Kære Aminofolk, I har jo hjulpet før så jeg prøver igen.
I forbindelse med min virksomhed, har jeg fået nogle mulige forretningspartnere som jeg evt. kan bruge i et projekt, jeg har på trapperne.
Jeg går ud fra, jeg kan trække udgifterne til fly og hotel fra, når jeg skal besøge disse firmaer for at drøfte mulighederne omkring projektet. Jeg skal dertil sige, at jeg har booket de billigste billetter samt hotel man kan få, men er det 100 % fradragsberettigede og hvordan med moms, samt bespisning osv.??
Der har jeg faktisk været inde og læse og også gemt pdf filen, men jeg synes det er svært forståeligt eller også er jeg bare dum, og vil gerne have det lidt ud i pap
Man kan heller ikke stille svarene på dine spørgsmål op i skemaform (og det er heller ikke formålet med DT's oversigt).
Der er 100% fradrag for udgifterne sålænge der er tale om rent erhvervsmæssige rejser men du skal huske at der også er noget som hedder rejsegodtgørelse i form af kost og logi. Her vil du umiddelbart udover de faktiske udgifter kunne fratrække kostgodtgørelsen med fradrag af 15% idet jeg formoder der er morgenmad på hotellet.
Det handler om at du kan vælge mellem at få refunderet (få fradrag) for de faktiske udgifter til kost eller foretage fradrag efter statens satser for rejsegodtgørelse. Sidtnævnte skal dog reduceres i det omfang man har fri kost (morgenmad, frokost, aftensmad) under opholdet. Hvis du betaler for et hotel vil der typisk være morgenmad inkluderet. Derfor reduktionen på de 15%.
Du kunne faktisk også godt vælge statens satser fremfor de faktiske udgifter på logi men udgiften til hotelværelset er normalt højere end godtgørelsessatsen.
Okey, jamen det er helt fint :-) Jeg var lidt nervøs, for ikke at kunne trække udgifterne fra, for jeg har jo den risiko, at de ikke vil med i projektet eller ikke kan få de freelancere jeg har brug for, og så kan jeg risikere ,at der intet kommer ud af det (¨håber jeg ikke) *SS* men man kan jo ikke være 100 % sikker.
Jeg rejser for nogle hundrede tusinde kroner om året - og har gjort det gennem mange år. Alt er fratrukket 100% - revideret af min statsautoriserede revisor og uden nogen form for bemærkninger fra skattevæsnet.
Alt andet ville også være underligt - naturligvis er selskabets omkostninger fradragsberettiget
Nej det har du ret i :-) men jeg er så løbet ind i et helt andet problem, for jeg skal være væk i 7 dage, og havde fået børnene passet, men det er gået i vasken, så nu bliver jeg nød til at tage dem med, og lade dem blive på hotellet imens jeg afholder møder osv. De er naturligvis ikke helt små, så de kan sagtens, men hvordan med flybilletterne? Jeg har tænkt mig, at betale deres flybillet selv, og kun trække min fra 100% og skattevæsnet kan vil ikke have tilsigelser imod dette, det er jo heller ikke i børnenes ferie eller noget......det er lidt træls :-(
Jeg ville trække det hele fra i firmaet, hvis jeg var dig. Jeg har selv gjort det samme for år tilbage når det var nødvendigt og det har aldrig givet anledning til bemærkninger fra hverken revisor eller skattevæsen. Hvis det er en nødvendig udgift for at du kan udføre arbejdet - og det er det jo her, ville jeg ikke holde mig tilbage.
I værste fald kan de underkende fradraget - men det er som sagt aldrig sket for mig.