delen, men i eksemplet over, skal det skrives ind uden moms.

Der er absolut ikke moms på disse omkostninger han nævner, og han skal IKKE bogføre det i moms-delen. Så jeg kan ikke forstå du mener, han har forstået principperne i momsen. Eller ... jo ... forståelse for, at der er noget der skal bogføres i et momsregnskab ... men øjensynligt ikke hvad der skal heri.

Og sorry Snowext, at du bliver nævnt i 3. person - det er ikke ondt ment Big Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:40

Kim F. Rasmussen:

Jeg er ikke sikker på at biblioteket er momsregistreret, offentlig virksomhed er i nogle tilfælde ikke momspligtig. Men er det ikke sådan at man skal have en kviterring med cvr.nr. på for at fratrække momsen.

Korrekt - fakturen skal opfylde fakturakravene.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:47

Susanne...

Forskellen på dig og mig er her, at du ser det som et praktisk spørgsmål og jeg som et teoretisk.  Wink

Vi tager forskelligt udgangspunkt i spørgsmålet...

Udganspunktet er påstanden "[...] Ifølge momsloven skal det passe med at vi betaler 25% moms af vores overskud [...]".

At elementerne i eksemplet så er uheldigt valgt har jeg jo netop medgivet dig - men Snowext viser med sine afsluttende spørgsmål at han har forstået det overordnet princip.

Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)