Jeg læste dette på nettet, vdr. købs og salgsmoms: "[...] Ifølge momsloven skal det passe med at vi betaler 25% moms af vores overskud [...]" Nu sidder jeg og forsøger at sætte et regnskab op, og kan ikke se hvordan det hænger sammen. I dette eksempel har jeg solgt varer for 125,00 kr (inkl. salgsmoms), og købt varer for 50 (inkl. købsmoms) med andre ord:
I så fald, er salgsmomsen 25,00 kr. som vi skal betale til skat, minus købsmomsen som er 10,00 kr. som vi trækker fra. Derefter skal vi betale 15,00 kr. til skat. Passer det med vores forudsætning at: "[...] 25% á overskudet = omsætning [...]" Det gør det vel. Så kommer mit problem! Jeg er indforstået med at hvis jeg køber en (kigger lidt rundt) seng, så er købsmomsen jo klar nok. Men når jeg så ser på (*) i regnskabet. Hvis nu jeg har udgifter til benzin, reklame opslag, personale (ved godt at personale kommer ind under en anden post i regnskabet, men teoretisk). Når jeg sætter 10,00 kr benzin ind som eksempel her:
Så hænger det ikke sammen for mig mere, nu passer forudsætningen jo netop ikke. -- Forstås det på følgende måde, at de 10,00 kr. i benzin, også har købsmoms, og alt fra google-ad-words, plakat print, personale omkostninger, kasse differancer, osv. har moms, som jeg skal bogføre i moms-delen, men i eksemplet over, skal det skrives ind uden moms. -- Vil det sige, at hvis jeg nu eksempelvis printer på biblioteket, hvilken koster to kroner. Skulle jeg skrive (i feltet med benzin, antaget vi ændrede det til 'salgsfremmende omkostning') 1,60 kr.
X_X .......
|
Haha, det er sku godt nok en midnats vrider den der :)
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, jeg er bare glad for min revisor